Еднообемен, но BMW – личи във всеки детайл
|
Едва ли има човек, интересуващ се поне малко от коли, който да не свързва
продукцията на Баварски моторни заводи АД с устойчивата комбинация между
разположен отпред 4-цилиндров двигател и задно предаване. От началото на 60-те
- времето на седаните от т.нар. Neue Klasse, южногерманската
научно-техническа и автомобилна мисъл се занимава с рафинирането на концепцията
до степен, в която конфигурацията стана нарицателно за тях. С времето
цилиндрите се увеличават: първо с още два (след 100 години легендите за редовия 3-литров
шестак спокойно могат да послужат за либрето на нова Вагнерова опера), а след това с три пъти
по два; идва и двойното предаване но концепцията остава. Нейната устойчивост е
обусловена от отличния баланс и волната управляемост на класическите беемвета,
с кято те са останали в сърцата на не един и двама Дзен автомобилисти.
Времената се менят
Времената обаче се менят: в ерата на въглерода под суровия натиск на
Брюксел автомобилната индустрия се трансформира, а колите се променят. Променят
се и потребителите – така обичаните през 90-те ванове са разлюбени в името на многоцелевите
спортно-практични возила от вида SUV. Някъде на кръстопътя на тези две тенденции BMW решиха да диверсифицират
гамата си с ван. Повтарям: с ван.
В окончателен вид го видяхме на миналогодишния женевски автосалон; представляваше началото на нещо, което консервативните привърженици на баварската автомобилна
идеология биха окачествили като ерес: еднообемен семеен автомобил с предно
предаване и трицилиндров двигател. За такъв модел в гамата им, ако живеехме във
времената на Инквизицията, шефовете сигурно биха отишли на кладата.
Но както казах, времената се менят и европейските въглеродни цели аплодират
подобни радикални новости, а ние се солидаризираме с аплодисментите –
по-различно не би могло да бъде.
Active Tourer
Най-неприятното в този интериор е, че няма за
какво да се хванеш
|
Представлява 5-местен семеен автомобил, ориентиран към активно живеещите млади семейства с чувство за стил. Освен към тях, активният турър е насочен срещу пряката конкуренция в лицето на Mercedes-Benz B и Volkswagen Golf Sportsvan.
Вън от еднообемния си вид баварският еднофамилен транспорт има типичния
визуален характер на BMW: излъчващ качество, спретнат, техничен и с вталено изрязан профил,
подчертаващ благородния му произход. Формите са семпли, но убедителни – няма и следа от надменността на X6. Което е отлична новина – това е превоз за самоуважаващи
се, прагматични ценители на свободата във всичките й форми. Те вдъхновяват и
версиите с двойно предаване.
В Active Tourer влизате лесно, като във всеки друг еднообемен автомобил. Вътре ви посреща приветливата среда на внимателно обмислен интериор от висок клас. В духа на баварската благородна традиция - семпъл, елегантен и логичен, той е място за приятно прекарване на времето за четирима. Общуването с толкова прецизно интерпретирана автомобилна среда е удоволствие за сетивата: както обикновено, таблото е ориентирано към водача и поднася информационния поток без напрежение. Нивото на оборудване Sport Line предлага мяра в комбинацията на алуминия, рециклируемите пластмаси и кожата; в стегнатите предни седалки сядате високо, а възможностите за регулирането им изключват да не се наместите. Дебелите А-колони пречат на страничната видимост, но такъв компромис е част от генетичната обремененост на практичната автомобилна порода.
Пространството отзад е напълно достатъчно за двама – задните седалки са плитки и не предлагат неограничената функционалност на други ванове, но компенсират с елегантен механизъм за сгъване от багажника, а самият той, без да е чудо на обема, е отлично организиран на две нива и вратата му се отваря електрически от датчик, реагиращ и на помахване с крак под бронята, когато ръцете ви са заети с багаж.
В движение мигом осъзнавате две неща:
1. Авангардните модулни три цилиндъра под предния капак осигуряват повече от достатъчно от всичко: отзивчивост при ускорение (до 100 за 9.2 секунди) и изпреварване; тишина и гладкост; ранно събуден въртящ момент – какво повече може да очаква човек от двигател с обем 1.5 литра, 136 к.с. и 220 Нм/1250 оборота. Почти 60 години след легендарния им четирицилиндров М10, влязъл в над 3.5 милиона коли, наследниците на барон Алекс фон Фалкенхаузен са разработили впечатляващ инструмент за сваляне от ешафода на съвременната въглеродна Инквизиця, който освен в дръзкия i8, дебютира и в пълния новак на мюнхенската гама – 2 Active Tourer.
Най-новият бензинов двигател тегли дългия 4.34 м.и тежащ 1435 кг. ван през чудесната японска скоростна кутия, доставяна от Aisin, с която наскоро се засякохме в Mini Cooper S. Тя върши работата си с прецизност и без претенции – комбинацията е впечатляващо добра. Това решение е достойна ръкавица, подхвърлена към виртуозния автоматик с два съединителя на конкурентите от Волфсбург - да живее конкуренцията.
В Active Tourer влизате лесно, като във всеки друг еднообемен автомобил. Вътре ви посреща приветливата среда на внимателно обмислен интериор от висок клас. В духа на баварската благородна традиция - семпъл, елегантен и логичен, той е място за приятно прекарване на времето за четирима. Общуването с толкова прецизно интерпретирана автомобилна среда е удоволствие за сетивата: както обикновено, таблото е ориентирано към водача и поднася информационния поток без напрежение. Нивото на оборудване Sport Line предлага мяра в комбинацията на алуминия, рециклируемите пластмаси и кожата; в стегнатите предни седалки сядате високо, а възможностите за регулирането им изключват да не се наместите. Дебелите А-колони пречат на страничната видимост, но такъв компромис е част от генетичната обремененост на практичната автомобилна порода.
Пространството отзад е напълно достатъчно за двама – задните седалки са плитки и не предлагат неограничената функционалност на други ванове, но компенсират с елегантен механизъм за сгъване от багажника, а самият той, без да е чудо на обема, е отлично организиран на две нива и вратата му се отваря електрически от датчик, реагиращ и на помахване с крак под бронята, когато ръцете ви са заети с багаж.
В движение мигом осъзнавате две неща:
1. Авангардните модулни три цилиндъра под предния капак осигуряват повече от достатъчно от всичко: отзивчивост при ускорение (до 100 за 9.2 секунди) и изпреварване; тишина и гладкост; ранно събуден въртящ момент – какво повече може да очаква човек от двигател с обем 1.5 литра, 136 к.с. и 220 Нм/1250 оборота. Почти 60 години след легендарния им четирицилиндров М10, влязъл в над 3.5 милиона коли, наследниците на барон Алекс фон Фалкенхаузен са разработили впечатляващ инструмент за сваляне от ешафода на съвременната въглеродна Инквизиця, който освен в дръзкия i8, дебютира и в пълния новак на мюнхенската гама – 2 Active Tourer.
Най-новият бензинов двигател тегли дългия 4.34 м.и тежащ 1435 кг. ван през чудесната японска скоростна кутия, доставяна от Aisin, с която наскоро се засякохме в Mini Cooper S. Тя върши работата си с прецизност и без претенции – комбинацията е впечатляващо добра. Това решение е достойна ръкавица, подхвърлена към виртуозния автоматик с два съединителя на конкурентите от Волфсбург - да живее конкуренцията.
Шумът от вятъра и търкалянето на зимните гуми надвикват мотора във всички случаи, освен при газ до пода, но и тогава няма да чуете популярния селскостопански трицилиндров звук, заради който от Министерство на земеделието погрешка дават ваучери за отстъпка от акциза на горивото.
2. Твърдото окачване. То е цената, която седящите отзад плащат за отличната напречна и надлъжна стабилност на двойката. В огледалото за обратно виждане правят впечатление люшкащите се глави на клетниците зад вас, но ако не ги подложите на унизителен стомашно-чревен тормоз, всичко ще е под относителен контрол.
Комбинацията от 1 + 2 заедно с приятно стегнатия волан води до точна и уверена управляемост и среден разход в порядъка на 9 литра. При по-високи външни температури и обуздана еуфория като нищо ще го свалите с поне половин литър – двигателят е много икономичен, в това спор няма.
Аудиото, което не беше от най-високия клас, свърши работата си напълно задоволително, включително по отношение на възпроизвеждането на файлове с по-висока разделителна способност от рода на FLAC. С неправилните си форми и обеми автомобилният интериор е кошмар за звуковите инженери, но тук звукът е добре проектиран.
3. Цена. Числа в порядък 60 – 90 000 лв. с ДДС в България са по-скоро високи за този сегмент, но пък какво получавате - ще следим продажбите през годината.
Краят е начало
Каквото и да продължа да говоря – от по-евтината версия на Head-up дисплея, проектираща информация не върху предното стъкло, а на прозрачен рефлектор зад уредите пред водача, до подпомагащите системи и свързаността - BMW 2 Active Tourer е образец за ван.
Но има проблем: влизането
в сегмента с класическа концепция съвпада с бавното му изчезване, поради което традиционните
производители в жанра (Renault вече, а скоро и Opel) започнаха да уподобяват последното си поколение еднообемни
модели на кросоувъри с цел задържане на интереса.
Въпреки това
съдържанието на тази кола е толкова радикално различно, че очакванията са
Европа да прави 40% от продажбите на новата платформа UKL. Върху нея ще виждаме все повече модели от мюнхенската
гама, така че краят на епохата очевидно e начало на ерата на олекотеното предно предаване.
С журито на конкурса за
автомобил на годината в Европа сме на едно мнение – BMW
2 Active Tourer е в номинациите за 2015-а.
Краят е начало.
Сп. "Тема"