Какво предопределя китайския и индийски успех, докато американците се провалят
Saab 9-7 е класически пример за подмяна на премиум
съдържание: платформата GMT360 e в основата на най-евтините им масови
продукти
|
Обявеното на 23 март поглъщане на петия по големина световен производител на гуми – италианският Pirelli от държавиня химически колос на Китай - ChemChina е само последен ход от поредицата китайски и индийски инвестиции в световно известни европейски марки, при това не само автомобилни.
Трябва ли като европейци, макар и периферни, да се притесняваме от този
феномен? Вещае ли това риск за камъните в короната ни и няма ли работните места
да мигрират в далеч по-евтините Индия и Китай?
Историята учи, че азиатците трябва да бъдат приветствани като грижовни
стопани на „нашите“ марки – далеч по-добри от американците в последните
десетилетия впрочем. Причината е в това, че азиатците осъзнават стойността на
емблемите: възприятието на марките на вътрешните им пазари ясно диференцира
евтиното местно производство, предлагащо единствено ниска цена, от вносните
марки, на чиято репутация се гледа с респект, а по-високите цени на
транзакциите им са напълно оправдани, както и високите приходи.
Американският начин
Когато азиатска компания придобие някоя западноевропейска, тя полага
максимални усилия за съхраняването на имиджа й, който е в основата на
въпросните приходи. Това разбиране е в рязък контраст с поведението на
американците към европейските им придобивки. Ако се огледаме в недалечното
минало, няма начин да подминем късогледството на Ford и GM, гонещи тактическите си печалби, съкращавайки развойните и
производствените си разходи през споделянето на компоненти и дори поставянето
на премиум емблеми върху масови продукти с очакването за по-високи приходи от
продажбата им - идеалната рецепта за разбиване на репутацията една марка. И на
самата марка след това.
Американският начин
Да поискаш 140 000
долара за толкова очевидна евтиния е възможно само
ако си американец
|
Класически примери са Saab 9-2X и 9-7X – и двата замислени под шапката на General Motors по времето на последните спазми на умиращ бранд, пропилян от собственик, който така и не проумя какво означава Saab за верните си потребители, купуващи предано, дори когато моделите им не бяха от най-сполучливите.
Другият учебникарски пример са евтините бутони от Fiesta и Sierra, както и дръжките от Mazda, които Ford вграждаше в струващия над 100 000 долара Aston Martin DB7, от който се очакваше да краде клиентите
на Bentley и Ferrari. За щастие, когато Алан Мълали стана президент на Ford, той бързо разглоби т.нар. Premier
Automotive Group преди да е унищожил
съставните му части: Aston Martin бе продаден през 2007, Jaguar Land Rover – през 2008, а Volvo – през 2010-а. Особено впечатляваща е съдбата на Jaguar
Land Rover, чийто борещи се за
идентичността си марки под шапката на „Форд“ само през 2008 г. загубиха над 670 млн.
паунда, а после разцъфнаха в ръцете на Tata, която ги придоби и инвестира милиарди в
обновяване на продуктовите линии, разработка на нови модели, разширяване на
заводи и създаване на хиляди работни места. Само през приключилата на 31 март
2013 финансова година индийците инвестираха над милиард паунда, които щедро им
се върнаха: след последната губеща година – 2009-а оборотите им се учетвориха,
а за петте финансови години от 2010 кумулативните им приходи са почти 7 млрд.
паунда.
Възкресението на Volvo
Поднебесните автомобилни манифактуристи от Geely придобиха Volvo през 2010 и бяха малко по-бавни в инвестициите, но
далеч не се разтакаваха. През 2014-а подопечната им шведска марка отбеляза
исторически рекорд от почти 466 хиляди продажби, а през следващите три години
ще представи поне седем нови модела. Така през 2018 навлизащият в момента на
пазара XC90 ще бъде
най-старият модел в гамата им – впечатляващо постижение за толкова малък
производител. Всичко това не би могло да се получи без значителни кешови
инжекции – нещо, което Ford
просто не можеха да си позволят.
С XC90 Volvo
тръгва по стъпките на Land Rover
|
Когато американците обявиха решението си да продадат марката на малък китайски производител, мнозина се страхуваха, че новите собственици ще преместят прозводството в Китай, унищожавайки скандинавския премиум ореол. Вместо това Geely обявиха инвестиция от половин милиард долара в северноамерикански завод, който да удвои продажбите на някога най-големия им пазар. Казвам „някога“ защото през 2013 г. „Волво“ увеличиха продажбите си в Китай с 45% и с още 33 през миналата година с помощтна на произвежданите на място S60L, XC60 и XC90 Classic. Двата нови завода ще допълнят съществуващите в Швеция и Белгия, които в момента работят на почти пълен капацитет.
Сега сравнете двете истории с хилядите работни места, които бяха загубени със закриването на шведския завод на „Сааб“ след години на пренебрежение от Детройт.
Изключението
Набиващо се на очи изключение е съдбата на притежавания от малайзийския автомоиблен производител Proton Lotus. През 2014-а наномарката от Норфолк загуби 71 млн. паунда и уволни 300 души. Траекторията все пак е положителна, тъй като през 2013 загубите бяха 168 млн., а шефовете очакват прага на рентабилност през 2016 г.
Причината за загубите е въпрос на елементарна икономика – малкият мащаб. Въпреки това за деветте месеца от април 2014 г. са продадени 1565 коли, което е 54% ръст и най-доброто представяне от 2008-а насам. Към края на март би трябвало да са направили около 2000 през 25 нови дилърства, а на автосалона в Женева видяхме значително подобрения Evora.
Обновеният Lotus
Evora ще брани честта на азиатските инвеститори от Proton
|
Всичко това без дори да започваме историята за успешното възстановяване на доскоро падналите Peugeot-Citroen, спасени с парите на китайския Dongfeng. Те вече продават повече в Китай, отколкото у дома.
Сп. "Тема"