Той не живее тук
Пазарът - вместо
въведение
Във времена, в които търсенето на
по-малките и компактни SUV успява да удържи пазарната стабилност на Европа, човек се
чуди каква ли е ролята на 7-местен джип, с дължина от близо 4.80 в гамата на
масова емблема като Hyundai?
Отговорът изглежда сравнително ясен: флагманската роля в портфейлите на все
повече производители надрасна историческите рамки на класическата триобемна
лимузина.
Няма нужда от кой знае какво дълбаене
в числата, за се убедиш, че с 2554-те си регистрации през първото тримесечие на
2019-а четвъртата генерация на Santa
Fe не представлява особена европейска пазарна заплаха.
Вдигнем ли поглед на запад и отвъд голямата северноатлантическа вода обаче, виждаме съвсем различна картина. Представянето на модела през вече далечната 2000 година бе водоразделен момент в корейската пазарна сполука в Северна Америка. При появата на първото поколение Santa Fe продажбите им в Щатите брояха около четвърт милион, с идването на следващото поколение те вече бяха почти удвоени, а потреблението на другия бряг успя да се сприятели с практичността и удобството на този грамотно конструиран фамилен транспорт; до степен, в която представянето му по другите краища на кълбото престана да има особено значение. Езикът на фактите е прост: резултатът им за първото тримесечие на 2019 е 203 005.
– И как при това положение се постъпва, когато искаш да развиеш и актуализираш един модел, използвайки попътния вятър на търсенето, без да рискуваш вече постигнатото? – питате.
Вдигнем ли поглед на запад и отвъд голямата северноатлантическа вода обаче, виждаме съвсем различна картина. Представянето на модела през вече далечната 2000 година бе водоразделен момент в корейската пазарна сполука в Северна Америка. При появата на първото поколение Santa Fe продажбите им в Щатите брояха около четвърт милион, с идването на следващото поколение те вече бяха почти удвоени, а потреблението на другия бряг успя да се сприятели с практичността и удобството на този грамотно конструиран фамилен транспорт; до степен, в която представянето му по другите краища на кълбото престана да има особено значение. Езикът на фактите е прост: резултатът им за първото тримесечие на 2019 е 203 005.
– И как при това положение се постъпва, когато искаш да развиеш и актуализираш един модел, използвайки попътния вятър на търсенето, без да рискуваш вече постигнатото? – питате.
– Това е въпросът, върху който в
дизайна и инженеринга на „Хюндай“ очевидно са мислили повече откогато и да било
преди в историята на модела – отговарям.
Амбицията им очевидно е нахъсана от цял рояк 7-местна конкуренция – за поведението на премиум марките да не говорим, – изкушаваща клетия потребител да повери бюджета си за нещо респектиращо, семейно и 4х4.
Поглед отвън
Амбицията им очевидно е нахъсана от цял рояк 7-местна конкуренция – за поведението на премиум марките да не говорим, – изкушаваща клетия потребител да повери бюджета си за нещо респектиращо, семейно и 4х4.
Поглед отвън
По думите на доверени приятели, каращии
различни генерации Santa Fe,
успехът на Hyundai в
това возило се базира на, както един от тях добре го определи, високата
плътност на метала в единица тегло за цената му. В този ред на мисли фактът, че
возило, в което можеш да инвестираш над 115 000, е пораснало на ръст, със
сигурност няма да навреди на продажбения му потенциал: с дължина от 4.77 то
наближава квадратурата на BMW
X5, за което предстои да говорим,
навлизайки уверено в територията и на съседите си по сегмент.
Техниката в основата на Santa Fe запазва идеологията
на стоманения монокок, ала делът на горещо формованата стомана с висока якост е
по-висок от този във всеки друг модел в гамата – флагманският статус предполага съдържание.
Плътното желязо е окачено на класическа активна комбинация от преден макферсън
и многоточков заден мост, а двойното предаване е стандартно с блокаж – факт, по
който феновете на калния уикенд несъмнено ще се увлекат.
Порих асфалта с 2.2-литровия
дизел (200 коня/440
нютона въртящ момент),
свързан с 8-степенен автоматик. На
пръв поглед същият като предходния – знам. С тази „дребна“ подробност, че
корейският инженеринг работи в условия на неизбежна отбрана: промени в горивния
процес, понижено вътрешно триене, развит филтър за твърди частици, селективна
каталитична редукция и инструментариум за борба с азотния окис – с оглед
покриването на емисионните стандарти Euro 6c/d постижението им е съвсем прилично. Бележка за феновете
на калния уикенд: въпреки, че е 4х4, това е кола, принадлежаща по-скоро на
асфалта, а МНЗ предупреждава: с клиренс от 18.5 см и ъгъл на заход под 20
градуса гледайте да не го губите от поглед за дълго.
Да не забравя: скоро го гледах и в огледалото за обратно виждане – изглеждаше приятно.
Да не забравя: скоро го гледах и в огледалото за обратно виждане – изглеждаше приятно.
Вътре
Интериорът на Santa Fe е от категорията правени с
мисъл за функционалността, не за финтифлюшките. Като такъв, в него ще откриете
и трети ред седалки, и плъзгащ втори ред, и изравняване на пода с натискането
на един бутон, и впечатляващо просторен багажник – място за критика просто не
остава.
Същото може да се каже и за
пространството: дори със стандартния за Premium стъклен покрив, въздухът над главата на втория ред е
повече от приемлив, каквото е и наместването на долните крайници. Казват, че –
с всички възможни уговорки за практическата им приложимост – същото важи в
немалка степен и за третия.
Пространството е осеяно обилно от USB и други зарядни портове, така щото обзетите от таблетосмартфоновата мания семейства да пътуват спокойни достатъчно дълго.
Въпреки очевидния фокус върху практичността и леката употреба, вложеното усърдие в подбора на материалите и общата привлекателност на крайния резултат личи. Кожените седалки отпред, макар и една идея по-твърди сякаш, са проектирани смислено, и с лесна настройка. При квалифицираното мнозинство на по-обикновена пластмаса усещането за солидност на общата сглобка е незаобиколимо, а подробности като отопляемите и вентилирани (особено ценно) предни седалки, отопляемият волан и докът за безжично зареждане само удължават списъка на бордовите глезотии.
Забавно: това, което виждам през волана, представлява екзотична смес от аналогово-дигитална стилистика – любопитна визуализация и ясно четими от пръв поглед показания за нивата на температурата и горивото.
Пространството е осеяно обилно от USB и други зарядни портове, така щото обзетите от таблетосмартфоновата мания семейства да пътуват спокойни достатъчно дълго.
Въпреки очевидния фокус върху практичността и леката употреба, вложеното усърдие в подбора на материалите и общата привлекателност на крайния резултат личи. Кожените седалки отпред, макар и една идея по-твърди сякаш, са проектирани смислено, и с лесна настройка. При квалифицираното мнозинство на по-обикновена пластмаса усещането за солидност на общата сглобка е незаобиколимо, а подробности като отопляемите и вентилирани (особено ценно) предни седалки, отопляемият волан и докът за безжично зареждане само удължават списъка на бордовите глезотии.
Забавно: това, което виждам през волана, представлява екзотична смес от аналогово-дигитална стилистика – любопитна визуализация и ясно четими от пръв поглед показания за нивата на температурата и горивото.
Да се раздвижим
Преди да го направим,
две думи за особеностите на националното потребление: на хартия мощност от 200
к.с. в България звучат някак недостатъчно:
– Всяко нещо, навлизащо в
територията на шестцифрените числа би следвало да предлага поне 20-тина
процента отгоре – коментира анонимният местен нафтов сомелиер, бърчейкии нос.
– Поведението в движение на Santa Fe обаче подсказва
пълната несъстоятелност на такива празни приказки – оспорвам: в условията на
реално каране Santa Fe IV
се представи похвално, демонстрирайки качества, напълно сходни с тези на фауната
от сегмента, с която съм общувал.
Особеността е, признавам, че
доставката им не е така увличащо възбуждаща, както бихте се надявали – усещане,
снабдяващо теглителното усърдие на корейската колесна техника с известна аура
на нежност.
Като цяло, 8-степенният автоматик
е добре калиброван и предава въртящия момент към колелата с лекота и без особено
замисляне; мигове на колебание биха усетили само притежателите на истински
тежък десен крак.
Друга особеност в придвижването
тук е тишината: освен ако не проявите извънредно старание в шпоренето,
обузданият нрав на четирицилндровия дизел е безпогрешно разпознаваем, ала и тих.
Снабден с по-ниските 19-цолови
колела на най-високото си оборудване, Santa Fe отчита с известна тревога най-занемарените градски
участъци – до степен, в която се питаш какво е станало с разтоварения,
комфортен нрав на предшествениците. Усещането за дозирана жертва на гладкост в
името на съживяването на характера в голяма степен се разсейва при средните и
дълги бегови дисциплини, в които контролът на вертикалните амплитуди става по-сговорчив
и еластичен.
По ловкост на завиване това е
кола, даваща ви ясна представа за всеки килограм от своите почти 1.9 тона:
поведението е сравнително меко, а стабилността не е под съмнение; достигайки
върха на завоя обаче, разбираш, че за съхранение на сцеплението системите за
стабилност се нуждаят от пълната си мощ, докато бързите смени на посоката в
поредни криви подсилват усещането за тежест. Добре де, това все пак не а кола
за спортно каране – мислено й прощавам аз.
Да обобщим
Впечатлението за методичен
прогрес, наследено от всяка предишна генерация на модела, е отново съхранено:
субстанцията на семейна кола с многостранни таланти, поръсена с щедра щипка динамика
и акцентиран визуален дресинг е тук за четвърти път. Това е една
по-привлекателна, по-практична, все така просто и директно позиционирана
сегментна алтернатива.
От хармония на цялото я лишава дефицитът
на гладкост в поведението – постижение, с което инженерите по шасито изостават
от колегите си в екипа по дизайна. Комфортът му видимо е бил
пожертван в името на извличането на още малко управляемост – подход, създаващ
известно усещане за крехкост.
-
Но: гостоприемен и щедро
оборудван, Hyundai Santa Fe
остава достоен за следване от лоялната си, рационална клиентела (простете бруталното клише). На европейска земя моделът
ще остави усещането, че му липсва смелост за по-широки крачки, ако ще да се
конкурира в един и без това претъпкан сегмент. Това обаче е кола, отдадена на
вярна служба при ключовия си семеен потребител.
А той живее някъде на запад и отвъд.
Онова, което пропуснах, ще откриете в сайта им.
А той живее някъде на запад и отвъд.
Онова, което пропуснах, ще откриете в сайта им.