Най-същественото е далеч отвъд приятната му външност
|
Приятната външност на Opel Astra седан излъчва
ведра хармония
|
80 години
Историята на Opel в С сегмент е дълга и напоителна:
от 1936 г., когато се появява първият Kadett, до 1991-а, когато щафетата поема Astra, моделите в класа на компактните
возила носят главната отговорност за пазарните успехи на блица.
Когато през 1998-а излезе Opel Astra G, а GM Europe минаваше през
поредната си реорганизация, в маркетинга се роди добрата идея новият модел да
съжителства със стария. Преименуван на Astra Classic, задачата пред по-ниската
му цена бе да завоюва плацдарм на характерните с по-ограничената си покупателна
сила и претенции развиващи се регионални пазари в Източна Европа. С концепция за свеждане до най-необходимото той
стана родоначалник на субсегментна екосистема, в основата на чиято хранителна
верига през 2004-а заживя Dacia Logan; после дойдоха PSA с 301 и C-ELYSÉE,
а за обогатяване на видовото й разнообразие напоследък се грижат и FIAT с Tipo.
На пропан-бутан
|
Таблото се различава само по един бутон – този за превключване
между
видовете гориво
|
След излизането на последното
поколение Astra J в
края на миналата година предшественикът автоматично зае мястото си на по-достъпна
алтернатива в С гамата на „Опел“. Още малко преди това – през 2012-а хесенската
техническа мисъл поде една много уместна инициатива, а именно походът в земите
на алтернативните горива. Така в момента моделите от Adam до Insignia предлагат различни газифицирани
варианти на задвижващите си системи, както с пропан-бутан (LPG), така и с популярния под името
метан компресиран природен газ (CNG).
В годините на екстремния полет в
цените на горивата и въвеждането на скъпите системи за третиране на дизеловите
изгорели газове с оглед покриването на стандарта EURO 6 делът на автомобилите, използващи
алтернативни горива в българския автомобилен парк обяснимо тръгна нагоре.
И как да не го направи, след като
все повече хора и паркови оператори започнаха да схващат очевидното предимство
в пълния цикъл на притежанието – спестяване от над 40% при един и същ пробег не
подлежи на пренебрегване. Ако не вярвате, питайте таксиметровите компании,
които почти изцяло разчитат на различни форми на газификация в парковете си.
И ако таксиметровият бранш не е
образец за последните модни тенденции в автомобилното задвижване, то гласът на обикновения
здрав разум би трябвало да е по-убедителен.
|
Резервоарът е вграден в пространството на резервната гума.
Вместо нея в
багажника е обичайният ремонтен комплект
|
Няма да говоря много за това
какво е Opel Astra седан,
тъй като във външността на модела няма нищо ново: това е все така добре
изглеждащата, хармонична, компактна лимузина с не толкова компактната дължина
от 4.66, междуосие от 2.69 м и къси надвеси. Това са размери, типични за по-високия D сегмент от преди десетина
години, така че тя представлява
пълноценен транспорт за четирима с багажа им. Като стана дума за багажа,
багажникът е с отличните за този клас коли обем от 460 литра, а газовия
резервоар е вграден в мястото за резервната гума.
Нищо не се е променило в оценката
ми от времето, когато
споделих впечатления за хечбека с новия 1.6-литров дизел, затова днес ще
говорим само за различното.
За разлика от обусловената от
динозавърската възраст на автомобилния ни парк опасно примитивна масова газификация,
тук работата по адаптацията на агрегата е свършена от Opel Special Vehicles. Естеството на
газовите горивни процеси е наложило преработка на цилиндровата глава, буталата,
изпускателните клапани и охладителната система, което заедно с преработената
карта за управление, на практика неутрализира всички горчиви последствия от художествената
самодейност на гаражното бензиново „газиране“. В допълнение на това са взети подобаващите
мерки за безопасност: както се досещате, резервоарът с полезен обем от 39 литра
е изработен от подходящи за запазване на структурната му цялост материали, а финалният
продукт естествено е минал успешно и краш тестовете си.
Крайният резултат от гледна точка
на приятно изненадания в мое лице водач беше бутон в повече на таблото (за превключване между двата режима
и показанията на споделения им горивомер) и впечатляващ общ зимен пробег от около 1200 километра с моя
стил на каране, който днес предлагам да определим като „въглеродно интензивен“.
Декемврийският разход в така описания режим беше в порядък на достойните за
уважение 7.5 – 10.5 л.
Под предния капак дреме приятно
балансиран 1.4-литров двугоривен агрегат с турбина и мощност от 140 к.с.,
свързан с гладка 6-степенна скоростна кутия с дълги предавателни числа. Без да
има спортни претенции, моторът тегли сравнително линейно и с авторитет тежащият
1405 кг. седан. Почти няма да чуете дрезгави обертонове, което води до тишина в
купето при всички разрешени от ЗДП скорости. Подобно е поведението на
окачването, чийто възтвърд (със
17-цоловите допълнителни джанти),
но еластичен характер притежава достатъчна дълбочина за неравностите по
изтерзаната ни инфраструктура, контролирайки грамотно и страничните натоварвания
в завой. Всичко това, заедно с настроеното от леката страна елетрическо усилване
на волана води до отзивчива, пъргава и точна управляемост, която ме
предразположи да пресуша и двата резервоара. До капка.
Вместо епилог
Живеем във времена на свирепа
конкуренция за по-голямо парче от суровия комат на и без това малкия ни
автомобилен пазар, а в стремежа си да насърчат търсенето пазарните участници се
надпреварват в предлагането на модели с алтернативни задвижващи системи.
В този контекст Astra LPG ecoFlex стои смело далеч
отвъд газовата гама на Opel. Преценете
сами: оборудван с всичко от ценовата листа (под „всичко“ разбирайте дори навигационна система със 7-инчов
дисплей и комбинирани LED-ксенонови
светлини) той така и не
достига 40 000 лв. с ДДС.
По всички ценови стандарти на
автомобилната чаршия това е заслужаваща особено внимание кола; кола, предлагаща
всички предимства на алтернативното си задвижване без практически компромиси.
Имайки предвид икономическите си
предимства през целия цикъл на притежание (от въглеродните тук и без това никой не се интересува), газовата Astra е част от ведрото лице на
пропан-бутана - играч със сериозен потенциал в сегмента на рационализираните за
Източна Европа лимузини от С сегмент.
Сега остава да го осъзнаят и дилърите, по възможност
преди изтичането на моделния му цикъл, но това е тема на съвсем друг
разговор…