петък, 27 април 2012 г.

Из чаршията


Европа на ток


Карлос Гон: визионер или последовател на Томас Мор?
Прогресът в продажбите на електромобили на континетта логично не впечатлява: производителите направиха всичко възможно за да си попречат сами с грандиозните хиперболизирани маркетингови послания. Те се постараха да качат до небето очакванията на непросветения купувач с възможности и не предлагат нищо адекватно за да ги изпълнят. Както и в любовта, резултатът може да бъде само един - разочарование.

Според базираните в Обединеното кралство Auto Industry Data, през 2011-а в Европа са предадени общо 11 563 леки електромобила, което е 0,09% пазарен дял. Това е някак малко в сравнение с красивата утопия на Карлос Гон, който вижда 10% през 2020 г.
Франция е лидерът на континента с 2 630 предадени, следвана от Германия (2 154) и 5-милионната Норвегия (2 038).

Електрическата флота на Renault.
Парижани си споделят електромобилите на Bollore Bluecar.
Сред производителите води PSA с общо 4 000 продажби във всички сегменти, но това е на път да се промени през тази година: Renault атакуват с нови модели, а в родната Франция Kangoo ZE и Fluence ZE са на първо и четвърто място сред електромобилите. Четири от всеки пет коли на ток, продадени във Франция, са конверсии от конвенционални автомобили: водещите рена са със сменени двигатели, а Peugeot iOn и Citroen C-Zero - Mitsubishi i-MiEV със сменени емблеми. Разработената като електромобил Bollore Bluecar, чийто първи клиент е парижката програма Autolib за почасов наем, е на 217-то място за годината с 399 продажби.

Впечатляваща е EV-ситуацията в Норвегия, където електромобилите имат най-висок пазарен дял в Европа – 1,5%. Там те са освободени от всички еднократни данъци (включително ДДС), както и от пътен данък, такси за магистрали и паркиране. Имат право да карат и в автобусните ленти. Другите преференции включват: бонус от 30 000 крони (ок. 3970 евро), по-нисък ДДС за лизинг на електромобил, освобождаване от ДДС на батериите и ускорена 1-годишна амортизация с цел стимулиране на обмяната на електромобилния парк. И накрая, центърът на Осло е безплатен за електромобилен достъп.

Първото тримесечие на 2012 във Франция и Германия е без електромобили в стотицата, докато в Норвегия Nissan Leaf празнува 603 продажби и 1,7% пазарен дял (12-то място) – най-добрият резултат в света за европейската кола на 2011 година.

В Щатите, Chevrolet Volt e на 147 място с 3 915 предадени; в Япония, където пазарът кипи, води хибридният Toyota Prius със 110 479 продадени. 

В България автомобилите на ток са извън статистиката, както впрочем и самата статистика.

Сп. "Тема"

четвъртък, 26 април 2012 г.

Renault Twizy – сериозната играчка


С наивно име и странен вид, това може да е първото електрическо возило, продаващо се не заради финансовите стимули, а благодарение на достойнствата си.

Първият електромобил с реални достойнства?

 

Че продажбите на коли на ток от двете страни на океана едва влизат в статистиката не е случайност: клиентите се чудят на цените им, които са двойно по-високи от тези на конвенционалните еквиваленти и предоставят най-вече неопределен пробег. Пътят на производителите на електромобили с претенции за практичност води на никъде, поне докато не удвоят пробега и не свалят наполовина цените. Отражение на този проблем бе подходът, който Nissan избра за Leaf: вместо да показват колата по традиционния начин, те подлагаха първите доброволци на подробно интервю с цел да определят възможно най-точно профила им. Leaf трябваше да попадне в ръцете на ранни ентусиасти, за които преждевременното спиране на тока заради насрещен вятър е част от имиджа им на горди технологични авангардисти, а не явен недостатък на ранна технология.
Какво би станало, ако производителите бяха по-скроми в предложенията си? А ако скромността им е въплатена в уникален, достъпен и полезен електромобил, подходящ за пазаруване и водене на детето до училище, но нищо повече? Twizy може би е тъкмо такова превозно средство и вече се продава в по-добрата част на Европа.
Renault вече представи Kangoo Van, а след него идват Fluence и Zoe. Обединените евро-азиатски автомобилисти вярват, че към 2020-а електромобилите ще имат 10% процента пазарен дял, което е минимум двойно над най-оптимистичните прогнози на конкурентите им.
По-късно през годината FIAT, Honda и Ford ще представят своите конвенционални електромобили, а 2013-а е ред на малкия BMW i3 от въглеродни влакна, който не прилича особено на пълноценен автомобил, но е с цена, достойна за BMW.

Пъргав характер

Малкото "Рено" предлага волан и педали...
Та Twizy не е кой знае какво. Поне на вид. На практика представлява двуместен, четириколесен, полузакрит мотоциклет. Пъргавият му характер, съчетан с отлично пътно поведение и чудесна съвместимост с трафика, обаче го превръщат в реална градска съблазън. Малкото возило (дължина 2,34м., ширина 1,24м. и височина 1,45 м.) предлага максимална скорост от около 80 км./ч. и пробег до 100 км. Колата тежи 450 кг. с батериите; стартовата цена е 6 990 евро с данъци + 45 евро/месец лизинг на батерията, покриващ годишен пробег от 7 500 км. От Renault твърдят, че този пробег отговаря на изискванията на мнозинството потребители. Таксата за батерията не радва финансово, но пък разтоварва от несгоди при преждевременен отказ. Базовият Twizy е с директна инверторна трасмисия, дискови спирачки и въздушна възглавница за „шофьора”. Предлага се с две нива на оборудване – Urban с цена 7 690 + 49 и Technic, за което от вас очакват 8 490, плюс лизинга на батерията.
                 
Любима опция? „Врати – 661 евро.

За капак, най-евтината версия може да се кара без книжка в зависимост от местното законодателство.
 
...а също и врати.
Така или иначе, Twizy няма претенциите на нормална кола; не подлежи на държавна субсидия (у нас нищо не подлежи на никаква субсидия) и има всички шансове да привлече купувачи с качествата, независимо от ограниченията си.
Жак Де Селие – управляващ директор на базираната в Брюксел лобистка организация Going Electric – вярва, че електромобилчето ще е хит: „Twizy има голямо бъдеще на европейския пазар със замърсените ни градове и тесни улици. Това обаче няма да стане бързо, защото налагането на революционните концепции на пазара отнема време.”
Де Селие не мисли, че слабите продажби на електромобили са индикатор за липса на търсене. Според него причината е в ограниченото предлагане и сочи за пример Smera от френския нишов производител Lumeneo.

Футуристични чешити с достойнства

На изложението във Франкфурт през миналата година, традиционни марки като Audi и Opel не пропуснаха да се изфукат с мотоциклетоподобни градски автомобили с футуристично-чешитски външен вид.
Де Селие продължава, че пазарът на градски возила ще става все по-важен: „Градските пътувания имат дял от около 80-90% в общия световен пробег. Убеден съм в успеха на градските превозни средства, но се съмнявам, че ще е бърз.”
Д-р Питър Уелс от Центъра за изследвания в автомобилната индустрия към бизнес-училището в Кардиф, се съгласява, че опитът за възпроизводство на електрически еквивалент на традиционния автомобил с тежкото му метално купе е надценен. Според него, малкото и не толкова амбициозно Twizy има далеч повече шансове.
Това вече са електромобили с реални достойнства.

По-достъпни

И други експерти смятат, че коли като тези имат голямо бъдеще, но ще им трябват поне 10 години за да отвоюват осезаемо присъствие.
Автомобилните консултанти Ricardo: „Електрическите автомобили са на път да станат по-достъпни, но все още не са с добро съотношение цена/пробег. Ще отнеме десетилетие преди това да се случи.” И: „Twizy не е пробив. Производителите трябва да правят истински коли за истински хора. Те искат не забавни малки колички, а истински коли с четири врати и багажник за деца, кучета и пазар. Те не искат няколко двуместни Twizy-та, а коли, които се продават с милиони, като VW Golf и Polo. Правенето на малко специализирани коли не решава емисионния проблем.”
Тило Кословски от Gartner Group смята, че електромобилите са все още далеч от истината, а „количките за голф” изглеждат глуповато: „Електромобилите са подранили с едно-две поколения. Нямат пробег и цените са високи, а това са все фактори, които възпрепятстват средния купувач. Повече от всичко друго, тези коли са маркетингово предизвикателство.” Не мога да не се съглася.

Уау!-факторът

Карлос Гон - адмиралът на електрическата флота.
е много важен за да убедиш клиентите, че си струва. Tesla залагат именно на него и за богатите изглежда напълно достатъчен. Проблемът обаче е в достъпността, а и количките за голф не възхищават твърде. Кословски продължава, че за да продаваш повече на младите, имаш нужда от по-малки електромобили, а превозните средства с вид на голф-карт са далеч от традиционния автомобил дори за тях. iPad-поколението все още се нуждае от Уау!-фактор, както и от кола, която не прилича на електрокар и изглежда яко. 

Статус

Де Селие от Going Electric слага точката на днешната ни електро-беседа с думите: „Повечето хора купуват твърде скъпи коли (надхвърлящи нуждите), които отразяват потребността им от статус. Така че ключовият фактор за Twizy ще бъде дали повишава социалния ми статус и репутация на напредничав революционер, или ще бъде отхвърлено като глуповата малка количка.”

Сп. "Тема"

четвъртък, 19 април 2012 г.

Из чаршията

Incredible India      

Индийският пазар подгрява, а Tata Nano е един от символите на 
мобилния минимализъм.
Така твърди страната за себе си, когато се рекламира като туристическа дестинация. В това няма нищо преувеличено и важи изцяло за автомобилния й пазар.

През 2011-а са продадени рекордните 2 309 874 автомобила, въпреки че за фискалната 2011-2012, която приключи на 31 март, ръстът е около нулата.
Вече три десетилетия Suzuki се справят отлично с малките коли.
Като гледа пазара и класацията за продажбите по модели, човек си обяснява любовта на VW Group към Suzuki, както и неохотата им за раздяла след поредицата цивилизационни недоразумения в краткия германско-японски брак по сметка. Първите две места и общо пет от първите десет, са запазени от индийския филиал на японците.
На субконтинента Maruti Alto е бестселър за седма поредна година с ръст от 3% и 311 367 предадени, следван от Maruti Wagon R и Huyndai i10.

Като стана дума за VW, те отбелязват рекордна година със 140% ръст и 78 408 продажби, а Polo е на 21-во място.

От високата германската тройка – BMW, Mercedes и  Audi се представят, както следва: 9 412, 7 430 и 5 511. Но може още: дилърите споделят, че от всички клиенти, които могат да си позволят кола от висок клас, само една четвърт купуват.

През първите два месеца от 2012 Maruti вече са на първите 4 места, а чак пета е Tata Indica. Февруари остана паметен за Suzuki: те предадоха 10-милионния си автомобил за 29 години присъствие на пазара. Шефът на Maruti Suzuki India - Шинцо Наканиши щастливо усмихнат отбеляза, че този невероятен резултат е следствие от две истории на успеха – този на страната и този на производителя, който се справи най-добре от всички със задачата да предложи правилните продукти. И това ако не е повод за високо самочувствие...

Honda Brio отбелязва най-добрия си месец досега на 33-то място.
Но не е само Suzuki. Други производители също отбелязват рекорди през февруари: Honda Brio, Mahindra XUV500, Skoda Rapid и Tata Venture също надхвърлят най-добрите си резултати.

С общо 260 053 регистрации, февруари е най-силният месец в автомобилната история на страната изобщо, а за двата месеца са продадени общо малко над половин милион коли.

Наистина incredible India.            

Сп. "Тема"