Започваме новия цикъл с преглед на изминалия
Така изглежда българският автомобилен пазар в последните четири години.
За съпоставимост данните на ААП са коригирани и допълнени с информация от МВР и усреднен 20-процентов реекспортен
фактор
|
Традициите трябва да се уважават - начало на нова година без кратък преглед на изминалата не бива.
Ако в световен план
тя бе изпълнена с динамика, напрежение, възходи и падения, обединени под
общия знаменател на олимпийския девиз Citius, altius, fortius!* и неговите
най-разнообразни индустриални интерпретации, то българската автомобилна 2015-а
премина по-скоро под мотото „Растеж плюс още от същото“. За
участниците на българския автомобилен пазар тя бе година на растеж, който
без съмнение е добра новина: мнозина вдигнаха глава от безкрайната рецесия,
някои от погледите на колегите ми си върнаха позитивния блясък, а гласовете им
- мажорния лад. Тя бе и година на най-добрия автосалон, който сме имали в
последните две десетилетия, за което стискаме ръка на ААП.
Тук му е мястото да
пофилософствам, че срастването на автомобилите с обществената
тъкан е достигнало такива мащаби, че дори у нас функцията на жизнеопределящи обществени отношения и процеси отдавна е
немислима без тях. Изглежда, че по аналогия с безусловния базов доход
обществото има някакъв праг на безусловно базово автомобилно потребление, без което колективните системи, производството и обмена на блага стават немислими. Каквото е качеството на автомобилния парк, който
вграждаме в основата им, такова ще е и качеството на крайния резултат – елементарна, подразбираща се истина, пред която стоим с широко затворени очи.
Нищо от
макроикономиката, демографията, доходите или инфраструктурата през 2015-а не се
промени до такава степен, че да послужи като трамплин на автомобилния ни пазар.
С изключение на лихвите по кредитите, които склониха големи паркови оператори
към отдавна отлагана подмяна, всичко е такова, каквото го познаваме. И с още
едно изключение – падащите, макар и много по-бавно от цените на петрола, горива, които също отключват потребление.
Месечната пазарна динамика отразява завишеното търсене в Европа
през последното тримесечие, дължащо се на преосмислянето на стимулите за обновяване на парка в някои важни държави. Югът се събуди |
Не виждам нов фундаментален вътрешен фактор, който да ме подтиква към изводи, различни от вече направените. За дванайсет месеца нищо в картината на българския автомобилен пазар не е напреднало в положителна посока – гаврата с него продължава.
Информационният режим в МВР, благодарение на който един от белите икономически сектори в страната кара без светлини, не е помръднал. Да, наясно съм със съществуването на портала за отворени данни, но от гледна точка на автомобилния сектор данните в него не вършат работа заради базовото си общообразователно съдържание и липсата на навременност. И въпреки, че ми е драго да наблюдавам декларирания от настоящия вътрешен министър информационен ентусиазъм, не разбирам какво пречи на институциите да поддържат съответните раздели в сайтовете си.
Поради липсата на достатъчно информация данните за продажби
по марки
през последното тримесечие не са коригирани с реекспорт,
така че ги четете
много критично
|
Стига се до парадокси, като този в работната група за транспониране на Директива 2014/94/ЕС за разгръщане на инфраструктурата за алтернативни горива, държавата да иска от браншовите организации информации и прогнози, базирани на данни, достъпът до които тя затруднява преднамерено под най-различни предлози.
И още нещо: цялата тази тема ми е опротивяла до смърт. Защото данните у нас не са даденост и вместо бързо да анализираме ситуацията и мерките за положителната й промяна, и още по-важно – да предприемем действия, ние пилеем безценно време и усилия в борба с информационния си недоимък. Няма да ми омръзне да повтарям, че така повече не може - данните са наша собственост и публичната администрация ни ги дължи. Безплатно.
Докато се въртим като дервиши в шизофренния си информационен танц, българският автомобилен пазар растеше: от БНР научих, че през 2015 са регистрирани около 25 000 нови и 325 000 употребявани автомобили. За първото число ще говорим след малко, а второто илюстрира поредната година на свободно падане на вторичния автомобилен пазар: ако продажбите на нови автомобили растат в порядък 14%, но само приблизително половината от този ръст се дължи на вътрешни фактори, то при употребяваните ръстът е внушителните 24%, които са изцяло предмет на вътрешно търсене.
Логиката тържествува: последни в ЕС сме по
регистрации на нови зарядни автомобили |
На този етап стратегия - различна
от неписаната за насърчаването на стареещ на всяка цена конвенционален парк - нямаме.
В момента няма предпоставки и да имаме. Така наличието на електромобилен дял от
незабележимите с просто око 0,0047% се вписва напълно естествено в актуалната ни автомобилна среда. Сравнете как
стоят нещата в глобален план.
На този екзотичен фон, както и да интерпретираме данните им, водят Renault-Nissan, а след тях интересна и равностойна партия играят две марки на Volkswagen Group (Skoda, VW) и Toyota.
В условията на странния коктейл от нестабилност плюс ниски цени на петрола и през ум не ми минава да прогнозирам; само ще кажа, че се надявам растежът да продължи. Добре е да не забравяме и че всичко е в наши ръце: няма сила, която да ни спре, ако решим да нормализираме мобилността си; няма и кой да ни спаси от тресавището на юрския ни автомобилен парк, ако сами не разкопаем калта му.
И не се поддавайте на медийния екстаз по декемврийските резултати от България, отчетени от ACEA в петък - информацията им от нас, както много пъти сме говорили, не е надеждна.
На този екзотичен фон, както и да интерпретираме данните им, водят Renault-Nissan, а след тях интересна и равностойна партия играят две марки на Volkswagen Group (Skoda, VW) и Toyota.
В условията на странния коктейл от нестабилност плюс ниски цени на петрола и през ум не ми минава да прогнозирам; само ще кажа, че се надявам растежът да продължи. Добре е да не забравяме и че всичко е в наши ръце: няма сила, която да ни спре, ако решим да нормализираме мобилността си; няма и кой да ни спаси от тресавището на юрския ни автомобилен парк, ако сами не разкопаем калта му.
И не се поддавайте на медийния екстаз по декемврийските резултати от България, отчетени от ACEA в петък - информацията им от нас, както много пъти сме говорили, не е надеждна.
* По-бързо, по-високо, по-силно! лат.