петък, 12 април 2013 г.

България Q1/2013:

С 2/3 от пазара София е последният град с признаци на живот. Скромните Пловдив и Варна добавят до 4/5. Проблемът настъпва от периферията към центъра


           Това е сравнително лъскавата страна на деградацията

Гледам справката на ААП за продажбите на нови автомобили за първо тримесечие и виждам още по-мрачни облаци на хоризонта: 

Данните са напълно компрометирани 

защото всички могат да включват всичко. Така реекспортът на марки като VW, Skoda и по-малко KIA влиза в данните, разводнявайки ги. Порядъкът? Невъзможен за точно засичане, но по косвени данни е около 25%. Така пазарът изглежда е около 15 000 годишно, от които неизвестен брой демонстрационни, или автомобили, внасяни на възраст до 6 месеца и третирани като нови. Следствието е, че анализът на търсенето стана занимание за гледачките от Кючук Париж. 

ACEA взима буквално информацията от ААП и я публикува с ясното съзнание, че не сме системно значим пазар и щетите са в рамките на статистическата грешка, а си спестяват главоболието от отсъствието ни, което JATO приемат без никакво колебание, защото държат на информацията си.

Производителите очевидно си затварят очите: над хиляда  изнесени коли (за периода) не са кой знае какво за мощни или добре движещи се в момента марки, а България, макар и минимален, е пазар, на който присъствието трябва да се задържи. Така си спестяват много по-тежки структурни проблеми, а вносителите получават глътка въздух, поддържаща живота им в краткосрочен план.

Питам се: защо тогава ги включват в данните, след като всички страдат еднакво от лошата информация, а суровите санкции очевидно са в миналото?

Mercedes-Benz, Hyundai и Infiniti пък изобщо не дават информация. Добре, че „Балкан Стар“ поне публикуват годишни данни - 540 за 2012-а. 

Търсенето деградира 

То е в постоянна деградация заради сринатата бизнес среда и покупателна сила: индивидуалните клиенти са единици; флотските задържат парковете си по-дълго и търсят алтернативно обслужване, а продажбите на употребявани автомобили като пропорция спрямо новите расте постоянно. Резултатът е грозна структура на автомобилния парк, представляващ заплаха за националната сигурност. 

Пазарна ситуация 

Засега тя дава известен шанс на качествено представена марка като „Дачия“, поддържаща здравословни пропорции (София е 53% от продажбите им), както и „Тойота“, които въпреки слабостта си в някои важни сегменти компенсират с останалите и са практическият лидер, поддържащ същата здрава мрежова структура.

За разлика от тях проблемите в Мото Пфое видимо и сериозно се задълбочават.

„Пежо“ с третото си място и над 76% дял на София в продажбите им будят куп въпроси. Същата пропорция е в KIA, където висят същите въпроси и сериозна задача пред екипа, работещ върху мрежата. Дано новият им център помогне и в това отношение.

Проектът Great Wall е в критична фаза: с продадени само 166 коли, 80% от които в София, имам сериозни съмнения в жизнеспособността им. С така структурирани продажби, системна дистрибуторска слабост и неслучило се регионално присъствие, те нямат шанс за живот, ако спешно не ги споходи чудо. 

           Началният ентусиазъм претърпя сблъсък с реалността: проектът е малък, неефективен, самотен   
           и не случи на исторически момент, а довереито в марката естествено е ниско. През следващите 
           месеци ще се бори за живота си

За тяхно съжаление не виждам „Шкода“ и „Дачия“ да колабират внезапно; напротив: рано или късно „Порше БГ“ ще влее свежа дистрибуторска кръв в марката си, а „Рено-Нисан“ са мощен играч на флотския пазар с гама „от-до“ и продукти с прогнозируема остатъчна стойност, подкрепени от много приличен пакет услуги. Да не говорим за „Тойота“. 

А заради очертаващата се трайна и фундаментална политическа нестабилност и състоянието на останките от икономиката не ми трябват свръхестествените способности на кючукпарижанин, за да заключа, че това изобщо не е краят на наклонената плоскост.

Проблемът настъпва от периферията към центъра и София тепърва ще го усети с цялата му суровост.

  


Няма коментари:

Публикуване на коментар