Ако базираният в Обединеното кралство луксозен производител на спортни коли
и джипове смята да оцелява, а впоследствие и да процъфтява в сектора на
високите марки, доминиран от германците, няма да е зле да обмисли вкарването на
тази вариация на думите на Марк Твен в логото си.
Общоприетият здрав разум подсказва, че това е мисия невъзможна: BMW,
Mercedes-Benz и Audi са световно признатите хегемони в премиум
автомобилите. Нахалниците Lexus, Infiniti, Acura, Maserati, Cadillac и Lincoln, както и индийският Jaguar Land Rover, са раболепни битови ловци на трохи от
богатата трапеза на германците и заможните им световни купувачи. Тези мижитурки
си продават колите само с цената на застрашаващи балансите им отстъпки и все
по-скъпи и смешни медийни сензации, предназначени да покажат любовта към
емблемите им на знаменитости от Б група и отдавна попаднали в прегръдките на
д-р Алоис Алцхаймер пенсионирани автомобилни състезатели.
Дребната подробност е, че изглежда никой не го е казал на собствениците от Tata
– авторите на смелата инвестиционна
програма за разработка на нови модели и двигатели от два и половина милиарда
долара годишно до 2017-а.
Припомням, че собственикът на Tata Group, индиецът Ратан Навал Тата, купи компанията от Ford през 2008-а за 2.3 милиарда. Така първите резултати от инвестиционната атака дойдоха под формата на новите модели на Range Rover и ефектният двуместен роудстър Jaguar F-type.
Част от експертите очакват Jaguar Land Rover да покажат скромен успех до 2020-а с удвоени в сравнение с 2010-а (до 600 000) продажби. Други очакват по-бърз растеж и 900 000 до 2020-а. Миналата година продажбите им бяха 358 000, 56 000 от които в Щатите, а в най-големия им пазар, Китай - 72 000. У нас числата, както обикновено са в рамките на статистическата грешка – 190 лендроувъра (над 70% ръст в сравнение с 2011-а) и 11 ягуара през 2012-а (10 до май тази година), доколкото си струва да вярваме на ААП. В това време КАТ пазят данните за регистрациите така сякаш са класифицирана информация, но иначе нямат нищо против продажбата им на петцифрена цена.
Нови заводи
До 2020-а очакваме JLR да построят нов завод в Китай, да увеличат производството в Индия, да добавят капацитет в Саудитска Арабия, Бразилия или Русия, както и да покажат нов малък седан с предполагаемо име Q-type, който да хвърлят във войната с BMW 3, Audi A4 и Mercedes C-клас. Гамата на „Ягуар“ би могла да се развие и с SUV с проектоиме XQ, въпреки че по тази сюжетна линия тънем в информационна оскъдица. Други нови модели включват Grand Evoque - развитие на много успешния Evoque, а през 2019-а идва нова версия на работния им кон Defender.
Професор Фердинанд Дуденхьофер от германския тинк танк CAR към университета в Дуисбург-Есен приема скромния сценарий (600 000 към 2020-а).
Чудите се как е възможно компания, продаваща няколко пъти по-малко от германците, с много по-малки шансове за икономия от мащаб и ръст на приходите от техните да се бори? Отговорът е в сътрудничеството с други компании.
Припомням, че собственикът на Tata Group, индиецът Ратан Навал Тата, купи компанията от Ford през 2008-а за 2.3 милиарда. Така първите резултати от инвестиционната атака дойдоха под формата на новите модели на Range Rover и ефектният двуместен роудстър Jaguar F-type.
Част от експертите очакват Jaguar Land Rover да покажат скромен успех до 2020-а с удвоени в сравнение с 2010-а (до 600 000) продажби. Други очакват по-бърз растеж и 900 000 до 2020-а. Миналата година продажбите им бяха 358 000, 56 000 от които в Щатите, а в най-големия им пазар, Китай - 72 000. У нас числата, както обикновено са в рамките на статистическата грешка – 190 лендроувъра (над 70% ръст в сравнение с 2011-а) и 11 ягуара през 2012-а (10 до май тази година), доколкото си струва да вярваме на ААП. В това време КАТ пазят данните за регистрациите така сякаш са класифицирана информация, но иначе нямат нищо против продажбата им на петцифрена цена.
Нови заводи
До 2020-а очакваме JLR да построят нов завод в Китай, да увеличат производството в Индия, да добавят капацитет в Саудитска Арабия, Бразилия или Русия, както и да покажат нов малък седан с предполагаемо име Q-type, който да хвърлят във войната с BMW 3, Audi A4 и Mercedes C-клас. Гамата на „Ягуар“ би могла да се развие и с SUV с проектоиме XQ, въпреки че по тази сюжетна линия тънем в информационна оскъдица. Други нови модели включват Grand Evoque - развитие на много успешния Evoque, а през 2019-а идва нова версия на работния им кон Defender.
Професор Фердинанд Дуденхьофер от германския тинк танк CAR към университета в Дуисбург-Есен приема скромния сценарий (600 000 към 2020-а).
Чудите се как е възможно компания, продаваща няколко пъти по-малко от германците, с много по-малки шансове за икономия от мащаб и ръст на приходите от техните да се бори? Отговорът е в сътрудничеството с други компании.
Сътрудничеството
„Смятам, че сътрудничеството показва, че е възможно производството на конкурентни коли със силна марка, без да продаваш милион и половина – два годишно“ – казва професорът. Аз пък си мислех, че битката е предварително загубена: немислимо е да стигнеш германските печалби с липсващ мащаб, малка гама и недостиг на средства за изследвания и развитие. Последното е особено опасно в светлината на настървените за драстично свиване на въглеродните емисии политици. Да не забравяме и че JLR са много по-уязвими от взвода на панцерите и заради зависимостта си от Китай.
Но почетният професор по икономика на автомобилната индустрия от бизнес училището в Кардиф, Гарел Райс ме опровергава: „Мисля, че Jaguar Land Rover могат да постигнат 650 000 към 2015-а. Вижте продажбите им от първо тримесечие на годишна база от 420-430 хиляди. Основният двигател е Land Rover, а Jaguar все още има да наваксва резултатите при Ford. С новия си капацитет ще получат порядък от над 900 000 към 2020-а, но за да скъсят разликата с германците и компенсират себестойността трябва да прескочат едномилионната бариера.“
Ратан Тата - строител на империята
си, а и на съвременна Индия
|
Райс гледа на Audi, BMW и Mercedes като на страховити съперници, но Land Rover - с Range Rover, Range Rover Sport и Discovery - имат дори по-добри продукти: „В случая с гамата на Land Rover няма какво да ги докосне. Дори германците нямат с какво да ги докоснат – Land Rover ги превъзхождат напълно.“ Уелският патриотизъм, веещ от тези думи, е очевиден, но е факт и голямата доза истина в тях.
Отново с Ford?
Райс смята, че при новия седан Q-type трябва много да внимават с доставката на скъпи двигатели и компоненти и вярва, че подновяване на сделката с Ford, доставящи части и в ерата на Тата, е напълно възможно.
Други значими претенденти от дългото меню?
„Lexus са номер едно, но
им трябват повече продукти с блясък, както и Jaguar Land Rover. Не смятам, че Cadillac и Lincoln ще стигнат там. Infiniti никога не са се справяли като Lexus.“
Райс смята за възможно някой от германците да сбърка сериозно в ценообразуване, моделна стратегия или дизайн, отстъпвайки рубеж на претендентите. Тук възразявам: има трайни доказателства, че бъркат рядко, а напоследък – почти никак. Войната помежду им е много по-реалната опасност.
В IHS Automotive споделят хвалбите на Райс към стратегията и продуктите на JLR и умереността в очакванията на Дуденхьофер. Аналитикът Тим Ъркет предсказва стабилен ръст, дължащ се на нови модели, и продажби от 600 000 към 2020-а.
Двойни продажби
„Jaguar Land Rover са много зад германците и ще останат там в обозримо бъдеще, но през 2020-а ще са удвоили продажбите си в сравнение с 2010-а“, казва Ъркет. Според него в Щатите ще надминат 80 000 през 2019-а, а производството в Китай с Freelander, Evoque и Jaguar Q-type ще достигне почти 80 000 още през 2016-а.
Той се съгласява, че гамата на Land Rover е внушителна, а Jaguar е силна марка: „Имат две фантастични марки. Нови продукти като Evoque са голям успех от самото начало. Range Rover-ът изглежда прекрасно дори срещу конкуренти като Audi Q7. Действат правилно и се учат от миналите грешки. Конкурентът на третата серия (Q-type) ще е на по-високо ниво от злощастния X-type и ще жертва количествата в името на по-висока цена и печалба. Трябва да го направят привлекателен и съм сигурен, че могат. Двигатели? Това е узряло за съюз с други, а и доставчиците могат да се намесят.“
В това време производството на F-type е разпродадено до края на годината, което подпомага финансовата стабилизация на компанията, сякаш поразклатена през 2012-а от големите продажби на по-малкия и евтин Evoque. Всички са единодушни обаче, че по-големите модели в гамата компенсират и компанията е в добра форма с добри перспективи.
Да обобщим: Jaguar Land Rover имат отлична стратегия, а в лицето на Ратан Тата - много вещ собственик, искащ да бъде важен играч на световния автомобилен пазар. Мисия напълно възможна.
Сп. "Тема"
Райс смята за възможно някой от германците да сбърка сериозно в ценообразуване, моделна стратегия или дизайн, отстъпвайки рубеж на претендентите. Тук възразявам: има трайни доказателства, че бъркат рядко, а напоследък – почти никак. Войната помежду им е много по-реалната опасност.
В IHS Automotive споделят хвалбите на Райс към стратегията и продуктите на JLR и умереността в очакванията на Дуденхьофер. Аналитикът Тим Ъркет предсказва стабилен ръст, дължащ се на нови модели, и продажби от 600 000 към 2020-а.
Двойни продажби
„Jaguar Land Rover са много зад германците и ще останат там в обозримо бъдеще, но през 2020-а ще са удвоили продажбите си в сравнение с 2010-а“, казва Ъркет. Според него в Щатите ще надминат 80 000 през 2019-а, а производството в Китай с Freelander, Evoque и Jaguar Q-type ще достигне почти 80 000 още през 2016-а.
Той се съгласява, че гамата на Land Rover е внушителна, а Jaguar е силна марка: „Имат две фантастични марки. Нови продукти като Evoque са голям успех от самото начало. Range Rover-ът изглежда прекрасно дори срещу конкуренти като Audi Q7. Действат правилно и се учат от миналите грешки. Конкурентът на третата серия (Q-type) ще е на по-високо ниво от злощастния X-type и ще жертва количествата в името на по-висока цена и печалба. Трябва да го направят привлекателен и съм сигурен, че могат. Двигатели? Това е узряло за съюз с други, а и доставчиците могат да се намесят.“
В това време производството на F-type е разпродадено до края на годината, което подпомага финансовата стабилизация на компанията, сякаш поразклатена през 2012-а от големите продажби на по-малкия и евтин Evoque. Всички са единодушни обаче, че по-големите модели в гамата компенсират и компанията е в добра форма с добри перспективи.
Да обобщим: Jaguar Land Rover имат отлична стратегия, а в лицето на Ратан Тата - много вещ собственик, искащ да бъде важен играч на световния автомобилен пазар. Мисия напълно възможна.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар