Вече двайсет години съм в
автомобилния сектор и за две десетилетия така и не видях България с ясна
стратегия за обществената интеграция на автомобилите.
Амбициозният изследовател би
могъл да се зарови дълбоко в кратките изречения из белите книги, посветени на автомобилния
парк, писани през годините от институциите с ясната идея, че не подлежат на
приложение. Опитах да ги проследя, но нямам нерви да продължавам, защото
отвсякъде лъха на тежък дефицит на качества и невъзможност, а и нежелание, да
се отиде отвъд приказките. Да не говорим за последователност.
Голяма част от тях са сравними с
бисерите от кандидатстудентските работи и единствената положителна промяна е в
лекото подобряване на английскя на държавните служители, преписващи съответните
евростратегии и директиви.
Каква е картината?
След 25 години рушене най-после
стигнахме до основите – остана ни само условният държавен суверенитет и в
ситуация на домино от колабиращи обществени системи и колективна безпътица не
би било сериозно да очакваме, че автомобилният сектор е оазис сред пустиня.
Накратко: символични продажби на
нови автомобили и тежък хаос, съпроводен от липса на модерно законодателство и пълен
регулативен и информационен мрак на вторичния пазар. Всичко това гарнирано с тотална
липса на информация: на базата на исторически и неофициални данни, и косвена статистика
в България напоследък се продават около 25 000 нови и 200 000 употребявани
коли на година. По косвени данни реекспортът на нови автомобили към Западна Европа,
заради ниските ни цени, е около 25%, т.е. съотношението в продажбите между нови
и употребявани автомобили гони 1:15, а България се превърна в реекспортен център.
Докарването на средната възраст
на около 3-милионния български автомобилен парк до една крайна величина за сега
е непосилна задача пред КАТ, каквато е и предоставянето на безплатна месечна
информация за регистрациите на автомобили. Вместо това справката им е стока за
продан на гротескна цена, надхвърляща най-утопичните представи за разходоориентираност
на държавните такси.
И ако всичко дотук ви звучи
неразбираемо, значи живеете от поне едно поколение извън страната и нямате
никакво понятие, че средната възраст на автомобилите тук е някъде около 15
години, средната заплата – под 400 евро, а, съдейки по делата им,
заинтересованите страни всъщност са незаинтересовани. В допълнение липсва всякаква
стратегия за развитие на автомобилния парк и състоянието му ще продължава да се
влошава, движено от устойчиви обществени, икономически и демографски тенденции.
Липсата на стратегия резултира и
в пълно данъчно безразличие към новите автомобили, чието облагане е сравнимо
само с това на недвижимата собственост – по-новият плаща повече. Подробности
като енергийна ефективност и безопасност нямат никакво значение.
Какво да правим?
Спешно трябва да решим къде
искаме да отдидем и да изберем пътя, по който да стигнем там. Кратката дума е
стратегия.
Добрата новина е, че не се налага
да преоткриваме електричеството, а само да го приложим; лошата – че приложението
му също е въпрос на
мисъл.
На ход е секторът, заедно с хора
като министъра на транспорта Данаил Папазов и председателя на парламентарната транспортна
комисия Камен Костадинов, както и останалите държавни
институции, имащи отношение към състоянието на автомобилния парк в България и
обществено-икономическите последици от състоянието му.
Вероятност да предприемат нещо
реално? В този коктейл от проблеми и липса на капацитет - минимална.
Нетърпелив съм да ме опровергаят.
В. "Преса"
Няма коментари:
Публикуване на коментар