вторник, 24 декември 2013 г.

Рисувам коли от момче – Джей Мейс

Пенсионира се главният дизайнер на „Форд“

           Джей Мейс с един от мустангите си

     BMW 8 – 1989, дизайн – Клаус Капица, Джей Мейс
Днес ще отбележим оттеглянето на автомобилния дизайнер Джей Мейс, прекарал 33 години в индустрията на позиции в Audi, BMW и VW, дал 16 години от кариерата си на Ford и техен главен дизайнер - автор на много автомобилни шедьоври и много по-малко провали.

Роден в една от най-старите европейски колонии в Новия свят – Полс Вали, провинциална Оклахома, на 15 октомври 1954-а, Джей дължи еднобуквеното име на дядо си, Ес Джей Мейс и като малък работи в семейния магазин за авточасти. През 1980 г. се дипломира като бакалавър по транспортен дизайн от Колежа по дизайн в Пасадена, Калифорния. Започва работа в „Ауди“ като екстериорен дизайнер и първата му запомняща се работа е популярното в България Audi 80 B3.

     Volkswagen Concept 1 – 1994, дизайн - Фриймън Томас, 
     Джей Мейс
Професионалната биография на Мейс е впечатляваща: от Audi 100 C4, Volkswagen Golf III и Polo, през Concept One, предизвикал прераждането на „Бръмбара“, до съживяването на Ford Mustang. Достоен негов заместник е Мори Калъм - бивш колега от Mazda на главния дизайнер на Tesla, Франц фон Холцхаузен и по-малък брат на колегата му от Jaguar Иън Калъм. 

Във времената, когато Ford притежаваха луксозните Jaguar, Land Rover, Volvo и Aston Martin, Мейс е вицепрезидент по дизайна и главен творчески директор на групата и работи повече като „художествен ръководител“, наблюдаващ работата на екип съблазнени от задачата да работят за такива марки млади таланти.

 
     Audi Avus Concept – 1991, дизайн - Джей Мейс, Мартин 
     Смит. Под полираната футуристична външност се крие 
     не по-малко авангардна техника: нечувана за времето си 
     изцяло алуминиева конструкция и бензинов W12, тогава 
     все още в развойна фаза
У нас едно от произведенията на Мейс – Lincoln MKZ стана част от лошата слава на покойния варненски митрополит Кирил.

Автомобилите от снимките са създадени от Джей, с негово участие, или под ръководството му, и подсещат колко истина има в мисълта на Салвадор Дали: "Не се страхувай от съвършенството никога няма да го достигнеш". 

Оставям маестро Мейс на собствените му думи, а цитатите са от великолепната книга на белгийския журналист Барт Ленаертс (Bart Lenaerts) и съпругата му, Лис Де Мол (Lies De Mol) „Рисувам коли от момче – майстори на съвременния автомобилен дизайн“ (Ever since I was a young boy I've been drawing cars - Masters of Modern Car Design), издание на Waft Publishing, която препоръчвам горещо на всеки, независимо от отношението му към колите.


 
      Audi TT – 1998, дизайн - Джей Мейс, Фриймън Томас
Премиумът не бива да крещи – така създава повече доверие и дълголетие.“ 

Нищо лошо в германските автомобили – те все още са сред най-добрите в света. Но са толкова сериозни. Иронична германска кола? Това просто не се случва.“ 

Историята е постлана с ултраскучни коли, излезли от мода преди да са влезли в автосалона.“

Честно, новостите не ме интересуват; интересува ме добре свършената работа – купувачите винаги я разпознават.“ 

В много отношения красивият автомобил прилича на добре скроен костюм – като тези на „Севил Роу“* в Лондон.“

     Ford 021C Concept – 1999, дизайн - Марк Нютън, Джей Мейс
Понякога през годините се опитвах да отхвърля ограниченията твърде радикално и се провалях ужасно.“ 

В понеделник работим по голям пикап, във вторник – върху Aston Martin или Jaguar; в сряда – върху Volvo, а след тях – по Land Rover и дори Mazda. 

Не казвам, че американците не харесват красиви продукти, но някои просто не разбират тънкостите.“ 

Не че не искаме да бъдем консервативни.“



         Ford Mustang Shelby Cobra GT500 – 2005, дизайн - 
         Сид Рамнарас, Джей Мейс. Моделът бележи връщане 
         към корените и времената на зенита от 60-те и 70-те
Всички искаме работата ни да привлича и след двайсет години. Понякога съм успявал – първото Audi TT, Ford GT и мустангите.“ 

Mustang е за Ford това, което за Porsche е 911 . 

Ако ще прекарваш следващите седем години с кола, не рационализираш избора си - трябва да се влюбиш в нея. Убеден съм, че всеки автомобил се купува емоционално.“ 

Когато се пенсионирам не искам да гледам назад и да си казвам: какво правехме, Господи?“ 

Не сме художници, правещи каквото им скимне; тук сме да изпълняваме желанията на купувачите.“ 

Хората не приемат всичко в автомобилния дизайн: можеш да ги изненадаш, но не бива да ги плашиш.“

     Ford S-Max – 2006, дизайн - Дейвид Хилтън, Джей Мейс
Всяка кола трябва да бъде достатъчно изненадваща, за да вълнува клиентите, но трябва да оставя и пространство за продължение.“ 

Клиентите са очарователни: дори и да не могат да го опишат знаят много добре какво искат и със сигурност оценяват разликата между добрия и великия дизайн - пазарът го доказва постоянно.“ 

Не искаме да провокираме, а да изкушаваме.“ 

Разказвам историите си, огъвайки метал. Не е лесно: не искам да излизам с дизайн, пълен с експлозии и специални ефекти.“
 


     Ford Evos Concept – 2011, дизайн - Щефан Лам, Джей Мейс
В края на кариерата си бих искал най-желаният масов производител да е Ford - имаме още работа.“ 

Оперативният мениджър на Ford, Марк Фийлдс казва в изявление: „Смелият и изтънчен дизайнерски език, създаден от Джей Мейс, ще е видим през годините както в гамата на Ford, така и в цялата индустрия. В допълнение към първокласния си талант Джей събра някои от най-талантливите дизайнерски екипи в индустрията.“ 

Получил признание за работата си и множество награди, през 2002-а дизайнът му бе показан на изложба „Ретрофутуризъм: Автомобилният дизайн на Джей Мейс“ в Музея на модерното изкуство Гефън в Лос Анджелис.


     Jaguar XF – 2013, дизайн - Иън Калъм, Джей Мейс
                                                                                                                                                   

лица Севил Роу в Мейфеър, Централен Лондон, е известна с изключителните мъжки шивачи – бел. авт.

Сп. Тема

Няма коментари:

Публикуване на коментар