Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент одобри план за европейска директива, даваща мандат на страните-членки за инсталиране на минимален брой зарядни станции за електромобили към 2020 г. Докладът от 26 ноември въвежда идеята за безжично зареждане и подкрепя ролята на Европейската комисия по отношение на стандартите.
Сийм Калас
|
За преодоляването му предложението предвижда въвеждане на минимални
стандарти за покритие на електрическтата, водородната и газовата зарядна
инфраструктура за пътен и морски транспорт и съответните им стандарти.
„Много съм доволен от положителния вот, подсилващ предложението ни, особено по отношение на минималното покритие на инфраструктурата, потребителската информация и иновативните аспекти. Убеден съм, че амбициозните мерки ще бъдат приложени скоро в полза на европейските граждани и индустрия“ – споделя след гласуването заместник-председателят на ЕК, отговарящ за транспорта, естонецът Сийм Калас.
Безжично зареждане и общи стандарти
CHAdeMO конектор
|
Парламентът подкрепя целта за единен стандарт,
отбелязана в предложението на Комисията. За постояннотоковите точки за бързо
зареждане се предвижда преходен период до 2018-а, когато т.нар. „CHAdeMO“ конектори могат да се разгърнат преди Combo технологията да е в пълна готовност. В момента в Европа има 650 CHAdeMO зарядни станции, а още 1000 ще са готови до края на годината.
Национални политики и цели
Транспортната комисия на Европейския парламент изисква от държавите-членки да въведат национални цели, съответстващи на минималните изискванията за брой електромобилни зарядни станции в държава, определени в предложението на Комисията от януари.
|
Членовете на Европейския парламент отбелязват, че част от финансирането на тези планове трябва да дойде от европейски програми като Хоризонт 2020, Фондът за регионално развитие и Кохезионния фонд.
България
Тази несъмнено положителна новина трябва да бъде осмислена в български контекст, а той е следният:
...на министър със зарядна станция,... |
2. Развитието на автомобилния транспорт в държавата е естествена част от тази стратегия. Тя трябва да съдържа десетина ясни задачи и детайлни планове за постигането им във времето. Модерният термин е „пътна карта“, но името няма значение; важно е съдържанието.
Че основната цел трябва да бъде модернизация и промяна на средновековната
му структура е очевидно, но недостатъчно. Съществена част от нея трябва да бъде
и темата за алтернативите, които днес се смятат за „зелени“ – ток, водород,
видовете газ и т.н.
3. За създаването на подобна стратегия, а не за механичното й преписване, са нужни както сериозен потенциал, така и добра воля. В момента Индустриален клъстер „Електромобили“ и Министерство на енергетиката работят върху нещо, за което чувам, че има по-скоро характер на 15-годишен план, отколкото на стратегия и резултатът от работата им все още не е известен.
Писането на „планове“, като двугодишния(!) на предишното правителство за насърчаване производството и ускореното навлизане
на екологични превозни средства (къде е отчетът за
първата половина от периода на приложението му, впрочем?) прилича на ситуацията на сцената по време на
първия коледен концерт в детската ясла: едни се оглеждат виновно, забравили
стихотворението, други се опитват да си спомнят текста на песничката, трети
плачат, четвърти се смеят, а пети направо не се качват на сцената от срам. Междувремено
учителките се вълнуват. Това е мила гледка за всеки родител, но е уместна само
в предучилищна възраст, а тук иде реч за сериозни неща и пелтеченето не се
прощава.
При всички положения създаването на подобна - повтарям, стратегия, не план - е въпрос на манталитет: 25 години показваме, че не сме в състояние да мислим с дълъг хоризонт, а още по-малко – да проявяваме постоянство във формулирането и постигането на обща цел.
За съжаление, не вярвам и сега да ме опровергаят, но продължавам горещо да се надявам.
3. За създаването на подобна стратегия, а не за механичното й преписване, са нужни както сериозен потенциал, така и добра воля. В момента Индустриален клъстер „Електромобили“ и Министерство на енергетиката работят върху нещо, за което чувам, че има по-скоро характер на 15-годишен план, отколкото на стратегия и резултатът от работата им все още не е известен.
...както и на друг министър с електромобил, е 0 (нула) |
При всички положения създаването на подобна - повтарям, стратегия, не план - е въпрос на манталитет: 25 години показваме, че не сме в състояние да мислим с дълъг хоризонт, а още по-малко – да проявяваме постоянство във формулирането и постигането на обща цел.
За съжаление, не вярвам и сега да ме опровергаят, но продължавам горещо да се надявам.
Няма коментари:
Публикуване на коментар