вторник, 17 декември 2013 г.

Трети пореден месец на ръст в Европа

Испания и Volkswagen подпират тенденцията, а в България възпроизвеждаме същото


Продажбите на нови автомобили в Европа растат за трети пореден месец – най-дългият позитивен период от четири години. Тенденцията се дължи на ръста на търсенето при Volkswagen и Renault, и е първи плах сигнал за край на пазарния спад.

Регистрациите в ЕС и ЕАСТ са дръпнали с 0.9% през ноември – чета в изявлението на ACEA от днес. Ръстът следва тенденция от +4.6% през октомври и 5.5% през септември, а главните действащи лица са VW Golf и Skoda Rapid, както и малкият шарен Франкенщайн на Renault Captur.

Индустриални шефове плахо коментират, че пазарът се стабилизира на дъното, но ръстът е съвсем друга тема. Континентът обаче крачи бодро към шести пореден годишен спад, тъй като регистрациите за 11-те месеца падат с 2.8%. 

Ниско търсене 

Добрата новина обаче не скрива, че числата се въртят около най-ниските, регистрирани, откакто ACEA започна да брои през 1990-а. С изключение на ноември, който е третият най-лош ноември в историята, всички останали месеци тази година са в най-добрия случай втори най-слаби.

От петте големи европейски пазара най-добре се представя въвелата отново бонус схема за стимулиране на подмяната на парка Испания (+15%) и дежурният отличник в последните две години – Обединеното кралство (+7%); Германия, Франция и Италия спадат. 

Аналитиците не очакват стръмно възстановяване, а от офиса на Nomura в Лондон правят интересното наблюдение, че „добрите икономики не показват автомобилен ръст, а там, където има ръст, няма добра икономика.“ 

Кой расте 

Единствените големи европейски производители, отбелязали ръст, са Volkswagen и Renault. Ръстът при VW идва от едноименната марка, „Сеат“ и „Шкода“, докато „Ауди“ спада. 

При Renault добрите новини идват най-вече от „Дачия“, чийто ръст от почти една трета няма как да не предизвиква завист.

Ноември носи добри новини за почти всички японци – Toyota, Lexus, Suzuki, Mazda и Mitsubishi растат, докато Nissan е в покой в навечерието на новия моделен цикъл на Qashqai. 

PSA продължават надолу по наклонената плоскост: дали 308 ще „дренира“ свлачището е рано да се каже; в отборите на Jaguar Land Rover и Volvo се радват на ръстове. 

България - още от същото

Както обикновено, за България ACEA цитират „данните“, предоставени от самите вносители чрез ААП - фриволно разводнени с мощен реекспорт и липса на числа от значими местни пазарни играчи, като Hyundai и Mercedes-Benz, и по-малки като Infiniti, SsangYoung и Porsche. 

По тази причина днес няма да кажа нищо повече, освен че чакам с голямо нетърпение прескъпо продаваната статистика за регистрациите в КАТ, от които ще излезе картина, доста по-близка до реалността, предразполагаща към по-смислен анализ. Повече по темата за старите дрехи на царя – през януари.

Единственият очевиден извод е, че докато не се променят устойчивите пазарни характеристики - немислима за XXI век комбинация от бедност, политическа нестабилност, устойчиво лоша бизнес и макроикономическа среда, пълно неглижиране на автомобилната политика от страна на държавата, липса на манталитет у самите пазарни участници и катастрофална демография - ще продължаваме да възпроизвеждаме още от същото: рецесивен пазар на нови автомобили с деградираща качествена структура и реекспорт, поддържащ жизнените функции на късметлиите, правещ собствените им пазарни данни напълно неизползваеми. 

За съжаление, поради липса на други източници, ACEA продължава неволното ни ежемесечно унижение, преписвайки преднамерено сгрешеното домашно на ААП - кисело напомняне за маргиналността на един системно незначителен пазар, съществени промени в който не се очакват.

          Причината за лекомисленото поведение на министри от различни
          правителства в българския автомбилен сектор далеч не е само у
          тях: автомобилните хора трябва да се погледнат в огледалото
 


„Добрата“ новина от „Литекс Мотърс“ е износът на първите 75 коли за Италия; лошата – че изпълняват половината от собствената си годишна цел – 4000 автомобила. Според френския консултант Inovev за деветмесечието са произведени 1559, което би трябвало да означава малко над 2000 на годишна база. 

В самата Италия по данни на UNRAE за 11-те месеца са продадени точно 215 Great Wall-а и местните особености не предвещават шеметен успех в условия на устойчиво спадащ пазар и почти празни местни заводи, нуждаещи се отчаяно от насърчено търсене. Дано не са се увлекли в пожелателен анализ. 

Въпреки здравеца и менчето в ръцете на Драгомир Стойнев, с такива показатели в Баховица рискуват да отворят свободно пространство за вече оглеждащия се за втори завод в региона Qoros

Всичко ще продължава така, докато ръката на министъра предпочита червения конец пред писалката, с която да напише стратегията за автомобилизация на България с хоризонт поне още едно поколение.

А на „Литекс" да пожелаем всячески успех, защото без производство и износ няма да има България.

Няма коментари:

Публикуване на коментар