Чета напоследък, че холандският вносител на Toyota е обект на съдебен иск за преувеличаване на
данните за разхода на гориво на хибридните си модели. Прелюбопитният иск е
повдигнат от холандската фондация Fuel Loss, а поводът за него са големите разминавания между
твърденията на производителя и реалността, особено при хибридните модели като Prius,
Auris и Yaris.
С помощта на данни от компания-оператор на карти за зареждане, специализирани сайтове и Кралския холандски автомобилен клуб е изследван разхода на гориво на 158 автомобила от различни марки. Крайният резултат от изследването е 31,7 – процентът на разминаване между твърденията на производителите и реалността. Прессъобщението им цитира пример с Yaris Hybrid, който според Toyota би трябвало да изминава 28.3 км. с един литър гориво, но собствениците му направили едва 17,4. От фондацията се обаждат и на няколко дилъра на марката, част от чийто търговци твърдят че колата може да измине 27 км. с един литър, докато други признават, че 18 са далеч по-реалистични.
Заключението на Fuel Loss е, че дилърите преднамерено заблуждават клиентите си, а целта на иска е обезщетение за финансовите загуби от по-високите разходи за гориво. Въпреки, че в преувеличаване са обвинени всички производители, фондацията избира тъкмо „Тойта“, защото са най-големият автомобилен производител и най-големите разминавания са хванати тъкмо при хибридите, повечето от които са техен продукт.
Във Fuel Loss се надяват на същия успех, като в случаите с Hyundai-KIA и Ford в Щатите. Там клиентите на C-Max получиха обезщетения в размер между 325 и 550 долара, а отговарящата Агенция за защита на околната среда (EPA) завиши официалните данни за разхода на гориво на модела. Всичко това заради вратичка в правилата, позволяваща версии с различни задвижващи системи, базирани на една платформа да получават еднакви тестови резултати.
Искът към Hyundai-KIA е следствие от „процедурни грешки“, допуснати във вътрешния тест за разход на гориво: оказало се, че между тестовете на EPA и официално разпространяваните от производителя данни има разминаване. Така и корейците си платиха за преувеличението.
Toyota твърдят, че – както всички останали производители - са коректни при измерванията на колите си за Европа и покриват стандартите. Говорителят им заяви, че са наясно с евентуалните разлики между европейската тестова методика (NDEC) и реалните резултати на пътя.
Въпросната методика е толкова далеч от реалността, че възпроизвеждането на резултатите в реални условия е практически невъзможно. E, из специализираната преса периодично (най-вече в разгара на масовото ваканционно оглупяване през лятото) се появяват инфантилно-наивистични истории за героичните постижения на групи щастливи, потни и дехидратирани ентусиасти, които с цената на живота си и с помощта на попътния вятър при стръмно спускане се доближават до числата в брошурите. Приемам тази комуникационно-сиромахомилска изобретателност в най-лошия случай с приятелска усмивка.
В Брюксел знаят отлично проблема и поради това в момента усилено се работи по параметрите на новата тестова процедура, очаквана през 2017-а. Дотогава за клиентите остава утехата, че числата от NDEC са само приблизителна „сламка“ - теоретичен сравнителен ориентир за представянето на различни марки и модели.
Та в Toyota не би трябвало да са особено впечатлени от холандския иск, тъй като единствената им „вина“ е, че са спазили процедурите. Отговорността за неадекватната методика е другаде.
Поука: При положение, че минималната невъзстановима такса за завеждане на групов иск е 49 евро, а комисионната – до 30% от размера на присъденото обезщетение, адвокатите отново се очертават като единствените печеливши.
Няма коментари:
Публикуване на коментар