Очаква се по-късно днес французите от Peugeot-Citroen и китайският Dongfeng Motor да се споразумеят за капиталово сливане – част от процеса по набирането на 3 млрд. евро, което ще сложи край на двувековния контрол на семейство Пежо върху едноименната компания.
Предстои подписването на необвързващ меморандум за
разбирателство, по силата на който вторият по големина китайски производител и
френското правителство ще инвестират по 800 млн. евро срещу 14-процентни дялове
в компанията от Сошо – разказват източници, пожелали анонимност. Според тях
предстои продажба на акции и на старите акционери, които ще закръглят сумата на
набрания капитал на 3 млрд.
С този механизъм над 200-годишната френска семейна компания,
започнала с производство на инструменти и кафемелачки, се надява да оцелее след
изтичането догодина на 7-милиардната държавна гаранция, поддържаща жизнените й процеси.
Компанията, изпреварила серийното производство на Ford с 22 години (1891-а) и преживяла две световни войни и няколко глобални
кризи, е собственост на семейство Пежо с 25% от акциите и 38% от правата на
глас, които предстои да бъдат сведени до недаващ право на самостоятелно вето дялов
паритет с правителството и китайците.
Вътрешните хора продължават, че PSA планират продажбата на нова емисия акции на цена
7.50 евро – отстъпка от 41% от вчерашната им цена от 12.79.
От Dongfeng са отказали коментар с обяснението, че ще говорят
утре, а след тежка семейна среща вчера, на която Тиери отново се е
противопоставил на плана, днес бордът на компанията ще го одобри, а
официалното изявление ще е утре.
Съмнения
и разделителни линии
Peugeot-Citroen
са сред най-тежко ранените от
европейския пазарен срив и живеят само благодарение на временната държавна
гаранция.
Прословутият мироглед на френската самодостатъчност
ги лиши от стратегически партньорства с BMW
и Mitsubishi
в миналото, а разделителните линии
минават през семейството и продължават сред анализаторите, съмняващи се в
логиката зад сделката и подкрепящи продажба на финансовата им структура или
печелившата Faurecia.
Въпросите продължават и в посока на ползите за Dongfeng, инвестиращи част от свободния кеш и еквивалентите му (почти 4 млрд. долара според юнския им доклад). Китайски източник споделя, че междинното споразумение ще включва и технологично сътрудничество, но секторните анализатори се съмняват в ентусиазма на PSA да споделя технологии, които биха могли да повдигнат марката им Fengshen.
Dongfeng
са последни на китайската
опашка за придобиване или участие в конкуренти: през 2010-а Zhejiang
Geely Holding купи Volvo, а SAIC Group – корейските SSangyong. Geely се потиха много, за да склонят шведите към споделяне на технологии и
получиха само частични познания по пенсионирана платформа и ангажимент за
съвместна разработка на архитектура за малка кола.
Йеил Жанг от базираните в Шанхай Automotive
Foresight: „И всичко това, въпреки
че Geely има 100% от Volvo.
Опитайте да убедите Пежо да споделят,
когато имате само малък дял – успех.“
Дали Dongfeng ще видят френска технология или не предстои да разберем, но Peugeot се надяват да получат ключ за вратите на
Югоизточна Азия, която до момента е terra incognita за тях: данните на LMC Automotive показват, че през 2013-а в най-големия им
пазар – Малайзия французите са продали едва 6500 коли, което прави около процент дял.
Това обаче не всичко. Има и друга сюжетна линия - паралелните преговори за съвместно дружество с испанската Banco Santander, което да постигне ефекта на държавните гаранции след изтичането им.
Но за днес толкова - сериалът продължава.
Това обаче не всичко. Има и друга сюжетна линия - паралелните преговори за съвместно дружество с испанската Banco Santander, което да постигне ефекта на държавните гаранции след изтичането им.
Но за днес толкова - сериалът продължава.
Няма коментари:
Публикуване на коментар