вторник, 18 февруари 2014 г.

Peugeot-Citroen/Dongfeng - сериалът продължава

Докато по БНТ тече поредното повторение на „Шатовалон“, една 200-годишна френска семейна автомобилна компания преживява събития, достойни най-малко за History Channel



Очаква се по-късно днес французите от Peugeot-Citroen и китайският Dongfeng Motor да се споразумеят за капиталово сливане – част от процеса по набирането на 3 млрд. евро, което ще сложи край на двувековния контрол на семейство Пежо върху едноименната компания.

Предстои подписването на необвързващ меморандум за разбирателство, по силата на който вторият по големина китайски производител и френското правителство ще инвестират по 800 млн. евро срещу 14-процентни дялове в компанията от Сошо – разказват източници, пожелали анонимност. Според тях предстои продажба на акции и на старите акционери, които ще закръглят сумата на набрания капитал на 3 млрд.

С този механизъм над 200-годишната френска семейна компания, започнала с производство на инструменти и кафемелачки, се надява да оцелее след изтичането догодина на 7-милиардната държавна гаранция, поддържаща жизнените й процеси.

Компанията, изпреварила серийното производство на Ford с 22 години (1891-а) и преживяла две световни войни и няколко глобални кризи, е собственост на семейство Пежо с 25% от акциите и 38% от правата на глас, които предстои да бъдат сведени до недаващ право на самостоятелно вето дялов паритет с правителството и китайците.

Вътрешните хора продължават, че PSA планират продажбата на нова емисия акции на цена 7.50 евро – отстъпка от 41% от вчерашната им цена от 12.79.

От Dongfeng са отказали коментар с обяснението, че ще говорят утре, а след тежка семейна среща вчера, на която Тиери отново се е противопоставил на плана, днес бордът на компанията ще го одобри, а официалното изявление ще е утре.

Съмнения и разделителни линии

Peugeot-Citroen са сред най-тежко ранените от европейския пазарен срив и живеят само благодарение на временната държавна гаранция.  

Прословутият мироглед на френската самодостатъчност ги лиши от стратегически партньорства с BMW и Mitsubishi в миналото, а разделителните линии минават през семейството и продължават сред анализаторите, съмняващи се в логиката зад сделката и подкрепящи продажба на финансовата им структура или печелившата Faurecia.

Въпросите продължават и в посока на ползите за Dongfeng, инвестиращи част от свободния кеш и еквивалентите му (почти 4 млрд. долара според юнския им доклад). Китайски източник споделя, че междинното споразумение ще включва и технологично сътрудничество, но секторните анализатори се съмняват в ентусиазма на PSA да споделя технологии, които биха могли да повдигнат марката им Fengshen. 

Dongfeng са последни на китайската опашка за придобиване или участие в конкуренти: през 2010-а Zhejiang Geely Holding купи Volvo, а SAIC Group – корейските SSangyong. Geely се потиха много, за да склонят шведите към споделяне на технологии и получиха само частични познания по пенсионирана платформа и ангажимент за съвместна разработка на архитектура за малка кола.  

Йеил Жанг от базираните в Шанхай Automotive Foresight: „И всичко това, въпреки че Geely има 100% от Volvo. Опитайте да убедите Пежо да споделят, когато имате само малък дял – успех.“

Дали Dongfeng ще видят френска технология или не предстои да разберем, но Peugeot се надяват да получат ключ за вратите на Югоизточна Азия, която до момента е terra incognita за тях: данните на LMC Automotive показват, че през 2013-а в най-големия им пазар – Малайзия французите са продали едва 6500 коли, което прави около процент дял.

Това обаче не всичко. Има и друга сюжетна линия - паралелните преговори за съвместно дружество с испанската Banco Santander, което да постигне ефекта на държавните гаранции след изтичането им.

Но за днес толкова - сериалът продължава.

Няма коментари:

Публикуване на коментар