петък, 12 септември 2014 г.

Из чаршията: Автомобилисти.бг

Напредъкът - малък, но заслужаващ поздравление; хоризонтът – тъмен; ситуацията – вицова



Тези, които не се вълнуват от съдбата на автомобилите в България сигурно ще посрещнат с безразличие абсурда, че българският автомобилен пазар – 40-тина официално представени марки със съответната дистрибуторска инфраструктура и невъзможен за обхващане вторичен пазар - работи четвърт век, без да знае резултатите си.

Да, колкото и невероятно да звучи, през цялото време компаниите на пазара на нови автомобили разчитаха на собствената си споделена (и непълна) пазарна информация, а на малките и рядко отпускани порции регистрации от КАТ се гледаше по-скоро като на мерило за това кой с колко преувеличава, отколкото като на конструктивен източник – бяха скъпи и им липсваше качество за повече.

25 години стигат


Данните на МВР - коктейл от важна информация,
липса на аналитичност, архаична технология и
фактически грешки
Някак без подобаващо внимание, заради лятната ваканция, остана прессъобщението на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители (ААП) за постигнатия с помощта на Германо-българската и Френско-българската търговски камари пробив по отношение на публичността на информацията за автомобилните регистрации в страната.

Краят на абсурда информацията да се продава по противоречащата на Закона за държавните такси Тарифа №4 е не по-малко абсурден: ще получаваме само част от нея (без продуктова аналитичност) и само два пъти в годината. Това е повече от недостатъчно за нуждите на оперативния бизнес анализ, а както ще видите от данните, те са твърде обобщени и с някои обясними само с архаична методика грешки:

- Превозните средства са категоризирани според стандартите, но откриваме и любопитната категория „неизвестна“, която не би трябвало да съществува;

- Освен нови и употребявани, превозните средства биват и „други“. При това в категорията попадат над 32 000, а числата са дадени без обяснение;

- Справката за средната възраст на българския автомобилен парк е направена във формат, който не позволява усредняването й, поради което не можем да се сравняваме с повечето държави в ЕС, за които отдавна има стандартизирана информация. Единственото, което става ясно е, че караме много стари коли;

- Данните не дават възможност за сравнение с предишни периоди и както ще видите при разпределението по вид гориво, делът на модерните задвижващи системи е, простете нелюбезността ми, жалък.

Това са част от красноречивите симптноми за липсващо разбиране за проблем и остра нужда от цялостно решение – ситуация, за която отговорност носят както държавата, така и ние – автомобилните хора, които за 25 години постигнахме един най-обикновен провал.

Въпреки това ААП заслужават да им стиснем ръката: най-после измъченият от липса на данни бизнес (и не само той) има достъп до регистрациите на нови и употребявани автомобили, както и до базова информация за структурата на българския автомобилен парк – още не е за вярване, че занапред ще знаем повече, а излагането пред чужденците ще е една идея по-малко.

Победата всъщност е пирова, тъй като на двайсет и петата година получаваме информационен екзистенц-минимум, който е изначално и подразбиращо се задължение на МВР. При това само два пъти в годината, а не ежемесечно, както е нормално. Докато в КАТ се научат да събират и обработват информация по стандартите на XXI век и се сдобият с адекватна информационна система, ще трябва да се задоволим с това. Но трябва да е кристално ясно, че МВР спешно дължи на сектора модерен информационен масив, даващ възможност за сериозен анализ и планиране. Това обаче не променя положителния характер на събитието - и най-дългият път започва с една крачка. Искам да вярвам, че оттук насетне качеството на информацията само ще се подобрява. Ето и линкът към страницата на МВР: http://www.mvr.bg/Polezno_e_da_znaete/otchet_mps.htm

Какво ни казват числата
 
1. България е в устойчивото състояние на характеризираща се с ниска покупателна сила пазарна стагнация, предопределяща структурно деградиращ автомобилен парк.

2. Хроничната политическа нестабилност и устойчивата бедност предполагат трудни продажби на нови автомобили, което е добра новина само за евтината Dacia; всички останали в една или друга степен се мъчат от срива на потребителското доверие.

3. Съотношението в продажбите нови/употребявани автомобили е достойно за страна от Третия свят.

4. Няма национална стратегия за автомобилна модернизация и състоянието на свободно падане не създава предпоставки за обратното. Стимулиращата потреблението на стари автомобили данъчна структура е само едно от многобройните следствия.

5. Под натиска на кризисната предизборна ситуация (прогнозата, че ще прерастне в кризисна следизборна не е въпрос на аналитичен гений) пазарът ще остане в безтегловност до края на годината. Предпоставки за фундаментална промяна впоследствие? Никакви.

6. Както ще видите от данните, реекспортът продължава, което е логично - в момента това е единственият достъпен тактически метод за поддръжка на минималната дилърска жизнеспособност в условия на разпад на вътрешното търсене,  а информацията от МВР частично неутрализира вредата от него.

7. Данните са оскъдни и не дават възможност за пълноценно бизнес планиране. При тази честота на актуализиране месечната информация на ACEA (Европейската асоциация на автомобилните производители) за България сигурно ще продължи да се предоставя от ААП и ще е все така неточна.

8. Българската автомобилна общност, доколкото има такава, явно не е в състояние да окаже конструктивен натиск върху държавата в посока на създаването и поддържането на стабилна автомобилна екосистема.

9.  Лишените от експертен капацитет "институции" това и чакат.

Така светлината в края на тунела очевидно се дължи на идващия влак, а ситуацията напомня следната вицова класика:
Нане и Вуте пасат говеда на два близки хълма. По едно време Нане нарушава рустикалната идилия:
- Вутеее, по радиото казаа, дека китайците
биле излетели у Космосо, бе!
- Сите лиии
? - вика от отсрещния баир Вуте.
- Не
, само двама!

-
Е, па оти зяеш тогай?!

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар