Под познатата външност на Opel Astra се крие чисто нов алуминиев дизел, достоен за
отделна техническа студия
|
Когато миналата година карах за първи път новия 1.6-литров дизел на Opel, монтиран в Zafira, вечно киселият скептик
у мен не ахна: освен по-тихата му работа в сравнение със старото поколение и
предполагаемия по-нисък разход, от пръв поглед нямаше много за ах и ох. Моделът,
в който бяха избрали да го монтират, също не предразполагаше към чудеса:
седеместният ван е автомобил за смирено придвижване на хора с багажа им. Въпреки
това беше очевидно, че в Германия са свършили много работа: дизелите са
най-потърпевши от новите европейски емисионни изисквания EURO 6, вдигащи летвата до
степен, в която дори по-малки двигатели като този по неволя се превръщат в чудо
на високата техника. В конкретния случай усилията за подобряване на енергийната
и емисионна ефективност са хвърлени във всички посоки и резултатът е убедителна
крачка напред в нафтовия даунсайзинг – новото поколение 1.6-литрови дизели вече
имат мощностните и теглителни характеристики на двулитровите отпреди десетина
години на значително по-ниска емисионна цена. Цената на резултата обаче е
висока, тъй като всички мерки предполагат инвестиции в добавени системи, нови
решения и материали, което оскъпява крайния резултат. Предвид значителния
напредък в бензиновата техника и цените на горивата аргументите на прословутите
с ефективността си дизели малко по малко започват да се отдалечават. Което
изобщо не означава, че съм ги разлюбил, но за да консумирате приемуществата им,
трябва да правите все по-голям годишен пробег.
По стъпките на Insignia
Днес обаче няма да сравняваме икономическите и емоционални аспекти в избора
на задвижваща система, а ще видим що за продукт е станал Opel Astra 1.6CDTi, както
е пълното име на третия модел в гамата на Рюселсхайм, получил малкия нафтов
ювелир.
Започваме от там, че Opel Astra върви плътно по визулните стъпки на Insignia – въпреки по-малкия си размер скулптурната чувственост не му е чужда и общото впечатление е много положително. Толкова положително, че човек се чуди как един от най-красивите триврати хечбекове в момента – версията Astra GTC изобщо е успял да се промъкне през сивата американска бюрокрация, но това е друга тема - днес говорим за практичната версия с пет врати, която, както казах, почти няма проблеми с външността. А когато към белия основен цвят прибавите таван, огледала и джанти в черен лак, от и без това малкото проблеми не остава и помен. Главният дизайнер на „Опел“ Марк Адамс и неговата дружина определено са имали сполука; до степен, в която чакам със свито сърце предстоящото обновяване на модела, което ще бъде в духа на Adam и новата Corsa.
Започваме от там, че Opel Astra върви плътно по визулните стъпки на Insignia – въпреки по-малкия си размер скулптурната чувственост не му е чужда и общото впечатление е много положително. Толкова положително, че човек се чуди как един от най-красивите триврати хечбекове в момента – версията Astra GTC изобщо е успял да се промъкне през сивата американска бюрокрация, но това е друга тема - днес говорим за практичната версия с пет врати, която, както казах, почти няма проблеми с външността. А когато към белия основен цвят прибавите таван, огледала и джанти в черен лак, от и без това малкото проблеми не остава и помен. Главният дизайнер на „Опел“ Марк Адамс и неговата дружина определено са имали сполука; до степен, в която чакам със свито сърце предстоящото обновяване на модела, което ще бъде в духа на Adam и новата Corsa.
В купето на Astra също няма пространство за смайване, но това не пречи всичко да е направено
добре: с изключение на подлежащата на драстично опростяване централна конзола и
графиката на шофьорския дисплей вътре ситуацията е приятна, а и просторна:
въпреки скосяването на покрива отзад е широко, а с двойното си дъно багажникът,
без да е отличник, е напълно достатъчен. Това, което впечатлява е липсата на шум и вибрации от двигателя в движение.
Студен и на празен ход изцяло алуминиевият агрегат леко потропва, но в нормален
режим просто изчезва в звуковия фон, където преобладава шумът от вятъра и
търкалянето на 18-цоловите гуми с размер 235/45. Освен тих, дизелът е и гъвкав:
голяма част от въртящия момент от 320 Nm се появява рано, което позволява лесно
изпреварване и предразполага към натиск. Същото правят и 136-те му конски сили,
които са най-високата литрова мощност в класа за сега. Увереността расте и заради
не прекалено твърдото окачване, осигуряващо едновременно комфорт и усещане за
контрол в завой. Това е добре, защото втвърдяването на волана не е съвсем
линейно и няколко пъти ме свари неподготвен – какво да се прави, усилването масово
е електрическо и това често личи. Общото усещане в движение, без да води в
сегмента, е напълно уверено – за разлика от нафтата, Astra
гълта километрите охотно. И тук няма
да пропусна, че това се дължи и на добрите седалки: удобни и с достатъчно опора,
те са част от разтоварващия нрав на колата.
Нови са и шестте механични скорости. С намалено тегло и фрикционни загуби дългите предавки пасват на нрава на мотора, осигурявайки меко и точно превключване и действително ниски обороти: можете да го карате на 1000, без да усещате типичните недоволни вибрации, заради които ви обземат подозренията, че земята под вас е започнала да се разтваря. Вярно е, че над 3500 оборота (които 90% от потребителите ще прескачат само по невнимание) звукът започва да става въздрезгав, но даже и тогава не излиза от контрол – работата е добре свършена.
С такива дадености остава само следващото поколение да свали малко тегло и би имало всички предпоставки да се мери със спонтанността на формално по-слабите дизели на Skoda Octavia/VW Golf.
Нови са и шестте механични скорости. С намалено тегло и фрикционни загуби дългите предавки пасват на нрава на мотора, осигурявайки меко и точно превключване и действително ниски обороти: можете да го карате на 1000, без да усещате типичните недоволни вибрации, заради които ви обземат подозренията, че земята под вас е започнала да се разтваря. Вярно е, че над 3500 оборота (които 90% от потребителите ще прескачат само по невнимание) звукът започва да става въздрезгав, но даже и тогава не излиза от контрол – работата е добре свършена.
С такива дадености остава само следващото поколение да свали малко тегло и би имало всички предпоставки да се мери със спонтанността на формално по-слабите дизели на Skoda Octavia/VW Golf.
Вътре цари познатата комбинация от хармонични
линии, удобни седалки и нуждаеща се от редакция централна конзола
|
Общото предразположение към каране доведе до разход от 7.1 л., който е забавно далеч от теоретичните 3.9 - 4.2, но разчитам, че отдавна сте претръпнали към лишената от допирни точки с реалността методика на т.нар. NDEC цикъл.
Много друго за отбелязване няма, освен че въпреки относителната си сложност интерфейсът за управление вторичните настройки и телефонната интеграция се представят стабилно.
Като изключим приятната външност и меката работа на дизела, Opel Astra не е шампион в
нито една друга основна дисциплина, което вероятно се дължи на минаващите вече
над пет години от появата му. Това е сред основните причини за четвъртото място в сегмента в Европа през
първото полугодие. В България моделът е в края на десетката, доколкото може да
се вярва на данните от ААП, но това не се дължи на продукта, който определено
има потенциал за повече.
Вместо епилог
Ако автомобилните данъци в многострадалното ни отечество имаха нещо общо с модерните времена, в които другите живеят, въглеродните емисии от 104-110 г/км на дизеловата Astra биха защитили напълно цената й от 43 – 46 000 лв. за приятно оборудван екземпляр. По-слабата версия със 110 коня пък пада под символичните сто грама, заради които кметът на най-големия град в една цивилизована страна би ви посрещнал с хляб и сол в национална носия, да не говорим за безплатните права за достъп в центъра и значителните финансови и нефинансови привилегии на съвременната моторизация в комплекта на модерните общества.
Вместо епилог
Ако автомобилните данъци в многострадалното ни отечество имаха нещо общо с модерните времена, в които другите живеят, въглеродните емисии от 104-110 г/км на дизеловата Astra биха защитили напълно цената й от 43 – 46 000 лв. за приятно оборудван екземпляр. По-слабата версия със 110 коня пък пада под символичните сто грама, заради които кметът на най-големия град в една цивилизована страна би ви посрещнал с хляб и сол в национална носия, да не говорим за безплатните права за достъп в центъра и значителните финансови и нефинансови привилегии на съвременната моторизация в комплекта на модерните общества.
По тези въпроси у нас обаче е тихо. Като новия дизел на Opel Astra.
Няма коментари:
Публикуване на коментар