Не, грешка няма - датата не е 15 септември и денят не е първият учебен. Просто в гамата на Nissan се появи новост, заместваща едновременно два
модела, които напомнят по нещо за първия учебен ден – седемместният Qashqai+2 и две поколения
предшественици.
Започваме с това, че, ако не внимавате, няма да ви е трудно да сбъркате
новия X-TRAIL с Qashqai: въпреки десетте сантиметра повече в дължина, по-голямата ширина и
височина (размерите
са съответно 4.64/1.82/1.70м.), новият японски средноразмерен джип е загубил
напълно плоския и ръбат чар на двете поколения от предшественика си. Вместо
това си имаме работа с напълно идентичния графичен език от последния Qashqai, което е много
добра новина: колата изглежда по-авторитетно и изтънчено, а с
индивидуализираната си светлинна графика и 19-цоловите колела в най-високото ниво
на оборудване нисанът си е направо приятна гледка; зеленият металик пък му
придава доза спретнат колежански аристократизъм.
Училищната ми терминология днес не е случайна: заради третия си ред седалки
категорията проходим кросоувър от среден клас масово се използва за развеждане
на деца на училище – концепцията предразполага към сигурност, а височината –
към видимост.
Да тръгваме
Визуалната приемственост с Qashqai е изцяло пренесена вътре, докато слизащите от първото
поколение на модела с централно разположени уреди ще изпитат културен шок:
тъжната, сиво-твърда пластма е в небитието за сметка на напълно актуализирана
концепция с позната логика и прилични материали.
Шега няма – въпреки „театралното“ си разположение (всеки следващ ред седалки е една идея по-висок от
предния с оглед видимост) предните седалки са високи и видимостта е безпроблемна. За съжаление,
нивата на оборудване са така структурирани, че т.нар. Around
View Monitor (камерите, осигуряващи
птичи поглед при паркиране) е обвързано с наличието на навигационна система,
а лумбалната опора на предните седалки се регулира чак в ниво Premium, но това са
дреболии на фона на добре обмислената среда. С едно изключение – третият ред
седалки. Там пространството е такова, че бих качил детето си само ако ще е на
заточение заради двойката на класното по алгебра – мястото е недостатъчно и
цари клаустрофобия. Затова пък багажникът би побрал всички такъми по физическо,
от които двете ви деца ще имат нужда за целия среден курс на обучение.
Под капака на X-TRAIL се шири малък, 1.6-литров дизел със 130 к.с. и 320 Nm въртящ момент,
появаващ се на 1750 оборота – даунсайзингът е радикален. Няма конкурент в сегмента
с толкова мълк агрегат, но не бързайте да го отписвате: мощността е спаднала с
20 коня в сравнение с предишния 2-литров дизел, но въртящият момент – не. При
това се появява на по-ниски обороти, а благодарение на лекия агрегат и либералната
употреба на високоякостни стомани в структурата на купето теглото на версията с
двойно предаване е впечатляващите 1580 кг. – цели 90 по-малко.
Превод в ефир на езика на грижовните майки, разкарващи хлапена на училище: в
ниските режими малкият дизел е тих и ленив. С повишаването на оборотите обаче
турбината плавно влиза в действие и крайният резултат е напълно прилично
придвижване. Нещата стават малко по-груби под натиск при изпреварване, но на
дълъг път шумът от търкалянето на ниските гуми и вятъра е по-силен. Друг
двигател за сега няма, а вариаторният автоматик не се предлага с двойно
предаване, което е и основната болка на продажбите. В моя случай обаче точната
6-степенна механична скоростна кутия с къс лост и среден ход на предавките се
представи напълно задоволително. Признавам, че имаше моменти, в които си пожелавах
още 30-тина коня и също толкова нютона вътящ момент отгоре, но истината е, че
това не са коли за сериозно натискане, а практични сейфове на колела, грижещи се
за опазване на безценната челяд.
За това впрочем се грижат системи, които през 2020-а ще видим в напълно автономния „Нисан“: Active Trace Control например следи и съдейства превантивно при риск от напускане на траекторията в завой. По познатият начин се държат системите за следене на обекти в сляпата точка, както и при движение на заден ход; бдителен компютър дебне за ранни признаци на умора, а паркинг асистентът помага на плахата съпруга в избягването на срещата на мъжа й със застрахователите. Като добавим следенето на пътните знаци и LED фаровете в най-високото ниво на оборудване Ultimate, получаваме напълно завършен продукт с цена в порядък 67 630 лв. с ДДС. Единственият проблем е, че третият ред седалки струва цели 1600 лв. - можеха да ги вкарат в базовата цена.
За това впрочем се грижат системи, които през 2020-а ще видим в напълно автономния „Нисан“: Active Trace Control например следи и съдейства превантивно при риск от напускане на траекторията в завой. По познатият начин се държат системите за следене на обекти в сляпата точка, както и при движение на заден ход; бдителен компютър дебне за ранни признаци на умора, а паркинг асистентът помага на плахата съпруга в избягването на срещата на мъжа й със застрахователите. Като добавим следенето на пътните знаци и LED фаровете в най-високото ниво на оборудване Ultimate, получаваме напълно завършен продукт с цена в порядък 67 630 лв. с ДДС. Единственият проблем е, че третият ред седалки струва цели 1600 лв. - можеха да ги вкарат в базовата цена.
В града X-Trail се оказа маневрен – с лек и точен волан той е лесен за паркиране.
Единственият му проблем е двоуменето между втора и трета при ниски скорости, но
към това се привиква. На дълъг път, особено в серийни завои по кърпения роден асфалт,
височината се усеща под формата на страничен наклон, а 19-цоловите колела допринасят
за подскачане, въпреки сравнителното мекото окачване и активната система за
гасене на серийни вибрации.
На дълъг път няма да имате проблем
всякакви пасажерски конфигурации до 4 + 1 - вътре е широко и удобно. Не знам
само само как биха изглеждали нещата при закачване на ремарке с джет или мотор.
Ако не казвам нищо за двойното предаване, то е защото е познатата от гамата
доказана концепция и ви стига да знаете, че си върши работата на ниво.
Комбинираният разход, който на хартия е 5.3 л./100 км, на практика е около
8, което е постижение за возило с подобен размер и възможности.
Един от малкото недостатъци, действащи ми като трън в очите, е липсата на
възможност за възпроизвождане на некомпресирани аудиофайлове с по-висока
разделителна способност от MP3. Това говори за подценяване на безспорната им
важност и поне в най-високото ниво на оборудване биха могли да развият
аудиосистемата в нещо действително хубаво.
Няма пълно щастие
Бидейки сред най-леките и икономични в класа си, Nissan
X-TRAIL е триумф на технологичната
унификация: всички възможни компоненти (включително архитектурата)
са споделени с други марки и модели в
групата, а общата му функционалност определено е в духа на добрите японски
традиции.
Това е многоцелеви проходим семеен автомобил, който ще се справи с
практически всички задачи. Освен с тази да уреди безплатни билети за мача на
„Лудогорец“ с „Реал“ за сина ви, но нали сме се разбрали – пълно щастие няма.
Този ключов недостатък не му попречи да стане 4х4 на годината в България, а
появата му е лоша новина за голяма част от пряката конкуренция в сегмента.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар