понеделник, 5 януари 2015 г.

На училище с Nissan X-TRAIL

Новият проходим японски кросоувър е лоша новина за мнозина




Не, грешка няма - датата не е 15 септември и денят не е първият учебен. Просто в гамата на Nissan се появи новост, заместваща едновременно два модела, които напомнят по нещо за първия учебен ден – седемместният Qashqai+2 и две поколения предшественици.

Започваме с това, че, ако не внимавате, няма да ви е трудно да сбъркате новия X-TRAIL с Qashqai: въпреки десетте сантиметра повече в дължина, по-голямата ширина и височина (размерите са съответно 4.64/1.82/1.70м.), новият японски средноразмерен джип е загубил напълно плоския и ръбат чар на двете поколения от предшественика си. Вместо това си имаме работа с напълно идентичния графичен език от последния Qashqai, което е много добра новина: колата изглежда по-авторитетно и изтънчено, а с индивидуализираната си светлинна графика и 19-цоловите колела в най-високото ниво на оборудване нисанът си е направо приятна гледка; зеленият металик пък му придава доза спретнат колежански аристократизъм.

Училищната ми терминология днес не е случайна: заради третия си ред седалки категорията проходим кросоувър от среден клас масово се използва за развеждане на деца на училище – концепцията предразполага към сигурност, а височината – към видимост. 

Да тръгваме

Визуалната приемственост с Qashqai е изцяло пренесена вътре, докато слизащите от първото поколение на модела с централно разположени уреди ще изпитат културен шок: тъжната, сиво-твърда пластма е в небитието за сметка на напълно актуализирана концепция с позната логика и прилични материали. 

Шега няма – въпреки „театралното“ си разположение (всеки следващ ред седалки е една идея по-висок от предния с оглед видимост) предните седалки са високи и видимостта е безпроблемна. За съжаление, нивата на оборудване са така структурирани, че т.нар. Around View Monitor (камерите, осигуряващи птичи поглед при паркиране) е обвързано с наличието на навигационна система, а лумбалната опора на предните седалки се регулира чак в ниво Premium, но това са дреболии на фона на добре обмислената среда. С едно изключение – третият ред седалки. Там пространството е такова, че бих качил детето си само ако ще е на заточение заради двойката на класното по алгебра – мястото е недостатъчно и цари клаустрофобия. Затова пък багажникът би побрал всички такъми по физическо, от които двете ви деца ще имат нужда за целия среден курс на обучение. 

Радикален даунсайзинг 

Под капака на X-TRAIL се шири малък, 1.6-литров дизел със 130 к.с. и 320 Nm въртящ момент, появаващ се на 1750 оборота – даунсайзингът е радикален. Няма конкурент в сегмента с толкова мълк агрегат, но не бързайте да го отписвате: мощността е спаднала с 20 коня в сравнение с предишния 2-литров дизел, но въртящият момент – не. При това се появява на по-ниски обороти, а благодарение на лекия агрегат и либералната употреба на високоякостни стомани в структурата на купето теглото на версията с двойно предаване е впечатляващите 1580 кг. – цели 90 по-малко.

Превод в ефир на езика на грижовните майки, разкарващи хлапена на училище: в ниските режими малкият дизел е тих и ленив. С повишаването на оборотите обаче турбината плавно влиза в действие и крайният резултат е напълно прилично придвижване. Нещата стават малко по-груби под натиск при изпреварване, но на дълъг път шумът от търкалянето на ниските гуми и вятъра е по-силен. Друг двигател за сега няма, а вариаторният автоматик не се предлага с двойно предаване, което е и основната болка на продажбите. В моя случай обаче точната 6-степенна механична скоростна кутия с къс лост и среден ход на предавките се представи напълно задоволително. Признавам, че имаше моменти, в които си пожелавах още 30-тина коня и също толкова нютона вътящ момент отгоре, но истината е, че това не са коли за сериозно натискане, а практични сейфове на колела, грижещи се за опазване на безценната челяд. 

За това впрочем се грижат системи, които през 2020-а ще видим в напълно автономния „Нисан“: Active Trace Control например следи и съдейства превантивно при риск от напускане на траекторията в завой. По познатият начин се държат системите за следене на обекти в сляпата точка, както и при движение на заден ход; бдителен компютър дебне за ранни признаци на умора, а паркинг асистентът помага на плахата съпруга в избягването на срещата на мъжа й със застрахователите. Като добавим следенето на пътните знаци и LED фаровете в най-високото ниво на оборудване Ultimate, получаваме напълно завършен продукт с цена в порядък 67 630 лв. с ДДС. Единственият проблем е, че третият ред седалки струва цели 1600 лв. - можеха да ги вкарат в базовата цена.

В града X-Trail се оказа маневрен – с лек и точен волан той е лесен за паркиране. Единственият му проблем е двоуменето между втора и трета при ниски скорости, но към това се привиква. На дълъг път, особено в серийни завои по кърпения роден асфалт, височината се усеща под формата на страничен наклон, а 19-цоловите колела допринасят за подскачане, въпреки сравнителното мекото окачване и активната система за гасене на серийни вибрации.

На дълъг път  няма да имате проблем всякакви пасажерски конфигурации до 4 + 1 - вътре е широко и удобно. Не знам само само как биха изглеждали нещата при закачване на ремарке с джет или мотор. 

Ако не казвам нищо за двойното предаване, то е защото е познатата от гамата доказана концепция и ви стига да знаете, че си върши работата на ниво.

Комбинираният разход, който на хартия е 5.3 л./100 км, на практика е около 8, което е постижение за возило с подобен размер и възможности. 

Един от малкото недостатъци, действащи ми като трън в очите, е липсата на възможност за възпроизвождане на некомпресирани аудиофайлове с по-висока разделителна способност от MP3. Това говори за подценяване на безспорната им важност и поне в най-високото ниво на оборудване биха могли да развият аудиосистемата в нещо действително хубаво. 


Няма пълно щастие 

Бидейки сред най-леките и икономични в класа си, Nissan X-TRAIL е триумф на технологичната унификация: всички възможни компоненти (включително архитектурата) са споделени с други марки и модели в групата, а общата му функционалност определено е в духа на добрите японски традиции.

Това е многоцелеви проходим семеен автомобил, който ще се справи с практически всички задачи. Освен с тази да уреди безплатни билети за мача на „Лудогорец“ с „Реал“ за сина ви, но нали сме се разбрали – пълно щастие няма. 

Този ключов недостатък не му попречи да стане 4х4 на годината в България, а появата му е лоша новина за голяма част от пряката конкуренция в сегмента. 

Сп. "Тема" 

Няма коментари:

Публикуване на коментар