сряда, 17 юни 2015 г.

Още от същото

Простете безобразния гювеч от неточни/непълни данни и допускания - изпитвам голямо неудобство от качеството на споделяната информация. Предвид фундаменталната оскъдица, принуждаваща целия сектор на българската автомобилна дистрибуция да работи в условия на хронична недостатъчност, предлагам да  го приемете със снизхождение - като нещо повече от нищо. 

Няколкото вносители, които си купуват малка част от продаваните на безумна цена от МВР данни, ги използват като коректив на допусканията си, но общата картина е тъжна – 25 години караме без светлини в тъмното.

МВР очевидно няма нито капацитет, нито желание (за чувство за обществен дълг би било неприлично и да мислим) да публикува месечни данни за регистрациите на превозните средства в страната; няма го и организирания браншови натиск за намиране на работещо решение. Така вече четвърт век си мислим, че работим, а на практика не познаваме собствения си автомобилен пазар. 


Както личи от „продажбите“ на нови автомобили в България до май, отбелязваме пазарен ръст от почти 8%, чието обяснение не е в ръста на износа и заетостта, тъй като не разполагаме с инструмент за разделяне на реалния износ от фиктивния (правен с цел източване на ДДС, или съдържащ автомобилен реекспорт), а новите работни места са разводнени от сезонна заетост.

Индикациите от пазара говорят за липса на пряк ефект от спадащите лихви по кредитите върху продажбите. Казвам го с уговорката, че отпускането им не е либерализирано; „контактната площ“ на банките с пазара не се е увеличила, т.е. от ресурса с по-ниски лихви се ползват съществуващите потребители, които периодично обменят парка си.

Друга причина за ръст е реекспортът, за който не бихте чули и дума, ако имахме публично достъпна информация за регистрациите. Така вторичният износ към държавите от ЕС, чийто пазар бавно се възстановява, разваля информацията от ААП, а данните за износа от НСИ не помагат кой знае колко заради неподходящата си аналитичност.

На този размит фон се налагат три очевидни извода: 

Dacia води реално

Непретенциозната концепция жъне с пълни шепи от пазара, каквото и да е качеството на информацията от него. 

Проектът Great Wall бързо напредва към провал 

Деиндустриализирана, лишена от модерно образование, инфраструктура и смислена администрация, днешна България е много неподходящо място за автомобилно производство (производителите на компоненти от т.нар. „втори ред“ са друг случай). Автомобилната индустрия е изключително сложна, динамична и неутолимо жадна за огромен капитал (мислех да кажа „капиталово интензивна“, но се отказах) многоелементна система, подлежаща на управление само от професионални автомобилни хора, каквито в България обяснимо няма. За авантюрата, озаглавена "Пазарно въвеждане на китайски продукт без репутация на континента, измислил автомобилите" ще говорим специално. Адмирирам намерението, но качеството на реализацията му и средата го обричат. 

В такава среда електромобили се продават само по PR съображения 

Справка: десетте нови Mitsubishi i-MiEV на ПроКредит Банк.

Няма коментари:

Публикуване на коментар