понеделник, 7 март 2016 г.

Волфсбургският кандидат II: VW Passat Alltrack

В сухата моделна гама нахлуха волен дух и въображение



Волната душа на Alltrack е естетично акцентирана с оптичен кит от добри материали и двуцветни колела


Въведение
 
Когато преди година време Volkswagen Passat стана кола на годината в Европа, водата в сегмента на добрите стари средноразмерни лимузини беше започнала да застоява: джиповете - простете, видовете SUV и кросоувър - жънеха пазара с пълни шепи. Но мина време, появиха се системно важни нови модели и настроението в европейския D сегмент през 2015-а започна да се връща, ознаменувано от годишен ръст, надхвърлил двойно пазарния.

Няма какво да го усукваме: основен принос за обръщането на тенденцията има осмото поколение на модела, за който днес говорим, а мнението ми за него не е подало и милиметър. 

12 месеца по-късно, напук на бурите в автомобилния колос, Passat превзе терена си без напрежение: с продажби от почти 222 000 той наложи абсолютна хегемония. Положението, макар и в несравним мащаб, е подобно  и в България, а в края на годината в гамата пристигна и Alltrack. 

Гражданинът на Хавана 

Alltrack представлява козметичен, технологичен дериват на Variant и наследник на първото поколение, поради това днес ще огледаме най-вече разликите. 

Започвам с уникалния за модификацията цвят – оранжевият металик Habanero, в който хирургичната прецизност на геометричните линии, плоски повърхности и остри ъгли прелива в авантюристичната лежерност на мощните колесни арки и добавения отличаващ оптичен грим. Външният му израз е в значително развити контрастни брони и прагове, и добавената качествена метализирана пластмаса със стоманени фрагменти, внушаваща усещане за ориентиран към свободното време на авантюриста транспорт. Като изключим това, че асоциациите ми с цветната архитектурна еклектика на кубинската столица клонят повече към нюансите на светло кафявото и бежовото, ярко оранжевото прави и без това хармоничното премиум комби с нисък център на тежестта и къси надвеси наистина красиво.

Вътре ме посрещна добре познатата изчистена, естетично-функционална среда с акценти от стомана и алкантара - от вложките в праговете до логото „Alltrack“ в облегалките на предните седалки и централната конзола. Тайната на неостаряващите форми на Passat е проста като придържането към принципа „по-малкото е повече“: всичко във външността и вътрешността на Alltrack е сведено до минималния възможен брой функционални елементи.

Настройването на колата по собствените ви телесни пропорции (независимо от ръста) не е проблем, а дълбоките предни седалки създават климат на контрол без напрежение. Зад тях спокойно можете да настаните двама с ръст над 1.80, без да усещате нервните им колене в гърба си. 

Усещането за разтовареност се подсилва от върховия двигател в гамата: с 240-те си конски сили и 500 Nm въртящ момент двулитровият битурбо дизел е звезда и извън „Фолксваген“. Оптимизиран и усилен за тежките си режими на работа, този четирицилиндров дизел предлага новости, достойни за специално внимание, само една от които е двумасовият му маховик с центробежно махало, благодарение на което от вибрациите в купето не е останало почти нищо. Звукът му е приятно плътен, но сподавен – дори при пълна газ, което работи в посока на добре познатия властно вежлив нрав на волфсбургския кандидат. 

Базиран на новата модулна дизелова система MDB агрегатът се предлага само с двойно предаване и 7-степенна скоростна кутия с два съединителя. Двойното предаване е с многодисков Haldex съединител, който в зависимост от сцеплението преразпределя до 50% от въртящия момент към задните колела. Гъвкавостта на реактивната система, ориентирана около предното предаване, се подсилва от увеличения с 28 мм пътен просвет и присъщия само на Alltrack извънпътен режим. Той оптимизира работата на газта, трансмисията и системите против приплъзване така, че да допускат известно превъртане на колелата върху хлъзгави настилки, дозирайки въртящия момент и спирачното усилие с оглед помощ при изкачване и спускане. 

Но не се лъжете: това е кола, носеща повече самочувствие на пътя, не извън него.

Цената на добавената символична проходимост е в увеличената склонност на Alltrack към страничен наклон на иначе хармоничното пасивно окачване с увеличена амплитуда. Ако обаче добавите активния му компонент за динамичен контрол на твърдостта на амортисьорите DCC на практика няма да усетите разлика с движещото се като по релси ниско комби. 

Крайният резултат от всичко това беше безгрижно движение с лятно темпо по завоите на утъпкания сняг към Мальовица и усещане за сцепление, за което, освен на умната техника, трябва да благодарим и на зимната шарка на Hankook: корейските гуми (към които винаги съм изпитвал известно пренебрежение) ме свариха неподготвен с превъзходна управляемост върху сняг и тишина на сух асфалт. 


Индивидуализираната с акценти и материали функционална сдържаност
на интериора е за пример
Обилната функционалност и свързаност на най-високия клас инфоразвлечение, ориентирано около 8-инчов, чувствителен на допир дисплей, е озвучена от стегнатия и детайлен звук на датчаните от Dynaudio, а звуковите файлове с висока разделителна способност са много на място в тихото купе на Alltrack – контрастът между наситената като външния цвят, неутрална звукова динамика и тихите пасажи е радост за ухото на аудиофила. Процесорът на мултимедията е бърз, на което се дължи и бързата функционалност и навигация в добре познатите, подредени менюта на вторичните настройки.

Вместо епилог
 
Ако в Passat Alltrack има някакви компромиси в сравнение с традиционния Variant, то на първо място е по-малкият с 11 литра заради задното предаване багажник с безконтактно отваряема електрическа врата. Приемете, че няма да забележите разликата, а пространството, широкият и нисък праг на товарене, двойното дъно и лесното сгъване на задните седалки я компенсират изцяло.
 
Вторият компромис е свързан с добавените 55 килограма живо тегло (1776 общо), които водят до символично повишен разход на гориво, който в моя случай беше в порядък 8.9. Имайки предвид безцеремонната тяга, с която дизелът дърпа повдигнатото комби през бързата като мисъл скоростна кутия, свадливия нрав на каращия и студения сезон, това е отличен резултат. 

Третият компромис е свързан с цената: с около 3500 лв. над тази на сходното комби, тя е предопределена от добавената стойност на свободолюбието и е обичайна за дериватите в гамите на всички производители. В най-високата си конфигурация VW Passat Alltrack достига 105 000 с ДДС, което в държава със средни доходи като нашата, прилича много на повод за въоръжено въстание. 


Ако обаче претеглим истинските достойнства на техниката, погледнем цената на аналогичните модификации в братовчедите от Audi и вземем предвид факта, че реалните транзакции се извършват на нива доста под номиналите в ценовата листа, ситуацията никак не е революционна. На всичкото отгоре се предлагат и три по-малки мощности – 150, 190 и 220 к.с., чийто цени са осезаемо по-ниски. 

Alltrack добавя онази екзотична подправка, от която антибактериалната със стерилната си подреденост гама на Passat няма пряка пазарна потребност (едва 18 продадени у нас през 2015-а), но волният дух и въображението му много й липсваха.  
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар