понеделник, 11 април 2016 г.

Сценографията на Model 3

Представянето на най-малкия модел на Tesla мина под съпровода на сладко-кисел микс от истерия и трезв анализ



Липсата на предна решетка е несъмнено аеродинамично предимство, но и очевиден графичен недостатък. 
Акцентът този път се очертава в отварянето на петата врата на хечбека

Дългоочакваният дебют на масовия модел от Tesla бе придружен с превърналия се вече в стандарт регионален изблик на колективен делириум и развълнува част от инвеститорите. 

Евентуалните му бъдещи потребители също излязоха от контрол, като стотина хиляди от тях платиха незабавно подлежащия на връщане депозит от 1000 долара. По време на представянето главният шаман на марката Илън Мъск внуши, че поръчките са достигнали 140 000. Цялата тази гюрлотия за кола, чийто продажби според консултантите от Колорадо Cairn Energy Research Advisors няма да надхвърлят 12 200 през първата година… 

Типичното за някои инвеститори изхвърляне не ни подмина и този път. Global Equities Research от Пало Алто звучат като хронично злоупотребяващи с вълшебна отвара герои от алтернативна приказка за деца със специални образователни потребности: „Model 3 предефинира автомобилната индустрия. Десетилетия наред тя бе зациклила в производството на кутии за обед – времето им изтича. Няма начин BMW, Porsche, GM, Toyota, Honda или друг от казионните автомобилни производители дори да доближи Model 3.“ И продължават: „Model 3 е създаден за iPhone поколението, водещи дигиталноцентричен живот, а конкуренцията тъне в невежество“ – привършва заклинателното послание, диагностицирането на чийто нездрав разум изглежда лесно и за неспециалиста. 

Зашеметени

Обичайно въздържаните Evercore ISI също говорят като зашеметени: „Tesla Model 3 надхвърли всички очаквания - гледаме на колата като на променяща правилата. Тя ще играе ключова роля в желанието на Илън Мъск да ускори индустриалния преход от двигателите с вътрешно горене към електричеството – път, по който все още никой (производител) не е тръгнал.“ 

Една тоналност по-умерен в думите си е Адам Джонас от Morgan Stanley, според когото, ако Tesla успее да произведе и достави горе-долу навреме представената кола на цена, близка до 35 000 долара, то акциите им са подценени.

„Тесла“ страдат от хронична неспособност да спазват сроковете си и по време на представянето, съпроводен от одобрителния смях на тълпата, Мъск каза: „Относително уверен съм, че ще бъде догодина. Колкото до цената, тя ще е 35 000 долара и искам да подчертая, че ако я купите на тази цена, дори без никакви опции, това все пак ще бъде изумителна кола.“ 

Според Джонас това е най-големият брой предварителни поръчки в историята: „Колко ли дни ще отнеме на поръчките да минат 200 000? А 300 000? За придобиване на представа общата ни прогноза за доставките на марката през 2020-а – Model S, X и 3 – е около 249 000 или под половината от очакванията на Tesla. 

100 000 по-малко 

Според Cairn през същата тази 2020-а предадените Model 3 ще броят 196 890 - около 100 000 по-малко от собствените им представи. 

Мъск даде порядък на цената в Щатите без данъци и държавна субсидия, но не предостави никакви подробности, което не е изненада предвид очакваното начало на производството късно догодина. Колата е спрягана за конкурент на Chevrolet Bolt, Nissan Leaf и Hyundai Ioniq. Заради размера, пробега и качествата й Стефани Бринли от IHS Automotive е на друго мнение: „По-точно би било да търсим естествената конкуренция на Модел 3 сред BMW 3, Mercedes C-клас AMG, Lincoln MKZ и Cadillac CTS. 


Талантът на 45-годишния южноафрикански електромобилен шаман е безспорен

Отново според Cairn Energy Research Advisors, когато моделът излезе на пазара, той на теория ще надхвърля BMW M3 и Mercedes-Benz C-клас AMG. До 97 км/ч (60 мили) теслата ще ускорява за 4.4 секунди, ще има пробег от около 360 км и ще се зарежда за час на бърз заряд. 

Теорията обаче не бива да ни подвежда: методиката за измерване на пробега отдавна е синоним на пълна липса на връзка с реалността, а ако изпробвате няколко пъти впечатляващото ускорение или карате с разрешената по т.нар. магистрали в България скорост, едва ли ще направите 200, тъй като е известно, че официалните данни са получени при динамометрична симулация на движение с 90 км/ч и идеалното стечение на куп други променливи, несъществуващо в реални пътни условия 

Отрезвяване 

По данните на същите анализатори най-продаваните електромобили догодина ще бъдат китайските BYD e6, които ще достигнат порядък от 86 500. Малко зад тях ще е Nissan Leaf с 80 705, а останалите ще догонват: Hyundai Ioniq (37 077), BMW i3 (31 730). С производство, стартиращо едва в края на годината „Тесла“ ще доставят около 12 200. 

Джонас от „Морган Стенли“ харесва плановете за развитие на зарядната инфраструктура и дилърската мрежа: „Истинското въплъщение на стратегията на компанията не е толкова в продажбите, а в мрежата за споделен автономен транспорт, където оборотите се генерират от пробег, не от бройки. Удвояването на броя на магазините и зарядните станции в следващите 12 месеца започва да подразбира сериозно количество недвижими и обслужващи прилежащата екосистема на транспортен мегапарк активи. Известно време повтаряхме, че въпреки подобаващите си постижения Tesla не успя да подкопае на дело автомобилната индустрия. Започваме да придобиваме усещането, че това се променя.“ 

Розовата електрическа партитура обаче има и трезви пасажи. В колонката на Wall Street Journal  „Глас от улицата“ излезе текст със заглавие „В абсурден режим“, взимащ повод от изявлението на Мъск, че при натискането на определена комбинация от бутони Model S постига ослепителни резултати, които той нарича „абсурден режим“. В радио подкаст колонката подсказва добри знаци за търсенето на Model 3, но описва способността на Tesla да увеличи производството му като „голяма въпросителна.“ Анонимен коментатор пък прави уместната добавка, че „Тесла“ никога не са спазвали собствените си производствени срокове. 

Електрическата група 

Както и да гледаме на тази захаросана автомобилна оперета, Tesla Model 3 се присъединява към растящата навалица от производители, предлагащи електромобили на цена двойно над обичайното с пробег наполовина под обещавания, но предоставящи индулгенция за зелена праведност на собствениците си в замяна. 

Електромобилните продажби обаче се представят далеч под пожелателните очаквания на най-жарките им фанатици. Пример: френско-японският съюз Renault-Nissan, произвеждащи Zoe и Leaf, инвестираха милиарди в утопията, че 10% от глобалните автомобилни продажби през 2020-а ще бъдат електромобили. Консенсусната прогноза сред анализаторите в момента е около десет пъти по-ниска. Преди около три години BMW казаха, че развитието през следващите 3-4 ще е по-голямо, отколкото в предшестващите 100. До момента обаче драматичният пробив така и не се е получил.

В този контекст Model 3 излиза с обет за впечатляващи акредитивни писма от гледна точка теоретични показатели. На фона на надминалите 100 000 внесли възстановимия депозит от хиляда долара още преди представянето му мераклии реалността на производствения капацитет съвсем не е така розова: Morgan Stanley очакват начало на производството в края на 2018-а и цена на първите топ модели в порядък 60 000 долара. Производството към 2020 се очаква да бъде под половината от прогнозата на калифорнийския производител за половин милион. 

Въпросът

Въпреки това шоуто на предварителните заявки, съпроводени с хилядадоларов чек не спря; някои броиха до 276 000 за три дни, а един ключов въпрос остава без отговор: ще могат ли бъдещите клиенти да се възползват от 7500-доларовия федерален данъчен кредит за покупка на електромобил? 

Както е известно, кредитът за зарядни електрически превозни средства бе създаден през 2009-а с идеята да насърчи американското електромобилно потребление. Спецификата му е в това, че е приложим към първите 200 000 продажби от всяка марка, след което отпада поетапно. Джо Спак от RBC Capital: „Някои Model 3 биха могли да се класират за кредита, но повечето няма.“ 

И тъй като САЩ са най-големият пазар на „Тесла“, въпросът меко казано не е маловажен. Мъск бе ясен в Туитър: „Планът за развитие на производството ни ще даде възможност на голямо количество клиенти на X/S да получат кредита.“ Казано иначе, Tesla Model 3 e ориентиран изцяло към реалния, постсубсидиен живот на електромобилите; представянето му след 2018 г. ще бъде истинският тест за жизнеспособността на задвижващата система  - очаквам го с голямо любопитство.

Каквото и да говорим за него, ако не друго, Model 3 поне ще изглежда прилично като роднините си, но външният вид до голяма степен е без значение – всичко е в технологията. Въпреки това, както личи от снимките, дизайнерите са му отделили достатъчно човекочасове.



Няма коментари:

Публикуване на коментар