Носителят на идеята за компактния кросоувър е актуализиран
Вместо въведение
Че американците го демонстрираха първи е факт: популярността на многоцелевите возила от сегментите SUV/кросоувър е обстоятелство, с което се налага да се съобразим. От 2015-а насам категорията, заради употребата на чиято родова терминология от Охридската книжовна школа отдавна са ме анатемосали, а акад. Балан сипе отгоре потоп устопсувни матерни мръснословия, е най-популярният тип коли, продавани и по нашия бряг на голямата вода.
Че американците го демонстрираха първи е факт: популярността на многоцелевите возила от сегментите SUV/кросоувър е обстоятелство, с което се налага да се съобразим. От 2015-а насам категорията, заради употребата на чиято родова терминология от Охридската книжовна школа отдавна са ме анатемосали, а акад. Балан сипе отгоре потоп устопсувни матерни мръснословия, е най-популярният тип коли, продавани и по нашия бряг на голямата вода.
По всички критерии на звукозаписната индустрия за седем години първото поколение на Nissan Qashqai се превърна платинен европейски суперхит, а наследникът му – J11 затвърди репутацията на най-успешния японски автомобил в Европа за всички времена.
Три години по-късно второто поколение продължава мисията на първото по удържането на нароилата се до над 20 модела конкуренция. Така до появата най-после на равностоен претендент в лицето на супер амбициозния и приятен на вид Seat Ateca, да не говорим за винаги трудния за преборване VW Tiguan, който обаче е позициониран чувствително по-високо в рамките на сегмента.
Иначе титулярят на номадското име представляваше заместник на Terrano, което, гледано само по себе си, не предпоставяше успех. За да е още малко по-трудно, той се нагърби с кръста на още два модела – Primera и Almera. Десетилетие по-късно това, което тогава приличаше повече на рисков залог, днес има вид на ас.
Ако питате англичаните, особено провинциалния, североизточен пролетариат, ще ви кажат, че по-високо от съндърландското производство нема. Парадоксално обаче ще се окажат прави: произвеждащият стабилно около половин милион коли на година завод е един от най-ефективните в Европа по показател произведени коли на брой работни места. Общо около 5000 сини и бели яки обитават британския североизток с цел ежедневно ходене на работа в Nissan Motor Manufacturing UK, така че гордостта на историческите обитатели на графство Дърам май не е лишена от основания. Още повече, че Qashqai е изцяло британски продукт: външният му вид идва от Лондон, а съпътстващият инженеринг е родом от Кренфийлд, Бедфордшир. Мдам, така патриотично британски продукт да се радва на толкова категорична континентална любов е, хм, меко казано, странно, но да не губим време в мнителност.
И така: сериозността на залога в преработката по средата на моделния му цикъл е сходна с тази на VW Golf и Ford Focus, така че, поне на хартия, нищо не е оставено на случайността, още по-малко пък е минало през драматична промяна.
Qashqai 2.5
В сравнение с всичко преди себе си, първото поколение Qashqai беше радикална крачка встрани от познатото. Затова промените в средата на моделния цикъл на второто му издание са разбираемо консервативни.
Поставен на общата за Renault-Nissan CMF платформа, основната задача пред фейслифта е да придаде по-благородна осанка на по начало нямащия проблем с външността си кросоувър. И ако, гледано ретроспективно, първото поколение имаше относително аморфен вид, то днес погледът ми се плъзга по нещо далеч по-динамизирано и ръбесто-приятно. От новия облик на предната решетка през броните, светлините и дизайна на джантите, Qashqai 2.5 има осезаемо оживен вид, характерен с изострено чувство за детайл. Казах „платформа“, но CMF представлява по-скоро вид архитектурно, автомобилно Lego, съставено от модули (двигателен отсек, пътническа кабина, задна палуба) с променлив размер. Тя ще легне в основата на не по-малко от 11 рена; „Нисан“ я прилагат за първи път в модела, който нищим днес, но вече е и в темела на новия X-Trail, разказът за който предстои. Стоманеният монокок е окачен върху макферсън отпред, заден торсион при предното предаване и мултилинк при двойното.
Добре, ако ще обобщаваме, в средата на моделния си живот прибраният, многоцелеви „Нисан“ е станал външно по-претенциозно техничен, по-изтъчен, ако щете, но промените са, както вече говорихме, внимателни. Стестнените светлини, новите колела, наличието на повече хром (в новото най-високо ниво на оборудване Tekna Plus), както и ръбовете по предния капак, разочароваха дълбоко вечно зеления киселец в мен, принуден днес да трае, затиснат от факти.
По начало втората генерация Qashqai бе широка крачка напред: от подразбираната надеждност на работническо-селския офроудър към културата на градското логистично битие. Сега обновлението на интериора, макар и дискретно, е задълбало още в тази посока: приятен нов, D-образен, по-дебел волан, актуализирани материали, преосмислен детайл, материали и цветове, вдигат субективното възприятие за качество без грам съмнение. Предните седалки, особено шофьорската, са наистина удобни, а дискретният фокус към каращия изобщо е подход, който харесвам безрезервно.
Изобщо, при очевидния стремеж към прогрес, рискът от залитане по азимут блясък е успешно овладян: без да е на нивото на субективната привлекателност на коли като Hyundai ix35, да кажем, концептуалното ниво на интериора, се мери с ефективния прагматизъм от Volkswagen, което в моите уста е комплимент.
Позитивизмът е факт във всичко останало: от приятната, гъвкава организация на багажника в общо 18 конфигурации, през вложената тук и там прогресивна интериорна изобретателност, до развитото инфорзвлечение (Еврика – вече декодира FLAC аудио! Все пак си спестих Архимедовото радостно тичане гол по улиците, защото от BOSE може и трябва да се иска повече).
В движение
Не бих окачествил добре познатия 1.6-литров дизел със 130 коня и 6 механични скорости (във версията с двойно предаване) точно като бърз. По-справедливо би било да го приемем за адекватен на тежкия малко над тон и половина кросоувър – с добри предавателни числа и къс, точен ход на лоста. Като изключим лекото колебание между втора и трета в града, до около 4000 оборота силата му е добре оразмерена, а след това, макар и гъвкав, започва да страда от задух. Което съвсем не е драма предвид очевидно търсената цялостност в условия на растяща европейска чувствителност към дизелите. Малкият нафтопиещ агрегат обаче е станал по-тих и гладък, което е част от общата амбиция към изтънченост.
Благодарение на втвърдените си
пружини нисанът е една идея по-спортен: стегнат, решителен и дори леко нервен
за най-представителното от пътната ни „инфраструктура“. Вторичните вибрации
обаче са вещо овладени и вътре е гладко и тихо. Казано иначе, окачването
впечатлява с дискретната си ненатрапчивост: очевидно инструкциите в Кранфийлд са
били да проектират машина с поведение на лека кола – ни звук, вопъл или стон от
туплест, висок и тежък джип.
Управлението е станало по-плътно и директно, с подобрено центриране и доволен неутралитет. Всичко това си има цена, естествено и тя е в липсата на жива острота; вместо нея – излишък от насърчителна предсказуемост в кривите. Усещането е балансирано, компромисът си струва, дума няма. Колата е стегната, стабилна, а бързото й каране – безпроблемно. Да, както е редно при всичко по-високо, все пак има известно, нежно недозавиване, управлявано умело от системите за стабилност. Те, заедно с тези за подпомагане, естествено са актуализирани в духа на скъсения продуктов цикъл от дигиталната епоха.
Затварям с това, че, ако все пак се наложи, собствениците могат и да кривнат от правия път: комбинацията електронно контролиран съединител на двойното предаване, просвет и ъгли на заход е напълно уместна.
Да приключваме
Неусетно Qashqai се издигна в ранг на най-важния европейски модел на Nissan. Така всяка промяна се превръща в истински деликатна работа.
Навлизайки в зрелостта на моделния си живот, второто поколение на най-успешния кросоувър в Европа продължава да обитава челото на сегмента си и, въпреки настъплението на насъсканата конкуренция, достави тъкмо онази продуктова цялостност, която очаквах.
Да, от ден първи мисията на Nissan Qashqai е в популяризирането на идеята за компактния кросоувър. Безспорният му успех току-що направи още половин крачка напред. За пазарни резултати днес не ми се говори: в Европа са ясни, а върху България съм се упражнявал (и няма да спирам) нееднократно.
Няма коментари:
Публикуване на коментар