Или България Q3
Докато се дивим на световната пазарна шарения, в която Китай и Щатите
продължават ръстовите тенденции от последните месеци, а в Европа Германия и
Италия демонстрират добър септември – за разлика от Франция, Испания и
Обединеното кралство, където пък преживяват най-лошото начало на есента от
смяната на регистрационните номера през 1999-а – новините изобщо не са еднозначни.
Общият им знаменател остава несигурността.
Ново този път обаче има и у нас. Започвам с добрата новина, че настъпи
краят на половингодишно (от
декларацията за готовност)
чакане: към данните за автомобилните регистрации по марки МВР най-после се
престрашиха да добавят и модели. Това е вест, достойна за шампанско, тъй като
най-после – макар и след известно време, докато се понатрупа история – става
възможен повърхностният, сегментен анализ, без който пазарните участници се
чувстваха като Самуилови войници без стотник. Като не забравям да се зарадвам и
поздравя министерството за проявата на здрав разум, не забравям също настойчивото
търпение на ААП, с което отново подложиха на успешна проверка старата истина,
че с постоянство всичко се постига. Сега ще очакваме информацията и по видове
задвижващи системи – така анализът и планирането на един автомобилен
пазар, чийто размер е в рамките на статистическата грешка в ЕС, най-после ще
станат и професионално възможни.
Радостта от информацията обаче не ми пречи да изпитвам противоречиви радостно-печални
чувства, сродни с тези в семейството на дете със специални образователни
потребности на абитуриентския му бал: радостта от завършването на средно
образование е примесена с тъгата от закъснелия резултат. Така празникът е само у нас – забравили, че една от
основните характеристики на всяко действие е навременността му, изоставаме
печално по всички нормални показатели.
Такъв спад не подлежи на лечение без държавна намеса – трябва да е ясно и за най-наивните |
Кодът остава „Червено“: единичните изключения
не влияят
на картината
|
Пазарът на употребявани автомобили отбелязва първия си положителен месец, с
което ножицата в тенденциите между новите и употребяваните у нас се
отваря още, което е индикатор за качество във всеки мислим обществен аспект.
Друго измерение на горчиво-сладкия септември е излязлата „информация“ (кавичките се дължат на дефицита на
субстанция в съобщението) за
нещо, по което се работи от месеци и се нарича Национална стратегия за пътна
безопасност до края на десетилетието заедно с тригодишния план (до 2023 г.) към нея.
Тук вече твърдо не се радвам, най-вече защото България е земя на
несбъднатите стратегически документи, които се пишат с нагласата, че представляват
единствената цел пред администрациите, а изпълнението им просто не е показател.
Такъв бе случаят с предходната,
за която отговорност няма у нито една от структурите, призвани да
я прилагат, да не говорим за планините от стратегическа хартия, безпаметно заминали
в боклука.
Всеки читател със здрави нерви и разум над санитарния минимум ще намери в общо
няколкото изречения по качеството на българския автомобилен парк в над 300-страничната
Интегрираната
транспортна стратегия до 2030 г. най-обикновено пренебрежение към моторизационната
ни проблематика. Освен за липса на институционален капацитет, това говори и за
отсъствието на желание за сериозното й приоритизиране. По тази една проста
причина се отнасям с фундаментално недоверие към текущия локуморазтегателен
процес – до появата на конкретни, смислени и измерими намерения и категорични модернизационни
резултати.
Самият пазар на нови автомобили продължава отрицателното си представяне: след неприятния август септември изглежда малко по-малко притеснителен, но спадовият коридор, в който се движим, обещава извънредно предизвикателна 2021-а, изпълнена с промени в посока пренастройване на пазарните участници към новите, по-сурови, реалности, които ще я следват.
Освен за всичко друго, тия обстоятелства ме подсещат, че независимо кога са следващите парламентарни избори, автомобилните хора би трябвало да привикаме основните политически кандидати за доверието ни на сериозен и съдържателен разговор, от който да стане ясно има ли тоз път поне минимален шанс за някакво разбиране от страна на българските партии, или ще я караме както досега, приемайки карикатурното им провинциално невежество и липса на базова грамотност по темата, гарнирани с обичайната липса на амбиция за преодоляването им. Всички крайни срокове да ни омръзне са отминали отдавна: загубихме 30 години, в които родното ни антипостоянство постигна един-единствен категоричен резултат: последни места във всички възможни съществуващи класации.
Така представена, класацията
подлежи на коригиране с до-
пускания, но не това е решението |
Самият пазар на нови автомобили продължава отрицателното си представяне: след неприятния август септември изглежда малко по-малко притеснителен, но спадовият коридор, в който се движим, обещава извънредно предизвикателна 2021-а, изпълнена с промени в посока пренастройване на пазарните участници към новите, по-сурови, реалности, които ще я следват.
Освен за всичко друго, тия обстоятелства ме подсещат, че независимо кога са следващите парламентарни избори, автомобилните хора би трябвало да привикаме основните политически кандидати за доверието ни на сериозен и съдържателен разговор, от който да стане ясно има ли тоз път поне минимален шанс за някакво разбиране от страна на българските партии, или ще я караме както досега, приемайки карикатурното им провинциално невежество и липса на базова грамотност по темата, гарнирани с обичайната липса на амбиция за преодоляването им. Всички крайни срокове да ни омръзне са отминали отдавна: загубихме 30 години, в които родното ни антипостоянство постигна един-единствен категоричен резултат: последни места във всички възможни съществуващи класации.
Това, че мога да ви покажа 50-те най-регистрирани коли в страната все още
не е повод за хвалба, защото не означава, че са непременно най-търсените.
Причината: липсата на огледални данни за реекспорта, с които да ги коригирам,
така че се задоволете с наличното. Със сегментен анализ ще се занимаваме при
всеки сгоден случай в бъдеще – днес толкова.
За електромобилите нямам какво ново да кажа, освен обстоятелството, че
българските автомобилни дистрибутори рискуват да пренебрегнат един от основните
рискове на бъдещето: вторачени в изпълнението на тактическите си цели, най-важната
сред които естествено е борбата за жизнеспособност, те пропускат, че доставчиците
на мобилни услуги пряко застрашават да им отнемат контактната площ с клиентите
или клиентския интерфейс, ако първото звучи по-вехто. Накратко това е
традиционната автомобилна екосистема около цикъла на пряко автомобилно (и съпътстващите го услуги) потребление, благодарение на което тя се
превърна в глобален колос.
Сега на хоризонта се вижда късането на връзката между потребител и
доставчик, рискуваща деградирането на автомобилните производители до
деперсонализиран доставчик на оборудване с всичките потенциално тежки финансови
последствия от загубата на добавена стойност, съкращаване на маржове и куп
други, все важни.
Тук му е
мястото да си припомним: единственият начин за противопоставяне на компаниите,
търсещи новото си място под слънцето, е производителите и дистрибуторите да са
в състояние да предлагат както услугите, ориентирани около автомобила, така и
тези, които не зависят от него; когато могат да управляват мобилността като
мрежа, доминирайки безценното си взаимоотношение с клиента през целия му живот
във и около автомобила. При нас, както всичко останало, това ще
стане по-бавно, но първите сигнали за ерозия са вече факт и голямата червена
лампа пред старшия мениджмънт би трябвало да светне. Защото, освен всичките ни
други специфично български предизвикателства, поколението Z вече е на прага с неговите.
В този контекст българите
се държим като типичната котловинна култура, описана от Иван
Хаджийски: темата много-много не ни засяга; институциите нямат нито
административен, нито интелектуален капацитет, още по-малко воля да работят по
въпроса (те винаги са дишали с един бял дроб, а в момента просто чакат
развитието на вътрешнополитическата ситуация), а от сектора не идва достатъчно
решителен натиск за промяна на една критична ситуация, в която България
фактически представлява кошче за автомобилен боклук, а автомобилният ни парк е
не модернизационен инструмент, а заплаха за националната сигурност под формата
на недъгавата транспортна система, в чийто фундамент е бетониран.
Електромобилизация? Такова нещо няма |
Заради ниската покупателна сила и липсата на
бонуси дори зарядните хибриди не могат да достигнат заветния 1% |
Електромобилизация може и да няма, ала дизелизацията
напредва устойчиво и с газ до пода |
–
Признаването и
осмислянето на проблема като такъв, вън от кратките формални констатации без
последствие, би бил първата малка стъпка по дългия път към подобрението. Вече 30
години се ужасяваме от мисълта да я направим.
Няма коментари:
Публикуване на коментар