Завръщането към текстила
|
Снимки: BMW AG |
Новият „мек“ (кавичките
са заради компактната му и олекотена хибридна структура, под чийто текстилен
външен вид се крият хитро сгъваеми твърди панели) покрив на BMW – това е историята тук.
Двете предходни поколения на този автомобил – последното, обозначено като „Серия
3“ и първото със „Серия 4“ – имаха модерните на времето триелементни твърди покривни
механизми, жертвайки стил, външност и тегло в името на сигурността и по-добрата
аеродинамика. Така, след Серия 3 Кабриолет през 2004 и Серия 4 Кабриолет през
2014-а, в Мюнхен се връщат към текстила.
Съставен от твърди, сгъваеми панели, напомнящи структурата на кръстоска
между двустенно картонено парче от кашон и пчелна пита, той комбинира няколкото
пласта изолация с класическата линия на мекия, текстилен покрив. Способен да се
прибира за 18 секунди при скорости до 50 км/ч, задачите пред него са не просто
да съхрани изтеглените елегантни линии на кабриолета, при който стилът е винаги
пред скоби, а съхранявайки преимуществата на твърдия покрив, да намали теглото
му, увеличавайки и пространството в багажника. И двете цели са постигнати: новият
покрив е с 40% по-лек, въпреки че включва изцяло отделящо се при сгъване отопляемо
задно стъкло. Когато е спуснат, сгънатият покрив живее в горната част на
багажника, който е по-малък от купето, но 300-те му литра са с 80 повече от тези
на предходния модел.
Аз май избързах, но по концепцията на колата вече имахме възможност да
говорим цели два пъти: първо стана дума за новата
трета серия, с която споделят платформа, а после – и
за четвъртата, с която са в едно моделно семейство.
Както при останалите побратими от четвъртата серийна фамилия, и тук екстериорният
дизайн е доминиран от голяма, вертикално сдвоена, предна решетка, чиято смелост
придава на кабриолета по-дръзко визуално излъчване, което е донякъде в
противоречие на инак стройните му линии.
Кабриолетът
Концепцията е кристално ясна: съчетаване в едно на радостите от карането на
ловко спортно купе за четирима и удоволствията на отворения покрив. В
постигането на целта има няколко прости правила, които имат много общо с часовете
по физика в училище:
1. Свали килограми
Тук са го постигнали през оптимизиране структурата на покрива, употребата на здрави, леки сплави, термопласт и композити.
2. Разпредели ги равномерно
В зависимост от модела и оборудването стремежът е бил теглото да остане разпределено максимално близо до идеалните 50:50.
Постигнато е през интелигентен микс от материали, ориентиран към оптимални теглови и функционални характеристики, а също комплексни мерки за втвърдяване на структурата на купето и точките на закрепване на окачването.
4. Опаковай резултата аеродинамично
Благодарение на гладкия покрив, почти напълно запечатаната долна част и куп други мерки за аеродинамична оптимизация, коефициентът на въздушно съпротивление Cd е свален до едва 0,27 – с две стотни по-висок от ултраниския показател на купето.
И тук, както при
купето, цялата тази изобретателна и естетична елегантност е базирана на
последната еволюция на клъстерната CLAR платформа: с дължина от 4,77 тя е с почти 13 см повече от тази на
предшественика; ширината от 1,85, междуосието 2,85, а също предната и задна
следа са все увеличени. Е, нараснало е и теглото (до 1890 кг в този случай). Ако питате хората от
корпоративните комуникации в Мюнхен, ще ви кажат, че финият баланс между
спортност и елегантност е намерен: пропорциите на дълъг преден капак, къси
надвеси и дълги врати със стъкла без рамки го доказват. А аз пък като никога се съгласявам.
Вътре
Дизайнът е
идентичен с този на купето, което ще рече ниска, спортна позиция на сядане, високо
качество и хармония на материалите и текстурите им, както и седма версия на отличния
им интерфейс за общуване с машината BMW Operating System 7.
Предните седалки
получават вентилирани подглавници, подаващи топъл въздух към врата, така че да
отворите колата и при късноесенни температури. По традиция по-тясно е отзад,
където облегалките на двете обособени задни седалки са по-изправени, а
пространството за раменете е по-ограничено от купето.
Някои особености
на кабриолета, отвъд бутоните за отваряне на покрива и управление на вентилацията
в подглавниците, са препоръката пръстите ви да стоят далеч от чувствителния на
допир дисплей. Причината е, че при сгънат покрив в слънчев ден петната от
пръстовите отпечатъци значително увеличават отраженията от него, правейки го
почти невидим. Да не говорим какво ще си помисли за вас всеки чистник, който
надникне вътре; че и ще го чуете да мърмори – заедно с коментарите за предната
решетка, както беше с мен.
Другото е
елегантният и много полезен сгъваем ветробран, чиято двуслойна мрежеста
структура и вертикален щит зад предните седалки неутрализират почти напълно
завихрянето на въздуха в движение. Единствен недостатък: неприложим, когато
отзад седнат хора. Там впрочем пространството е обитаемо, въпреки че достъпът
би могъл да е и по-добър, а предните седалки – да се плъзгат по-бързо, за да го
улесняват.
Така придвижването
с вдигнат покрив е много тихо по кабриолетните стандарти, а компромисите с видимостта
са драстично намалени от отличния обзор на камерите.
В движение
Както вече стана
дума, M440i Кабриолет е тежко
парче метал – около 120 килограма над купето. Може и да звучи като
разочарование предвид твърденията на „БМВ“ за олекотяващата функция на мекия
покрив, ала е неизбежно предвид комплексното укрепване, което дългите открити две
врати налагат, за да запазят устойчивостта на усукване и безопасността на
цялата структура. За нея впрочем се грижи и сложна система от взаимосвързани каскадни
мерки и системи, целящи да опазят не само возещите се в колата при всякакви условия,
но и разсеяният пешеходец или велосипедистът-камикадзе при, не дай боже,
евентуален удар в активния преден капак – това също в духа на най-добрите хуманитарни
традиции на кабриолета.
Трябва обаче
честно да призная, че допълнителните килограми нямат катастрофален ефект върху
начина, по който откритата четворка се чувства върху пътя. Просто приемате, че с
оглед на комфорта и безопасността за четирима последната версия е по-голяма във
всяко отношение и дори с фантастичния линеен микрохибриден шестак B58 (374 коня и 500 нютона в диапазон 1900 - 5000) под капака това не е спортна кола, а много
приятно бърз, премиум транспорт за колективни експедиции в търсене на слънцето.
Мнението ми не
се е променило: асистираният от 8-киловатов електромотор 48-волтов турбо бензин
е агрегат от висока класа, осигуряващ ориентираното към задната ос задвижване
на четирите колела почти без никакъв компромис. Ускорението до 100 е за 4,9
секунди, а удължените крайни предавки на 8-степенния автоматик от ZF правят така, че да се чуди човек за какво,
по дяволите, би му трябвала М4, още повече, че разходът на гориво е в рамките
на трудните за осмисляне при тия възможности 9,3 – 10 л/100 км.
Синхронът в
работата на задвижването и трансимися е опияняващ: въпреки, че в завой усещате
допълнителната маса, а балансът не е така деликатен, като в купето, това, което
кабриолетът има, е непреклонно сцепление, спонтанна охота към навлизане в завой
и уверен контрол в шасито. А, да, и по-директен контакт със сподавения рев под
предния капак, който го превръща в радващ сетивата крайцер за дълбоки асфалтови
води: контролът върху карането с високо темпо се съчетава със стабилност, а
уверено теглещият агрегат го преобразува и в много разтоварващ, изискан
механичен спътник.
Без съмнение
можете да усетите известна загуба на обща твърдост в структурата през не така
директното усещане във волана, но тя остава приятна за каране и достатъчно
остра в спортен режим. Адаптивните амортисьори, който помагат много на спортната
комбинация между двойни носачи и заден мултилинк, съчетани с 19-цоловите колела,
понякога просмукват вибрации през серийни напречни неравности, типични за методологията
на Пътната агенция, ала в Comfort колата се успокоява.
Един уважаващ себе си кабриолет е
нищо без озвучаването си, така че е важно системата Harman Kardon, ориентирана около 365-ватов усилвател
клас D, захранващ 12
говорителя в конфигурация 5.2, да се представя на ниво. Да, това е аудио от среден
клас, но резултатът, както и друг път сме имали случай да отворим дума, макар и
естествено ограничен в сравнение с третата серия, е повече от адекватен.
Пред скоби –
да обобщим
Четвъртата серия
кабриолет представлява нещо като рестарт за BMW: завръщането към текстилния покрив само добавя към
визуалната му привлекателност, а по-големите размери го правят категорично
по-просторен и универсален развлекателен транспорт от предходния модел.
Авторите му
твърдят, че предлага много близки до купето шофьорски изживявания и въпреки, че
аз не бих отишъл чак толкова далеч, тъй като летвата там е истински висока, не
мисля и че е необходимо: задачата на този премиум кабриолет от среден клас е не
да ви напрегне с възможностите си, а да разтовари със стила си. Затова той е
поставен и пред скоби.
–
Каквото днес умишлено
пропуснах (включително цената,
която тук е параметър без значение),
ще наваксате в
сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар