четвъртък, 28 април 2022 г.

Пред скоби: BMW M440i xDrive Кабриолет

Завръщането към текстила

   Снимки: BMW AG

     Новият „мек“ (кавичките са заради компактната му и олекотена хибридна структура, под чийто текстилен външен вид се крият хитро сгъваеми твърди панели) покрив на BMW – това е историята тук.

Двете предходни поколения на този автомобил – последното, обозначено като „Серия 3“ и първото със „Серия 4“ – имаха модерните на времето триелементни твърди покривни механизми, жертвайки стил, външност и тегло в името на сигурността и по-добрата аеродинамика. Така, след Серия 3 Кабриолет през 2004 и Серия 4 Кабриолет през 2014-а, в Мюнхен се връщат към текстила.

Съставен от твърди, сгъваеми панели, напомнящи структурата на кръстоска между двустенно картонено парче от кашон и пчелна пита, той комбинира няколкото пласта изолация с класическата линия на мекия, текстилен покрив. Способен да се прибира за 18 секунди при скорости до 50 км/ч, задачите пред него са не просто да съхрани изтеглените елегантни линии на кабриолета, при който стилът е винаги пред скоби, а съхранявайки преимуществата на твърдия покрив, да намали теглото му, увеличавайки и пространството в багажника. И двете цели са постигнати: новият покрив е с 40% по-лек, въпреки че включва изцяло отделящо се при сгъване отопляемо задно стъкло. Когато е спуснат, сгънатият покрив живее в горната част на багажника, който е по-малък от купето, но 300-те му литра са с 80 повече от тези на предходния модел.

Аз май избързах, но по концепцията на колата вече имахме възможност да говорим цели два пъти: първо стана дума за новата трета серия, с която споделят платформа, а после – и за четвъртата, с която са в едно моделно семейство.

Както при останалите побратими от четвъртата серийна фамилия, и тук екстериорният дизайн е доминиран от голяма, вертикално сдвоена, предна решетка, чиято смелост придава на кабриолета по-дръзко визуално излъчване, което е донякъде в противоречие на инак стройните му линии.

Кабриолетът

    Концепцията е кристално ясна: съчетаване в едно на радостите от карането на ловко спортно купе за четирима и удоволствията на отворения покрив. В постигането на целта има няколко прости правила, които имат много общо с часовете по физика в училище:

1. Свали килограми
Тук са го постигнали през оптимизиране структурата на покрива, употребата на здрави, леки сплави, термопласт и композити.

2. Разпредели ги равномерно
В зависимост от модела и оборудването стремежът е бил теглото да остане разпределено максимално близо до идеалните 50:50.

3. Втвърди структурата
Постигнато е през интелигентен микс от материали, ориентиран към оптимални теглови и функционални характеристики, а също комплексни мерки за втвърдяване на структурата на купето и точките на закрепване на окачването.

4. Опаковай резултата аеродинамично
Благодарение на гладкия покрив, почти напълно запечатаната долна част и куп други мерки за аеродинамична оптимизация, коефициентът на въздушно съпротивление Cd е свален до едва 0,27 – с две стотни по-висок от ултраниския показател на купето.

И тук, както при купето, цялата тази изобретателна и естетична елегантност е базирана на последната еволюция на клъстерната CLAR платформа: с дължина от 4,77 тя е с почти 13 см повече от тази на предшественика; ширината от 1,85, междуосието 2,85, а също предната и задна следа са все увеличени. Е, нараснало е и теглото (до 1890 кг в този случай). Ако питате хората от корпоративните комуникации в Мюнхен, ще ви кажат, че финият баланс между спортност и елегантност е намерен: пропорциите на дълъг преден капак, къси надвеси и дълги врати със стъкла без рамки го доказват. А аз пък като никога  се съгласявам.

Вътре

    Дизайнът е идентичен с този на купето, което ще рече ниска, спортна позиция на сядане, високо качество и хармония на материалите и текстурите им, както и седма версия на отличния им интерфейс за общуване с машината BMW Operating System 7.

Предните седалки получават вентилирани подглавници, подаващи топъл въздух към врата, така че да отворите колата и при късноесенни температури. По традиция по-тясно е отзад, където облегалките на двете обособени задни седалки са по-изправени, а пространството за раменете е по-ограничено от купето.

Някои особености на кабриолета, отвъд бутоните за отваряне на покрива и управление на вентилацията в подглавниците, са препоръката пръстите ви да стоят далеч от чувствителния на допир дисплей. Причината е, че при сгънат покрив в слънчев ден петната от пръстовите отпечатъци значително увеличават отраженията от него, правейки го почти невидим. Да не говорим какво ще си помисли за вас всеки чистник, който надникне вътре; че и ще го чуете да мърмори – заедно с коментарите за предната решетка, както беше с мен.

Другото е елегантният и много полезен сгъваем ветробран, чиято двуслойна мрежеста структура и вертикален щит зад предните седалки неутрализират почти напълно завихрянето на въздуха в движение. Единствен недостатък: неприложим, когато отзад седнат хора. Там впрочем пространството е обитаемо, въпреки че достъпът би могъл да е и по-добър, а предните седалки – да се плъзгат по-бързо, за да го улесняват.

Така придвижването с вдигнат покрив е много тихо по кабриолетните стандарти, а компромисите с видимостта са драстично намалени от отличния обзор на камерите.

В движение

    Както вече стана дума, M440i Кабриолет е тежко парче метал – около 120 килограма над купето. Може и да звучи като разочарование предвид твърденията на „БМВ“ за олекотяващата функция на мекия покрив, ала е неизбежно предвид комплексното укрепване, което дългите открити две врати налагат, за да запазят устойчивостта на усукване и безопасността на цялата структура. За нея впрочем се грижи и сложна система от взаимосвързани каскадни мерки и системи, целящи да опазят не само возещите се в колата при всякакви условия, но и разсеяният пешеходец или велосипедистът-камикадзе при, не дай боже, евентуален удар в активния преден капак – това също в духа на най-добрите хуманитарни традиции на кабриолета.

Трябва обаче честно да призная, че допълнителните килограми нямат катастрофален ефект върху начина, по който откритата четворка се чувства върху пътя. Просто приемате, че с оглед на комфорта и безопасността за четирима последната версия е по-голяма във всяко отношение и дори с фантастичния линеен микрохибриден шестак B58 (374 коня и 500 нютона в диапазон 1900 - 5000) под капака това не е спортна кола, а много приятно бърз, премиум транспорт за колективни експедиции в търсене на слънцето.

Мнението ми не се е променило: асистираният от 8-киловатов електромотор 48-волтов турбо бензин е агрегат от висока класа, осигуряващ ориентираното към задната ос задвижване на четирите колела почти без никакъв компромис. Ускорението до 100 е за 4,9 секунди, а удължените крайни предавки на 8-степенния автоматик от ZF правят така, че да се чуди човек за какво, по дяволите, би му трябвала М4, още повече, че разходът на гориво е в рамките на трудните за осмисляне при тия възможности 9,3 – 10 л/100 км.

Синхронът в работата на задвижването и трансимися е опияняващ: въпреки, че в завой усещате допълнителната маса, а балансът не е така деликатен, като в купето, това, което кабриолетът има, е непреклонно сцепление, спонтанна охота към навлизане в завой и уверен контрол в шасито. А, да, и по-директен контакт със сподавения рев под предния капак, който го превръща в радващ сетивата крайцер за дълбоки асфалтови води: контролът върху карането с високо темпо се съчетава със стабилност, а уверено теглещият агрегат го преобразува и в много разтоварващ, изискан механичен спътник.  

Без съмнение можете да усетите известна загуба на обща твърдост в структурата през не така директното усещане във волана, но тя остава приятна за каране и достатъчно остра в спортен режим. Адаптивните амортисьори, който помагат много на спортната комбинация между двойни носачи и заден мултилинк, съчетани с 19-цоловите колела, понякога просмукват вибрации през серийни напречни неравности, типични за методологията на Пътната агенция, ала в Comfort колата се успокоява.

Един уважаващ себе си кабриолет е нищо без озвучаването си, така че е важно системата Harman Kardon, ориентирана около 365-ватов усилвател клас D, захранващ 12 говорителя в конфигурация 5.2, да се представя на ниво. Да, това е аудио от среден клас, но резултатът, както и друг път сме имали случай да отворим дума, макар и естествено ограничен в сравнение с третата серия, е повече от адекватен.

Пред скоби – да обобщим

    Четвъртата серия кабриолет представлява нещо като рестарт за BMW: завръщането към текстилния покрив само добавя към визуалната му привлекателност, а по-големите размери го правят категорично по-просторен и универсален развлекателен транспорт от предходния модел.

Авторите му твърдят, че предлага много близки до купето шофьорски изживявания и въпреки, че аз не бих отишъл чак толкова далеч, тъй като летвата там е истински висока, не мисля и че е необходимо: задачата на този премиум кабриолет от среден клас е не да ви напрегне с възможностите си, а да разтовари със стила си. Затова той е поставен и пред скоби.

    Каквото днес умишлено пропуснах (включително цената, която тук е параметър без значение), ще наваксате в сайта им.



Няма коментари:

Публикуване на коментар