Ключовата дума дефицит
Предстои да поживеем в бурен исторически момент с неизвестна продължителност – това е повече от очевидно. Автомобилният пазар винаги е демонстрирал висока чувствителност към подобни времена и този месец проявлението й се изразява в масови сривове из Европа, предизвикани от сложното взаимодействие на глобалната пандемична преумора и също толкова глобалните последствия от една локална по форма, но глобална по съдържание война.
Първите данни от Испания (-30,2%), Италия (-29.7%) и Франция (-19.53) сочат любопитна комбинация от системни и локални фактори (дефицит на свеж продукт в дистрибуцията на много марки плюс изтекли национални програми за насърчаване на парковия обмен, от една страна, и преориентиращото се към вторичния пазар задържано търсене, от друга), потискащи автомобилния пазар – дефицитът е очевиден.
Обединеното кралство е по-интересен случай, тъй като най-слабият март от
1998 година (-14.3%) е
показателен за годишните очаквания – през този месец по традиция се правят
около 1/5 от годишните регистрации в страната.
Под натиска на преустановено производство и шоков ценови ръст руският
автомобилен пазар колабира (-62.9%): март е един от най-лошите през последните 15
години, а миналата седмица Федералната служба за държавна статистика отчете
29-процентен ръст на автомобилните цени от началото на годината: само AvtoVAZ повишаваха цените си три пъти.
Всичко това на пръв поглед контрастира с числата от България: новите ни
автомобили са с ръст, докато употребяваните са белязани от нарастващ спад. Дали
явлението ще продължи и през следващите месеци ще видим, но имайки предвид
търсенето на вторичния пазар в Европа, изглежда не е феномен само за едно
тримесечие.
Главната причина все още да не консумираме последствията от военния конфликт е в разсрочения им характер: заради дългите срокове на доставка новите регистрации отразяват задържаното търсене от 2021-а. Друго обстоятелство, за което стана дума миналия месец, а именно преобразуването на реекспорта, преобладаващата част от който вече е извън обхвата на официалната статистика, със сигурност добавя към ефекта, по силата на който пазарната дистанция с предпандемичната 2019-а на пръв поглед намалява.
Каквото и да говорим за регистрациите на нови автомобили, едно обстоятелство е очевидно: видимият пласт на българското пазарно представяне в момента се обуславя от способността на производителите да изкарват от конвейерите си завършен краен продукт, а този, който публиката не вижда, е организационният талант на дистрибуторите им да го реекспортират, без това да бие на очи. Това са част от особеностите на българската автомобилна екосистема, която не е много силна в обезпечаването на дългосрочната жизнеспособност на пазарните си актьори – това пък предопределя поведението им.
Отдавна не сме имали данни с такива стръмни пикове (Toyota и KIA са очевидни печеливши) и дълбоки спадове, говорещи отново за дефицит: на стабилност, на платежоспособно търсене, че и на точни инструменти за пазарно мерене. В ситуации с толкова високо равнище на неопределеност се раждат тенденции, подобни на линията на енцефалограма, които, освен всичко друго, съвсем скоро ще послужат за декор на значителните видими тектонични размествания в дистрибуцията на определящи българския автомобилен пазар марки, като тези на обединението Renault-Nissan-Mitsubishi, които в края на януари обявиха общите си виждания с хоризонт 2030 година.
Всичко това естествено си идва на мястото при още един поглед върху териториалното разпределение на пазара, който винаги се е характеризирал с еднозначната доминация на София при новите автомобили и значително по-балансирано разпределение при употребяваните. Обяснението е просто и многократно преповтаряно: ниската покупателна сила на българското автомобилно потребление.
Както вече стана дума, настоящите критерии, по които измерваме реекспорта
вече не отговарят на реалността, защото 6-месечният срок за сваляне от
регистрация на автомобилите, предшествано от регистрацията им като нови, вече е
твърде кратък, за да отразява текущата практика, чийто срокове са по-дълги.
Ще трябва да свикнем, че в челото на 50-те най-продавани модела Dacia
вече не заема традиционното си първо
място (добра илюстрация и за
ефекта на моделната цикличност), отстъпвайки на Toyota,
които видимо имат по-малки проблеми с доставките, а силното представяне на S-класата на Mercedes-Benz е един от традиционните ни автомобилни
феномени.
Доминацията на бензина и дизела в Българските автомобилни продажби по
видове гориво логично продължава, докато текущото съотношение бензин/дизел/ток
на продажбите в Европа е съответно 59/20/18%.
Така съвсем логично делът на електрическите превозни средства е и ще продължава да бъде символичен. Причината е съвсем обикновена:
твърде скъпи са. Напоследък излезе ценови анализ на JATO Dynamics, в който ръстът на електромобилните цени за
последното десетилетие е 28%, а през 2021 година разликата в обемно
претеглената средна цена между конвенционални и електрически автомобили е в
порядък 25%. Според тях, в глобален план има очевидна нужда от предлагането на
електромобили в по-достъпните сегменти и там е един от големите рискове: ако
западноевропейските производители не променят оперативните си модели, голяма
част от населението просто няма да може да си позволи електромобили.
Комбинацията от ниска покупателна сила и отсъстващи субсидии естествено не
обещава нищо ново. Освен ако, като никога, все пак не решим – вместо поредния посредствен, лоялно-невнятен чиновник с нулеви познания – да назначим на ключова позиция визионер
от сектора. Както в Китай направиха с министъра на науката и технологиите: бивш
инженер от Audi с фокус в новите
енергийни източници, Ван Ганг се върна в родината и изигра ключова роля в
убеждаването на колегите си в кабинета, че електромобилите си струват.
Резултатът: визия, стратегия и голям, постоянно растящ електромобилен пазар с огромен
инвестиционен потенциал – истински ценящ качеството и технологиите.
Голям е срамът от тази графика: в такъв вид данните не дават възможност да измерим средната възраст на парка си, която е най-високата в Европа, но в класациите просто не присъстваме |
До настъпването на такъв повратен, паметен момент тук сме осъдени на още
повече от същото: дизелизация и вторична газификация на един автомобилен юрски парк,
чието състояние, освен пряка заплаха за националната сигурност, е и срам за
нацията.
Така че първото тримесечие на 2022 можем да обобщим само с една дума: дефицит. На воля, на разбиране, на качества.
Няма коментари:
Публикуване на коментар