четвъртък, 12 април 2012 г.

Из чаршията


Накъде, Европа?

Определено надолу. За първите два месеца на годината резултатът в ЕС е -8,3%. Прогнозите за спад в края на миналата година варираха между 5 и 7% и вече са надхврълени. Разбира се, още е рано за изводи. Ще наблюдаваме.

За сега тримата медалисти в продажбите на континета изглеждат така: VW Golf, VW Polo, Ford Fiesta. Фолксвагените прекарват пети пореден месец на върха, а през февруари Focus е в тройката за втори път през последните 40 месеца.
Golf е специален случай и заслужава още едно изречение: през XXI век той е европейски годишен бестселър цели 7 пъти, последните четири от които поредни. През останалите пет Peugeot 206/207 води три пъти, а Opel  Astra - два.

Приветливата Panda е малкият пояс на Fiat.
Нататък десятката за 2012-а продължават Ford Focus, Renault Clio, Opel Corsa, VW Passat, Peugeot 207, Opel Astra и Fiat Panda. Сред десетте само Focus и Passat отбелязват ръст, като интересното при Focus е, че той се дължи основно на иначе стремително спадащата Франция. От петте най-големи само Германия е стабилна, докато Испания, Англия и особено Франция и Италия спадат.

Подиумът в Германия е монополизиран от VW за пети път през последната година с моделите Golf, Polo и Passat. В Испания води Seat Ibiza пред Nissan Qashqai и Peugeot 207, а в Обединеното кралство Ford е на първите две места с Fiesta и Focus; трети е Golf. Във Франция нещата изглеждат така: за девети пореден месец води Renault Clio, а предвид представеното на 29 март ново Peugeot 208, двеста и седмицата се радва на последните си дни, заемайки второто място; трети е Citroen C3. На Апенините за пети път през последната половин година триумфира новата Panda на Fiat; втори е Punto, а Lancia Ypsilon е трета. 

Компактният хибрид на Lexus – CT200h е в 
основата на впечатляващ ръст.
От марките в първата десeтка, ръст отбелязват само Audi и Mercedes, а сред всички се открояват Lexus с почти 115% ръст, както и супергрупата Bentley, Bugatti, Lamborgini, които през февруари показват изумителните почти 200%, а за двата месеца – 85.
Сред държавите най-впечатляващ е ръстът на Румъния – 54%; следват я Унгария с 31,8% и Естония (21,2%). Най-тежко падат Португалия, Гърция и Франция.

За съжаление, данните на Jato изключват България, което е поредният симптом на тежко боледуващия ни пазар.

Сп. "Тема"

сряда, 11 април 2012 г.

Opel Ampera/Chevrolet Volt: философия на компромиса


Когато в навечерието на автосалона в Женева журито на „Автомобил на годината в Европа” награди кола със зелени амбиции за втори пореден път, си казах: „Какво пък, хем прагматичен, хем политически коректен избор.” 

Автомобилостроенето е виновник

Призьорът от 2011-а - Nissan Leaf имаше претенциите да зарадва пуристите с чисто електрически пробег, но истината, че за сега технологията има серозни недостатъци, които не се компенсират от предимствата, не остана скрита. И действително, политическият натиск за сваляне на въглеродните емисии в автомобилния транспорт на Европа е чудовищен: на последната мартенска среща в работната група Cars 21 към Европейската комисия, Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) излезе с презентация. В нея се прави логичният извод, че намаляването на въглеродния отпечатък от транспорта в дългосрочен план не може да бъде постигнато само по пътя на технологиите. В процеса трябва да са ангажирани участниците на всички нива в комплексната транспортна система. Сега обаче, политиците са нарочили автомобилостроенето за виновник, което просто не отговаря на истината. Чудя се защо не се питат какво става в железопътния, морския или въздушния транспорт. Колцина си дават сметка, че един Boeing 747 в полета си до Австралия изхвърля директно в атмосферата повече въглероден двуокис, отколкото цeлия керван на F1 за един сезон? А какво ли излиза от един Ro-Ro кораб с електромобили от Япония? И колко ли замърсява един влак с 15 000 тона въглища от мините в Колорадо?

Първото поколение електромобил с удължен пробег 
стана кола на годината в Европа.
Opel Ampera се появи в интересен исторически момент: автомобилният сектор е притиснат между острата нужда да се преструктурира, за да осигури устойчивото си бъдеще и същевременно да инвестира колосални средства в технологии за намаляване на парниковите емисии. За тях в момента се вярва, че предизвикват глобално затопляне със сложни негативни последици, а в борбата за защита на поредната религиозна крайност отиват огромни ресурси с разнообразни и неподозирани странични ефекти.
Не ме разбирайте погрешно: електромобилите са един от видовете транспорт на бъдещето и действително са начин за намаляване на замърсяването. Трябва да е ясно обаче, че все още са далеч от оптималното съотношение между предимства/недостатъци и цена, а и далеч не са единственият начин да избегнем дяволския въглероден двуокис. Куп други технологии се намират в различен етап на развитие и съвсем не е ясно коя ще надделее в дългосрочен план. Добре е да осъзнаем, че токът просто има предимството в първите 100 метра от маратонска дистация.

Балансиран компромис

Всичко в Ampera е подчинено на компромиса.
Ampera e почти изцяло продукт на европейската инженерна мисъл, въпреки че заедно с Chevrolet Volt се произвежда в завода на GM в Уорън, Мичиган. Представената в Женева през 2009-а кола с двойна самоличност има претенциите да бъде първият практичен семеен еко-автомобил, предлагащ само предимства: комбинацията от батерия и генератор лишава водача от традиционната тревога за пробега, а за въглеродните емисии се твърди, че са 27 гр./км. Разход на гориво - 1,2л./100 км? Да, в лабораторни условия. На практика тези показатели винаги са по-високи и зависят от много фактори - от стила на каране до атмосферните условия. Общ пробег – над 500 км.? Ще видим.
Независимо, че заради Т-образната батерия е жертвано централното място отзад, това е донякъде приемлива цена за гордостта да се закичиш с почетния знак „авто-еколог” за заслуги към нисковъглеродния транспорт. Във всяко друго отношение Ampera е изненадващо балансиран за автомобил, в който всичко е подчинено на компромиса.

Фанфарите са в калъфа

Друг аспект от появата на автомобила на пазара е неговото търсене. В деня на обявяването на Ampera/Volt за кола на годината в Европа, излезе съобщението, че производството е спряно заради спад в търсенето и натрупани наличности.
Volt има нужда от четири часа за зареждане.
А този спад е напълно обясним: от една страна, ранният електромобилен ентусиазъм беше охладен от разминаването между обещания и реалност. От друга, бурните обществено-икономически времена естествено свалят потребителското доверие и портфейлите се затварят заради очакваните трудности, което води до отлагане на покупките. Иначе целта на Opel в Европа тази година е 10 000 продажби, което прави около 80 промила пазарен дял. До момента има 7 000 поръчки, което говори за реализъм.

Високите цени са друг показател за ранния етап от развитието на технологията и също допринасят за резултати, които са далеч от пожелателните изявления. Като резултат част от фанфарите са в калъфа: темпото на навлизане на електромобилите в Европа се забави, а GM явно не вярват, че в чист вид те са в състояние да предложат приемливо съотношение между практичност и цена. Поради това залагат и на бензинов агрегат с мощност 150 к.с., който работи главно като генератор, а в краен случай може да се използва и по традиционния начин. Всичко това, естествено, зависи от тежестта на десния ви крак.

Приятна екзотика

Във високовъглеродната ни родина тази кола с очаквана цена в порядък 90 000 лв. ще е голяма рядкост на пътя. В допълнение към ниската покупателна сила на българския пазар, придобиването на нискоемисионни автомобили не се насърчава от държавата, което автоматично ги изважда от вниманието на малцината заможни клиенти. Да не говорим, че притежаването на такъв автомобил, освен на възможности, е въпрос и на култура, а създаването на комбинацията от двете – въпрос на дълъг път, по който само обещаваме да тръгнем. 

Схема на задвижването.
За сега нито администрацията, нито застрахователите се впечатляват особено от удължения пробег на новия ви електромобил. За същите пари спокойно можете да имате две пълноразмерни „конвенционални” 5 - 7-местни возила, които могат повече от обещаните от Ampera 161 км./ч. и предлагат, както ниски емисии, така и предсказуема остатъчна стойност.

Всичко това обещава, че Ampera/Volt още дълго ще е екзотика в България. Естествено, екзотика приятна, която тепърва ще следим: любопитен съм да я пробвам в реалното ежедневие, както и да видя колко ще се продадат до края на годината, за което също ще ви държа в течение. Интересен ще е и подходът на GM: първите пазари с реален потенциал ще въвеждат колата с обет за евтино обслужване, подкрепен от бонуси „в натура”.

Иначе, посланието е ясно: предлагаме ви първо поколение компромис между технология и екология (така, както я разбираме в момента) на единствено възможната на този етап цена.

А обзетият от гносеологичен интерес към автомобилите философ би обобщил, че от метафизична гледна точка Ampera е маркер на онтологичната тревожност не толкова с технологията, колкото с цената си.

Сп. "Тема"

петък, 6 април 2012 г.

Из чаршията


Това е една малка нова рубрика, в която ще се разхождаме из автомобилните пазари по света. Няма как: продажбите са видимата част на огромния автомобилен айсберг и усилята на всички по дългия и сложен път на суровините до крайния продукт се онагледяват от предадените автомобили. Затова и те са „черешката на тортата”, по която съдим за това къде, кой и как.

Ще обикаляме близки и далечни страни и ще надничаме в онова, което се случва там.
Сядайте, тръгваме. Естествено от България.

Срамота

От 2009-а насам малката ни авто-чаршия става все по-малка, а данните от нея – все по-ненадеждни. Усилията на инвеститори и хиляди хора, работещи в този сектор, не заслужават такова отношение: справката от КАТ е скъпа и недостатъчна; данните от НСИ са неизползваеми, а тези от Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) просто не стават. За миналата година имаме само най-обща картина, а през първите два месеца на тази година тя практически изчезна.

Според Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА), в България за два месеца са регистрирани 2 600 нови автомобила, което би трябвало да е ръст от 9,8%. Да, ама не, защото България изнася. Много. Дори регистрирани автомобили, което изкривява цифрите.
В България предпочитаме Gipsy Kings...
За сега можем да кажем само, че основните играчи през последната година бяха Volkwagen, Ford, Toyota, Opel, Peugeot, Dacia и Skoda, а Renault, Citroen и Chevrolet оглавяваха догонващите. За януари и февруари можем да предполагаме, че картината не се е променила драматично. Да де, ама предположенията не вършат работа, а този бранш, освен свиващ се, вече е и тъмен заради липсата на информация. Иде реч за цял икономически сектор, а не за експертно гледане на боб в битова обстановка.
Какво да кажем тогава за най-продаваните автомобили напоследък? С такава информация сигурното е само, че са малки и с ниска добавена стойност. И няма как да е иначе на пазар с ниска покупателна сила в малка и бедна страна.

По автомобилните въпроси държавата от незапомнени времена се държи като аутист, благодарение на което  съотношението в продажбите на нови и употребявани коли догони 1/13.

Положение нетърпимо от всяка гледна точка. Срамота.


...пред i-MiEV.