неделя, 1 януари 2012 г.

2011: какво се случи?

Януари:
- Годината започва с инвестиционен ентусиазъм и вяра в новото бъдеще на спасения от фалит с държавна намеса GM;
- Bentley с оптимистични очаквания за 2011: на изложението в Детройт шефът на компанията д-р Франц-Йозеф Пафген е с очаквания за двуцифрен растеж, базиран на силната 2010-а;
- На медийно представяне в Детройт Mercedes дават начало на световното турне на 70 B-класи, задвижвани от горивни клетки. Немският производител смята, че състоянието на технологията е съпоставимо с това на двигателите с вътрешно горене в края на XIXв., когато бензинът се е продавал в дрогериите;
- Ранен оптимизъм и в SAAB: управляващият директор Ян Йонсон с обещание за нови модели, а главният изпълнителен директор Виктор Мюлер - с очаквания за печалба през 2012г.;
- Chrysler се надяват на топъл прием в Европа, а анализаторите очакват представянето му да компенсира европейската слабост на Fiat;
- Главният изпълнителен директор на Renault-Nissan Карлос Гон отново със смели планове за бъдещето. По-заядливите напомнят предишния план - този за 2006 - 2009г., чиято правдоподобност беше поставена на голямо изпитание;
- Сливането на VW  и Porsche изглежда с една крачка по близо след отхвърления от съда иск на 39 американски хедж-фонда срещу Porsche за 2 млрд. долара.

Февруари:
- Peugeot-Citroen обявяват по-добри от очакваните финансови резултати. 
За 2011 - оптимизъм, посрещнат скептично от инвеститорите; 
- Националната пътна и трафик администрация на САЩ с помощта на експерти от NASA опровергава твърденията, че TOYOTA имат проблем с педала на газта;
- Планът на Renault-Nissan до 2013-а този път звучи по-изпълнимо;
- Ford амбициран да измести VW Golf от първото място в Европа с новия Focus;
- В България МИЕТ постави началото на "държавното включване" по темата електромобили с конференция "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност", докато въпросът с конвенционалната мобилност виси нерешен повече от две десетилетия.

Март:
- Ще се вземат ли някога VW и Porsche? Въпросът възниква, след като проучването на германските власти за борсови манипулации се проточва;
- Автомобилният салон в Женева е открит; европейските производители под натиск в светлината на бурен хоризонт;
- Вицепрезидентът на Тесла Моторс Питър Роулинсън обещава предстоящият Model S да бъде "страхотен за шофиране";
- BMW рапортуват ръст на печалбите през 2010; очакванията за 2011: още от същото;
- Японските производители без изключение тежко ударени от катастрофалното земетресение и последвалото цунами;
- От SAAB: изненадваща оставка на Ян Йонсон
- Щуротии в Renault: обвинение в предателство на технологии и уволнение на трима служители, последвано от извинение и реабилитация.
 
Април:
- И пак SAAB: преустановяване на доставките заради ликвидни проблеми спира производството в Тролхатан;
- Продажбите в Европа за Q1:  спад с 2,5%; Opel-Vauxhall изненадват приятно с ръст;
- Peugeot-Citroen започват добре, продажбите на DS3 помагат;
- Инвеститорите са смаяни от резултатите на VW, докато предстоящато въвеждане на революционната модулна платформа MQB обещава още по-добри;
- В България - изплуват призраците на трудна година: вечната тема за липса на надеждна статистика е подновена, докато червеят на съмнението за драматично растящ реекспорт дълбае сектора от месеци;
- София-Франс Ауто предава първите електромобили на ранните ентусиасти.

Май:
- Изложението в Шанхай: ще гръмне ли китайският балон? Не и в краткосрочен план - казват от UBS;
- Chrysler: първи положителни финансови резултати след фалита; 
- Merrill Lynch предвещават край на бразилския карнавал на Fiat (160% EBITDA за 2010!);
- Mazda, които станаха известни със странния лозунг "Zoom Zoom", продължават с непонятното "SkyActiv"; вярват, че в краткосрочен план развитието на ДВГ ще донесе повече от тока и хибридите;
- Нов спасител на SAAB? Китайците от Yongman и Pang Da Automobile Trade Co Ltd предлагат покупка в пакет с 24% от собственика Spyker;
- Резултатите на BMW: инвеститорите гледат и не вярват на очите си;
- Земетресението в Япония с по-малък ефект за доставките на компоненти от очаквания, но все така осезаем;
- Ключът към електромобилите е в ръцете на властите - Going Electric: "Електромобилите носят повече полза за обществото, отколкото за собствениците си. Решаването на проблема за кокошката и яйцето е в  ръцете на властите";
- Daimler с още доверие в Tesla: делът им в перспективната компания достига 7,2%.

Юни:
- SAAB - твърде малък за Китай, поради което правителството може да не одобри сделката. Страната предпочита големи глобални играчи, а не малки нишови производители;
-  Дръзки планове от Ford: ръст с 50% на продажбите и печалбите до 2015? Човек неволно се сеща за 'Commitment 2009' на Renault...;
- Китайските производители стават все по-голяма заплаха с глобалните си амбиции: Great Wall, Brilliance, Chery и SAIC инвестират зад граница без много шум;
Автомобилен салон София 2011: секторът е все още жив;
- "Експат капитал" придоби 20% от "Еврохолд" за 26.4 млн. лв. Това е ход, който трябва да бъде следен дългосрочно;  
- Порше купуват Сакар Ауто, с което консолидират дистрибуцията на VW в София;
- Нещо се случва: родният пазар "отчита" над 20% ръст и за всички е ясно, че не е реален. Реекспорт? По-голям не е имало.


Автомобилен салон София 2011: секторът е все още жив.
 

България 2011: батерии на колела

Годината е 2011, тече второто десетилетие от новия век, месецът е февруари, а събитието – първата по рода си у нас конференция: “Електромобилите – предизвикателства на новата мобилност”, организирана от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Ентусиазирано се записвам за участие – нали толкова години се занимавам с коли, а електромобилите са част от бъдещето... 

Ден по-късно си тръгвам с много, ама много смесени чувства:
От една страна, министър Трайков е очевиден ентусиаст, а конференцията – раздвижване на пластовете. От друга – от него чух само общи уверения, че възнамеряват да обмислят бъдещи мерки и форми на диалог. 
Отсъствието на министъра на транспорта пък направо ме смая. Всъщност, това министерство никога не е имало смислена политика за модернизация на автомобилния парк в България, така че поне демонстрира постоянство. 

Друг основен играч от публичния сектор – местната власт – беше представена само от софийския кмет Фандъкова и нейният земестник по транспорта. Чутото от тях ме пренесе в средата на XX в., когато общественият електротранспорт в градовете на Европа се е развивал бурно – метро, тролеи, трамваи... 

Частният сектор не ме изненада: бизнесът – дребният и среден, който би трябвало да е гръбнак на обществото - дава признаци на живот и ентусиазъм, но без адекватна регулация ще си остане само с ентусиазма.

Междувременно, през лятото Исперих стана първият град с действаща зарядна станция, при това проектирана и произведена в България. Прекрасно – стига всичко ново се е случвало в София. В това време гордите собственици на трите нови електромобила са тъкмо там, лишени от достъп до ток на публични места. 

През септемри, като част от организиран от RWE с комуникационна цел тур, в София видяхме Tesla Roadster. Вече бившият министър на транспорта реагира като индиански вожд пред първата пишеща машина: "Впечатляващо, невероятно ускорение, момчето, което го кара, каза, че се ускорява по-бързо от порше"
През октомври – отново конференция. Този път на в. Капитал: „Електрическите превозни средства като фактор за устойчиво градско развитие”.
Отново Трайков информира, че е създадена муждуведомствена работна група (кой знае защо тези формулировки винаги ме подсещат за преходността на хората във властта), а участието от страна на МИЕТ е поверено на интелигентен младеж, който на повечето ми въпроси по същество вдига рамене. Министерство на транспорта отново е пас. Както винаги. 
Останалото ме накара да се чувствам като на научно-популярна сказка за ползата от здравословното хранене пред севернокорейски партиен актив. 

И все пак е повече от нищо – утешавам се аз – и се чудя колко ли ще са продадените електромобили до края на годината при тази дадености – 7 или с 50% повече? При цена от около 35 хиляди евро покупката на електромобил няма никаква икономическа логика, а първите клиенти са или големи ентусиасти с възможности, готови да преглътнат ограниченията на технологията и липсата на стимули, или компании, търсещи изпреварващ зелен PR. 
 
Една от тях - Глобул - сподели в презентацията си първите впечатления от електромобила, а те накратко са: купихме скъпо ограниченията му.
Участие от страна на общините – този път нулево; нито един представител, а потърпевшите от бранша споделят, че процедурата по проектиране, одобрение и пускане в експлоатация на най-обикновена зарядна станция и мол не се различават. Дори дарение не можеш да направиш.
В края на ноември, на пук на процедурите и с активното съчувствие на публичния сектор, започва инсталирането на първата зарядна станция в София. Новината е добра.

Паралелно с това - театър: Валентин Николов внася предложение за освобождаване от ДДС на електромобилите, за което предварително е ясно, че противоречи на евродирективата и няма да мине в бюджетната комисия на парламента. Тъкмо затова няма и европейска страна, в която насърчаването на електромобилите да става през ДДС. Казано иначе – несръчна демонстрация на опит за стимулиране на продажбите, която завърши така, както беше започнала. Необмислено.

В края на годината - още една добра новина извън София: и община Чепеларе става зелена. Но нали електромобилите за сега са най-подходящи за ежедневни маршрути в големите градове? Няма значение, това е крачка по праведния път на публично-частното партньорство.

И накрая – продажбите на електромобили през първата половина на 2011г.:

1.     Германия – 1020 (380)
2.     Франция – 953 (5 000)
3.     Норвегия – 850 (17 524)
4.     Обединено кралство – 599 (6 400)
5.     Австрия – 347 (2 571)
6.     Дания – 283 (20 588)
7.     Холандия – 269 (4 936)
8.     Испания – 122 (6 500)
9.     Швеция – 111 (470)
10.  Италия – 103 (1 200)
11.  Португалия – 93 (9 442)
12.  Белгия – 85 (10 907)
13.  Чехия – 43 (271)
14.  Ирландия – 36 (5 000)
15.  България – 4 (0)
16.  Румъния – 2 (3 700)

В скоби са посочени максимало допустимите субсидии в евро за всеки пазар.

Както виждате - имаме повод за гордост: без субсидии продаваме двойно повече от три пъти по-голямата Румъния.


И така: изминалата година за електромобилите в България е като 1492 г. за Америка - открихме ги и вярваме, че са нещо велико. Как ще постъпим с откритието, обаче, е една съсвем друга история, която обещава драматичен сюжет, пълен с обрати.

Стоян Желев и Йорданка Фандъкова вдигат покривалото.

За какво говорим: автомобилната индустрия на Европа в цифри

Няма начин, ще започна със сухите данни, защото рядко се замисляме каква мощна движеща сила не само в прекия, но и в преносния смисъл на думата е автомобилът. Той е продуктът, който в най-голяма степен свързваме с технологичното развитие на цивилизацията през ХХ век, а надеждите ни за нейното екологично бъдеще отново са свъзани с него.

Европейската автомобилна индустрия е с ключов принос в развитието на икономиката и обществата на континента. 

Ето защо:

- Годишен оборот 500 млрд. евро;
- Над 12 млн. семейства зависят от този сектор;
- Пряката заетост формира 2,3 млн. работни места, а непряката в свързани сектори - 10,4 млн. Заедно създават работа на 6% от заетото население;
- Европа е най-големият автомобилен производител в света, генериращ около 25% от световното производство на леки, лекотоварни автомобили, камиони и автобуси;
- Най-голям производител е Германия с над 5,5 млн. автомобила;
- ЕС произвежда средно 36 автомобила/1 000 души, а най-високият показател държи Словакия със 103;
- Нетният размер на износа е 57 млрд. евро;
- Автомобилните производители (26 на брой, от които 18 в страни от ЕС) разполагат с 291 завода в 26 страни на континента (236/18 в ЕС), един от които – този на Литекс Моторс в с. Баховица край Ловеч – вече и в България;
- Автомобилът е изключително комплексен и иновативен продукт, в чието изследване и развитие годишно се инвестират около 25 млрд. евро, или 5% от годишния оборот на сектора;
- Автомобилният парк на 27-те страни-членки на ЕС (ЕС 27) през 2010 г. е близо 271 млн., а нивото на моторизация – 473/1 000 души. В България тези цифри са, съответно, ок. 3,3 млн. и 331/1 000;
- Новите регистрации в ЕС 27 през 2010 г. са 15,1 млн.; в България по данни на КАТ – 19 145, а според ААП са продадени 20 085 автомобила;
- 19 страни-членки на ЕС прилагат данъчно облагане върху регистрацията и/или собствеността на автомобилите, базирано на CO2 емисии. България не е сред тях;
- В страните от Западна Европа и EFTA (Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария) приходите от данъци, свързани с автомобилите е 413,7 млрд. евро, или 3,4% от БВП;
- Високите технологии в сектора поддържат развитието на много други икономически отрасли: от IT до логистика и здравеопазване.

Колите, камионите и автобусите са източник на ежедневна мобилност и подхранват икономиката, социалния живот и културното многообразие. Водещата роля на сектора в сигурността и опазването на околната среда са движещата сила зад мобилните концепции на бъдещето. Ще имаме време да говорим и за тях.

Възхвалявани и обвинявани, автомобилите са част от историята през последните три века, настоящето и бъдещето ни, и ключовото им място в обществото е вън от съмнение.

Guten Tag aus Wolfsburg: Volkswagen е най-големият автомобилен производител в Европа.