неделя, 1 януари 2012 г.

2011: какво се случи?

Януари:
- Годината започва с инвестиционен ентусиазъм и вяра в новото бъдеще на спасения от фалит с държавна намеса GM;
- Bentley с оптимистични очаквания за 2011: на изложението в Детройт шефът на компанията д-р Франц-Йозеф Пафген е с очаквания за двуцифрен растеж, базиран на силната 2010-а;
- На медийно представяне в Детройт Mercedes дават начало на световното турне на 70 B-класи, задвижвани от горивни клетки. Немският производител смята, че състоянието на технологията е съпоставимо с това на двигателите с вътрешно горене в края на XIXв., когато бензинът се е продавал в дрогериите;
- Ранен оптимизъм и в SAAB: управляващият директор Ян Йонсон с обещание за нови модели, а главният изпълнителен директор Виктор Мюлер - с очаквания за печалба през 2012г.;
- Chrysler се надяват на топъл прием в Европа, а анализаторите очакват представянето му да компенсира европейската слабост на Fiat;
- Главният изпълнителен директор на Renault-Nissan Карлос Гон отново със смели планове за бъдещето. По-заядливите напомнят предишния план - този за 2006 - 2009г., чиято правдоподобност беше поставена на голямо изпитание;
- Сливането на VW  и Porsche изглежда с една крачка по близо след отхвърления от съда иск на 39 американски хедж-фонда срещу Porsche за 2 млрд. долара.

Февруари:
- Peugeot-Citroen обявяват по-добри от очакваните финансови резултати. 
За 2011 - оптимизъм, посрещнат скептично от инвеститорите; 
- Националната пътна и трафик администрация на САЩ с помощта на експерти от NASA опровергава твърденията, че TOYOTA имат проблем с педала на газта;
- Планът на Renault-Nissan до 2013-а този път звучи по-изпълнимо;
- Ford амбициран да измести VW Golf от първото място в Европа с новия Focus;
- В България МИЕТ постави началото на "държавното включване" по темата електромобили с конференция "Електромобилите - предизвикателства на новата мобилност", докато въпросът с конвенционалната мобилност виси нерешен повече от две десетилетия.

Март:
- Ще се вземат ли някога VW и Porsche? Въпросът възниква, след като проучването на германските власти за борсови манипулации се проточва;
- Автомобилният салон в Женева е открит; европейските производители под натиск в светлината на бурен хоризонт;
- Вицепрезидентът на Тесла Моторс Питър Роулинсън обещава предстоящият Model S да бъде "страхотен за шофиране";
- BMW рапортуват ръст на печалбите през 2010; очакванията за 2011: още от същото;
- Японските производители без изключение тежко ударени от катастрофалното земетресение и последвалото цунами;
- От SAAB: изненадваща оставка на Ян Йонсон
- Щуротии в Renault: обвинение в предателство на технологии и уволнение на трима служители, последвано от извинение и реабилитация.
 
Април:
- И пак SAAB: преустановяване на доставките заради ликвидни проблеми спира производството в Тролхатан;
- Продажбите в Европа за Q1:  спад с 2,5%; Opel-Vauxhall изненадват приятно с ръст;
- Peugeot-Citroen започват добре, продажбите на DS3 помагат;
- Инвеститорите са смаяни от резултатите на VW, докато предстоящато въвеждане на революционната модулна платформа MQB обещава още по-добри;
- В България - изплуват призраците на трудна година: вечната тема за липса на надеждна статистика е подновена, докато червеят на съмнението за драматично растящ реекспорт дълбае сектора от месеци;
- София-Франс Ауто предава първите електромобили на ранните ентусиасти.

Май:
- Изложението в Шанхай: ще гръмне ли китайският балон? Не и в краткосрочен план - казват от UBS;
- Chrysler: първи положителни финансови резултати след фалита; 
- Merrill Lynch предвещават край на бразилския карнавал на Fiat (160% EBITDA за 2010!);
- Mazda, които станаха известни със странния лозунг "Zoom Zoom", продължават с непонятното "SkyActiv"; вярват, че в краткосрочен план развитието на ДВГ ще донесе повече от тока и хибридите;
- Нов спасител на SAAB? Китайците от Yongman и Pang Da Automobile Trade Co Ltd предлагат покупка в пакет с 24% от собственика Spyker;
- Резултатите на BMW: инвеститорите гледат и не вярват на очите си;
- Земетресението в Япония с по-малък ефект за доставките на компоненти от очаквания, но все така осезаем;
- Ключът към електромобилите е в ръцете на властите - Going Electric: "Електромобилите носят повече полза за обществото, отколкото за собствениците си. Решаването на проблема за кокошката и яйцето е в  ръцете на властите";
- Daimler с още доверие в Tesla: делът им в перспективната компания достига 7,2%.

Юни:
- SAAB - твърде малък за Китай, поради което правителството може да не одобри сделката. Страната предпочита големи глобални играчи, а не малки нишови производители;
-  Дръзки планове от Ford: ръст с 50% на продажбите и печалбите до 2015? Човек неволно се сеща за 'Commitment 2009' на Renault...;
- Китайските производители стават все по-голяма заплаха с глобалните си амбиции: Great Wall, Brilliance, Chery и SAIC инвестират зад граница без много шум;
Автомобилен салон София 2011: секторът е все още жив;
- "Експат капитал" придоби 20% от "Еврохолд" за 26.4 млн. лв. Това е ход, който трябва да бъде следен дългосрочно;  
- Порше купуват Сакар Ауто, с което консолидират дистрибуцията на VW в София;
- Нещо се случва: родният пазар "отчита" над 20% ръст и за всички е ясно, че не е реален. Реекспорт? По-голям не е имало.


Автомобилен салон София 2011: секторът е все още жив.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар