неделя, 1 януари 2012 г.

2011: какво се случи? част 2

Юли:
- J.D.Power: "Ако преодолее трите си основни дефицита, Индия би могла да бъде трети по големина автомобилен пазар в света към 2020г."
А трите дефицита са: устойчив външнотърговси дефицит; административен дифицит; недоразвита производствена и разпределителна енергийна инфраструктура. Експерти добавят и четвърти: липсата на местна индустрия, за компоненти.
- "Тримата Големи" на Германия - Audi, BMW и Mercedes с нови рекорди; J.P. Morgan оценява нормите на печалба на премиум-производителите като "предкризисни"; BMW  и Mercedes генерират печабли от 11 и 9%;
- Morgan Stanley: "OPEL е едно от най-слабите звена във веригата на GM, но същевременно и най-важното." Според инвестиционната банка стойността на марката и продуктовото й позициониране са неустойчиви. Но затварянето на OPEL не просто не е опция: GM се нуждае от германската технологична експертиза, особено в компактните сегменти, за да успее глобално. Пазарният дял на OPEL в ЕС спада устойчиво: от 12,5% през 1995 до около 7,5% днес.

Август:
- VW и Suzuki демонстрират разлики в дефинициите: VW гледа на сътрудничеството по начин, който японците не приемат. Размяната на акции с цел достъп до пазари и технология далеч не изглежда еднакво в двата лагера: във Волфсбург смятат японците за "асоциирана" компания, т.е. имат влияние във вземането на решения, докато вице-президентът на Suzuki Ясухито Хараяма отрича;
- "Правило № 1 при избора на извинения: избирай подходящите" - четем във Financial Times по повод оправданието на PSA с природните бедствия в Япония, с които обясняват орязаните наполовина прогнози за финансовите си резултати през втората половина на 2011;
- А резултатите на VW за Q2/2011 са толкова добри, че вече никой не е изненадан;
- В същия дух, BMW се оказва най-печелившият "масов" производител в сектора; само Ferrari и Porsche се справят по-добре. Bernstein Research: "Просто страхотни";
-  Нашият принос в т.нар. "silly season" - отпускарският сезон, през който никой не обръща сериозно внимание на новините - са продажбите до Юли. "Ръстът" продължава.

Септември:
- В навечерието на автосалона във Франкфурт чета проучване на германски консултанти за нагласите на клиентите в страната: 16% обмислят покупката на електромобил, 52% избират бензин, 43% - хибриди, а останалите 37 и 25% са за дизел и природен газ. Показателно: най-големият пазар в Европа гледа предпазливо към една от транспортните технологии на бъдещето. Още е рано;
- SAAB не участва във Франкфурт. Виктор Мюлер продължава опитите за набиране на капитал. Два профсъюза използват правото си да предизвикат банкрут, след като членовете им не получават заплати в продължение на три месеца. Компанията търси съдебна защита от кредитори;
- Сливането на VW и Porsche се бави. Правните рискове са твърде големи и всяко прибързване е неуместно, а прогнозите за формално сливане - скептични;
- Бракът Fiat/Chrysler върви. На пръв поглед цифрите радват, но планираният дълг расте значително;
- VW/Suzuki - още един семеен скандал: японците избират Fiat вместо Волфсбург за доставчик на високотехнологични дизели;
- У нас пазарът продължава да "расте": темпът е малко по-нисък, но кухата радост в медиите - не;
- Great Wall стартира продажбите си от пловдивския панаир, както и рекламната кампания по въвеждането на марката в България.

Октомври:
- Fiat помага на Chrysler за ръст в европейските продажби. Идентичността на марките обаче отива на кино: Chrysler 300C ще се представи като Lancia Thema, докато малкият Ypsilon ще се появи с американски емблеми;
- JATO публикуват данните за продажби на електомобили за H1/2011: скептиците коментират недоверието в технологията и бавния й старт, а оптимистите - десетократното увеличение на продажбите в сравнение с 2010. Въпрос на гледна точка;
- SAAB прекратява преговорите с Yongman и Pang Da, след като става ясно, че киайците искат да купят компанията, а не да инвестират в дружеството-собственик - Swedish Automobile;
- У нас КЗК одобрява придобиването на Дару Кар от Авто Юнион;
- В навечерието на изборите - отново "електромобилна" конференция. Този път организирана от в. Капитал;
- Българският автомобилен пазар продължава да расте. Дотолкова, че ставаме нетен износител за Германия. Деформациите са неудържими: с меланхолична декларация ААП спира справката за проджбите; разчита на МВР и НСИ. Това ознаменува края на две заблуди:
1. Че е нормално за данните да се разчита на ААП;
2. Че е възможен ръст в условия на затихваща икономическа активност.

Ноември:
- Financial Times предупреждава за проблеми в PSA: групата има свръхекспозиция от 60% към стагниращия европейски пазар, което я прави уязвима при нов икономически спад;
- Германия срещу останалите и в автомобилния сектор: големите германски производители подобряват резултатите си, докато във Франция и Италия нещата не изглеждат добре, въпреки новия моделен цикъл на PSA и привидно добре изглеждащият Fiat. Ford отчита загуби от 306 млн. долара;
- Morgan Stanley по повод съмненията в сигурността на Chevrolet Volt: "Съветваме инвеститорите да купуват акции на GM, независимо от тази история по следните причини: възникналият три седмици след краш-тест през Юни пожар ни кара да смятаме, че това е достатъчно време за напускане на автомобил след катастрофа.";
- Standard & Poors оптимисти за европейската автомобилна индустрия, въпреки рецесията: "Производителите са засилили присъствието си в региони с растеж и берат плодовете на повишената си ефективност.";
- Загубите на GM в Европа от 1999 насам са около 14,5 млрд. долара, въпреки отличните модели на Opel. Германското производство на компанията е с ниска ефективност и това привлича вниманието на новото ръководство. Скалпелът очевидно ще бъде изваден и това вещае нови конфликти с профсъюзите. Същевременно Opel е ключов за технологичното бъдеще на групата, което гарантира живота му. За сега;
- Краят на SAAB е близък, след като GM блокира всички възможности "чрез трансфер на контрол и/или собственост" за преминаване на технологии в китайски ръце;
- В България всичко е спокойно: спадът продължава, а какъв е точният му мащаб - ще разберем в началото на 2012, ако Пътна полиция и НСИ се смилят.

Декември:
- Suzuki иска развод с VW: Financial Times вярва в здравата икономическа логика на съюза; във VW са слисани, а Suzuki стартират арбитражна процедура по отмяна на споразумението;
- Секторът се готви за тежка 2012: това, което през септември изглеждаше като възможен лек спад в най-лошия случай, обещава да се превърне в буря, докато изплашените клиенти затварят портфейлите си в очакване на по-добро време;
- Лоши новини за Renault-Nissan: прогнозните продажби на електромобили са съкратени наполовина. Основните причини: бърза комерсиализация на новите технологии в ДВГ; икономическата ситуация в Европа; цените на петрола; разочароващият старт на продажбите на електромобили. Френско-японската група обаче държи на очакванията си;
- Край на необикновената поредица от отчаяни опити за спасяване на SAAB: фалитът е обявен на 19 декември. Една от най-индивидуалистичните автомобилни марки с 60-годишна история и малка, но вярна група почитатели, отива в миналото;
- Продажбите в Европа заплашени от затягащия се достъп до финансиране и излизането на банките от сектора. Недостигът трябва се компенсира от финасовите каптиви на производителите. Германците със структурни предимства пред всички останали и в това отношение, заради високите си кредитни рейтинги и улеснен достъп до капитал;
- В България традиционно силният пазарен цикъл в края на годината този път е заменен от срив и загриженост в навечерието на 2012-а. 

Виктор Мюлер обявява края на SAAB.

Няма коментари:

Публикуване на коментар