Лошо
Расте ли българският пазар на нови автомобили през 2011?
Накратко:
не. Системният проблем е заложен в информацията за продажбите, която
излиза във вид на обобщени данни от Асоциацията на автомобилните
производители и техните оторизирани представители в България (ААП), а не
от КАТ, както би трябвало. За тази стандартна, но много важна
статистика от Пътна полиция искат петцифрена сума.
При
това положение не е чудно, че информацията за българския автомобилен
пазар никога не е била надеждна: било от "политически" съображения (все
се намира вносител, който има нужда да "пипне" цифрите по една или друга
причина), които най-често са адресирани към производителя, или направо
заради накърнена гордост, която кара някои пък изобщо да не дават
продажбите си, докато за колегите им екстраполацията се превърна в
условен рефлекс. И все пак ААП разпространи за членовете си сравнение
между отчетените продажби и реалните регистрации в КАТ през 2010-а, в
което ясно личeше кой какво прави.
В
контекста на спадащата икономическа активност и устойчивата пазарна
тенденция надолу, някои търговци се огънаха пред мимолетната сладост на
реекспорта: при немислимо ниските цени тук и растящо немско търсене
износът не закъсня. До 40% от пазара(!), според МИЕТ. Тенденцията е
осезаема още от края на 2010, а в средата на 2011 вече се отразява и на
търговския баланс с Германия: през декември стана ясно, че за
деветмесечието той е положителен и България е нетен износител на
автомобили.
Така
и не разбрах каква е ползата: реекспортът е един от смъртните грехове в
бранша, защото ощетява пряко ценовата политика на производителите,
която е индивидуализирана за всеки по-голям пазар и/или регион.
Ерозията, която предизвикват такива сделки не остава скрита и се наказва
сурово. При това положение е странно изнесените коли да се отчитат като
продажби в България. Да, някои от тях се регистрират, но с цел
по-трудно проследяване (което е голяма заблуда) и не стигат до пазара.
Няма защо да се лъжем: секторът е в тежко състояние; има участници,
които едва се крепят и това ги тласка към крайности. А колкото и да е
странно за страничния наблюдател, 2-3 места по-напред в класацията,
постигнати по този начин, не спасяват никого, но временно подхранват егото на не
един шеф и трайно рушат доверието. Като всичко останало и това е въпрос на култура.
И накрая неизбежното се случи. Имплозия.
През
Октомври, вече официално, ААП с нескрита меланхолия преустанови
подаването на информация: "Надяваме се, че средствата за масова
информация разбират добре
причините, поради които временно преустановяваме разпространяването на
изкривена информация и вярваме, че МВР и НСИ са в състояние да
предоставят публично необходимата информация".
Тук му е мястото да кажа, че през последните две десетилетия държавата така
и не формулира политика към автомобилния си парк. В следствие на това
структурата му е най-лошата в ЕС, а властите така не събраха на едно
място компетентност и воля за обновяването му. В същото време секторът не намери сили и желание да окаже достатъчно
категоричен натиск за формирането на държавна стратегия, а последвалият нормативен хаос и пълна липса
на последователност са напълно логични, както и следствията от тях,
които не се нуждаят от изброяване.
Така
се стигна до 2011-а, в която съотношението между продажби на нови и
употребявани автомобили - под натиска на спадащата покупателна сила и
устойчивата липса на стимули - достигна и може би надмина 1/10, защото
информацията за продажбите на употребявани коли винаги е страдала от
неопределеност.
В
крайна сметка се надявам, че поставени под комбинирания натиск от
десетилетия несвършена работа и трудни макроикономически обстоятелства,
пазарните играчи ще осъзнаят и поправят грешката.
Колкото
до хронично недъгавите регулации - банално е, но новата реалност (която някои все още наричат криза) е възможност. За съжаление, не съм оптимист:
чудото, което ще ни изведе в авангарда на съвременната автомобилизация
няма да се случи и през 2012-а. Не
и докато не намерим трайни решения на всички неуредици в сектора.
Дотогава ще си останем малък пазар с чудновата логика и хронични
структурни проблеми.
Лозето иска мотика.
Добро
България отново е на картата на автомобилната индустрия. "Виновникът" е Литекс, а мястото - с. Баховица край Ловеч. Стартът на завода на Great Wall беше отлаган няколко пъти, предполагам най-вече заради пожелателно планиране, но не това е важното. В началото на 2012-а, надявам се, от него ще излязат първите автомобили. Очакванията звучат реалистично: 2 000 през първата година. Това е естествено, както с оглед пазарните реалности, така и заради нуждата от технологично време за усвояване на продукта и липсата на традиции у нас: образователната система не подготвя кадри за автомобилната индустрия и трябва да бъдат създавани в движение. Неслучайно в момента чужденците в завода са повече от българите.
При
всички случаи, стартиралото от септември въвеждане на Great Wall в
България е добрата новина от пазара. Да - марката няма репутация и
посрещането й ще е предпазливо; да - някои от дистрибуторите са
новосъздадени компании без предистория, а част от собствениците им нямат
нищо общо със сектора; да - моментът е много труден за налагане на нова
марка.
Но
наред с всичко останало, това е крачка към модерната българска
индустрия, която създава работни места и развива цели региони, а за
такова начинание няма неподходящ момент.
Най-трудното
тепърва предстои и съм сигурен, че ще има сюжети за много мили спомени
от първото родно производство, но това е нормалният път и Литекс Мотърс
заслужават поздравление. Успех!
Очакванията за 2012 са за още от същото, но добрата новина е факт: Литекс Мотърс са много близо до старта. |
Интересна статия! Очакваме с нетърпение развитието на "Литекс Моторс". Все пак, вижда се светлина в тунела, а оптимизмът би трябвало да е заразителен.
ОтговорИзтриване