Годината
е 2011, тече второто десетилетие от новия век, месецът е февруари, а събитието
– първата по рода си у нас конференция: “Електромобилите – предизвикателства на новата
мобилност”,
организирана от Министерството
на икономиката, енергетиката и туризма. Ентусиазирано се записвам за участие – нали толкова години се занимавам с коли, а електромобилите са част от бъдещето...
Ден
по-късно си тръгвам с много, ама много смесени чувства:
От една страна, министър Трайков
е очевиден ентусиаст, а конференцията – раздвижване на пластовете. От друга –
от него чух само общи уверения, че възнамеряват да обмислят
бъдещи мерки и форми на диалог.
Отсъствието на министъра на транспорта пък направо ме смая. Всъщност, това министерство никога не е имало смислена политика за модернизация на автомобилния парк в България, така че поне демонстрира постоянство.
Отсъствието на министъра на транспорта пък направо ме смая. Всъщност, това министерство никога не е имало смислена политика за модернизация на автомобилния парк в България, така че поне демонстрира постоянство.
Друг основен играч от публичния
сектор – местната власт – беше представена само от софийския кмет Фандъкова и
нейният земестник по транспорта. Чутото от тях ме пренесе в средата на XX в.,
когато общественият електротранспорт в градовете на Европа се е развивал бурно
– метро, тролеи, трамваи...
Частният сектор не ме изненада:
бизнесът – дребният и среден, който би трябвало да е гръбнак на обществото -
дава признаци на живот и ентусиазъм, но без адекватна регулация ще си остане
само с ентусиазма.
Междувременно, през лятото
Исперих стана първият град с действаща зарядна станция, при това проектирана
и произведена в България. Прекрасно – стига всичко ново се е случвало в София.
В това време гордите собственици на трите нови електромобила са тъкмо там,
лишени от достъп до ток на публични места.
През септемри, като част от
организиран от RWE с комуникационна цел тур, в София видяхме Tesla Roadster.
Вече бившият министър на транспорта реагира като индиански вожд пред първата
пишеща машина: "Впечатляващо,
невероятно ускорение, момчето, което го кара, каза, че се ускорява по-бързо от
порше".
През октомври – отново
конференция. Този път на в. Капитал: „Електрическите превозни средства като
фактор за устойчиво градско развитие”.
Отново Трайков информира, че е
създадена муждуведомствена работна група (кой знае защо тези формулировки
винаги ме подсещат за преходността на хората във властта), а участието от
страна на МИЕТ е поверено на интелигентен младеж, който на повечето ми въпроси
по същество вдига рамене. Министерство на транспорта отново е пас. Както винаги.
Останалото ме накара да се чувствам като на научно-популярна сказка за ползата от здравословното хранене пред севернокорейски партиен актив.
И все пак е повече от нищо – утешавам се аз – и се чудя колко ли ще са продадените електромобили до края на годината при тази дадености – 7 или с 50% повече? При цена от около 35 хиляди евро покупката на електромобил няма никаква икономическа логика, а първите клиенти са или големи ентусиасти с възможности, готови да преглътнат ограниченията на технологията и липсата на стимули, или компании, търсещи изпреварващ зелен PR.
Останалото ме накара да се чувствам като на научно-популярна сказка за ползата от здравословното хранене пред севернокорейски партиен актив.
И все пак е повече от нищо – утешавам се аз – и се чудя колко ли ще са продадените електромобили до края на годината при тази дадености – 7 или с 50% повече? При цена от около 35 хиляди евро покупката на електромобил няма никаква икономическа логика, а първите клиенти са или големи ентусиасти с възможности, готови да преглътнат ограниченията на технологията и липсата на стимули, или компании, търсещи изпреварващ зелен PR.
Една от тях - Глобул - сподели в
презентацията си първите впечатления от електромобила, а те накратко са:
купихме скъпо ограниченията му.
Участие от страна на общините –
този път нулево; нито един представител, а потърпевшите от бранша споделят, че
процедурата по проектиране, одобрение и пускане в експлоатация на
най-обикновена зарядна станция и мол не се различават. Дори дарение не можеш да
направиш.
В края на ноември, на пук на
процедурите и с активното съчувствие на публичния сектор, започва инсталирането
на първата зарядна станция в София. Новината е добра.
Паралелно с това - театър:
Валентин Николов внася предложение за освобождаване от ДДС на електромобилите,
за което предварително е ясно, че противоречи на евродирективата и няма да мине
в бюджетната комисия на парламента. Тъкмо затова няма и европейска страна, в
която насърчаването на електромобилите да става през ДДС. Казано иначе –
несръчна демонстрация на опит за стимулиране на продажбите, която завърши така,
както беше започнала. Необмислено.
В
края на годината - още една
добра новина извън София: и община
Чепеларе става зелена. Но нали електромобилите за сега са най-подходящи
за ежедневни маршрути в големите градове? Няма значение, това е крачка
по праведния път на публично-частното партньорство.
И накрая – продажбите на
електромобили през първата половина на 2011г.:
1. Германия
– 1020 (380)
2. Франция
– 953 (5 000)
3. Норвегия
– 850 (17 524)
4. Обединено
кралство – 599 (6 400)
5. Австрия
– 347 (2 571)
6. Дания
– 283 (20 588)
7. Холандия
– 269 (4 936)
8. Испания
– 122 (6 500)
9. Швеция
– 111 (470)
10. Италия – 103
(1 200)
11. Португалия – 93 (9 442)
12. Белгия – 85 (10 907)
13. Чехия – 43 (271)
14. Ирландия – 36 (5 000)
15. България – 4 (0)
16. Румъния – 2 (3 700)
В скоби са посочени максимало допустимите субсидии в евро за
всеки пазар.
Както виждате - имаме повод за гордост: без субсидии продаваме двойно повече от три пъти по-голямата Румъния.
Както виждате - имаме повод за гордост: без субсидии продаваме двойно повече от три пъти по-голямата Румъния.
И така: изминалата година за
електромобилите в България е като 1492 г. за Америка - открихме ги и вярваме, че
са нещо велико. Как ще постъпим с откритието, обаче, е една съсвем друга
история, която обещава драматичен сюжет, пълен с обрати.
Стоян Желев и Йорданка Фандъкова вдигат покривалото. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар