четвъртък, 19 април 2012 г.

Из чаршията

Incredible India      

Индийският пазар подгрява, а Tata Nano е един от символите на 
мобилния минимализъм.
Така твърди страната за себе си, когато се рекламира като туристическа дестинация. В това няма нищо преувеличено и важи изцяло за автомобилния й пазар.

През 2011-а са продадени рекордните 2 309 874 автомобила, въпреки че за фискалната 2011-2012, която приключи на 31 март, ръстът е около нулата.
Вече три десетилетия Suzuki се справят отлично с малките коли.
Като гледа пазара и класацията за продажбите по модели, човек си обяснява любовта на VW Group към Suzuki, както и неохотата им за раздяла след поредицата цивилизационни недоразумения в краткия германско-японски брак по сметка. Първите две места и общо пет от първите десет, са запазени от индийския филиал на японците.
На субконтинента Maruti Alto е бестселър за седма поредна година с ръст от 3% и 311 367 предадени, следван от Maruti Wagon R и Huyndai i10.

Като стана дума за VW, те отбелязват рекордна година със 140% ръст и 78 408 продажби, а Polo е на 21-во място.

От високата германската тройка – BMW, Mercedes и  Audi се представят, както следва: 9 412, 7 430 и 5 511. Но може още: дилърите споделят, че от всички клиенти, които могат да си позволят кола от висок клас, само една четвърт купуват.

През първите два месеца от 2012 Maruti вече са на първите 4 места, а чак пета е Tata Indica. Февруари остана паметен за Suzuki: те предадоха 10-милионния си автомобил за 29 години присъствие на пазара. Шефът на Maruti Suzuki India - Шинцо Наканиши щастливо усмихнат отбеляза, че този невероятен резултат е следствие от две истории на успеха – този на страната и този на производителя, който се справи най-добре от всички със задачата да предложи правилните продукти. И това ако не е повод за високо самочувствие...

Honda Brio отбелязва най-добрия си месец досега на 33-то място.
Но не е само Suzuki. Други производители също отбелязват рекорди през февруари: Honda Brio, Mahindra XUV500, Skoda Rapid и Tata Venture също надхвърлят най-добрите си резултати.

С общо 260 053 регистрации, февруари е най-силният месец в автомобилната история на страната изобщо, а за двата месеца са продадени общо малко над половин милион коли.

Наистина incredible India.            

Сп. "Тема"

сряда, 18 април 2012 г.

Crisis? What crisis?*

Този Rolls-Royce Phantom I Tiger Car от 1925 г. е поръчан от Великия владетел на Кота – Негово височество Умед Сингх Втори. Шаси № 23RC е с уникално оборудванe за голямата страст на махараджата – ловът на тигри, в който често е придружаван от крал Джордж V. Легендарният Ролс е с водоустойчив салон от крокодилска кожа, ловни прожектори, кутии за амуниции и индикатори за наклон, а на задната броня се монтира малко оръдие. За борба със случайно срещнати врагове на властта, на специален лафет, теглен от колата, е монтирана картечница. От пасажерската страна има малък сейф, в който владетелят носел достатъчно пари, за да компенсира семействата на убитите по време на лов помощници. Тяхната задача била да удрят храстите с дълги пръчки, издавайки звуци, за да насочат дивите котки в обсега на господаря. Ако по време на лов някой от тях бъде убит от тигър, семейството получава компенсация в рупии - еквивалент на годишната дажба ориз
Фразата, приписвана на лейбъристкия министър-председател на Обединеното кралство през 1976-1979г. Джеймс Калахан, става популярен идиом за неспособноста на кабинета да си даде сметка за сериозното положение на страната в края на 70-те. Заслугата на автора на заглавието - журналист от вестник Сън - за това премиерът да загуби адресната си регистрация на Даунинг стрийт 10 е несъмнена. И въпреки, че тези думи никога не са били доказано изречени, те стават символ на „Зимата на недоволството” (1978-1979), която все още предизвиква тръпки у всеки правоверен лейбърист.

За разлика от Калахан, най-богатите 0,01% в Индия спокойно могат да зададат същия въпрос без да рискуват нищо от високия си обществен статус. Тъкмо напротив: Bentley и Rolls-Royce разчитат именно на тази целева група в похода си към Индия – един исторически важен пазар за тежките марки от бившата империя. И въпреки, че собствениците и на двете отдавна не са поданици на Нейно величество, никой не се съмнява в репутацията им.

Пред Bentley, която е част от групата Volkswagen, предстои разширяване на дилърската мрежа в страната – нейният втори по важност азиатски пазар след Китай.

          Rolls-Royce Phantom II Continental 1934,Звезда на Индия”, кръстен на
          едноименния 563-каратов сапфир от махараджата на Ражкот -
          Такорсахеб Дхармендрасинхджи.
          За този автомобилен еквивалент на яйцата на Фаберже, преди
          78 години са платени малко над 705 000 долара. През 2010 г. внукът на
          махараджата откупува колата и я връща в семейството
Притежаваният от BMW Rolls-Royce пък най-вероятно ще утрои броя на автомобилните си бутици в приказната земя на махараджите - дом на най-младия собственик на седана Ghost със стартова цена 29 милиона рупии (427 000 евро).
И докато Световната банка прогнозира, че мнозинството индийци ще продължават да живеят под прага на бедността, инвестиционната група CLSA Asia-Pacific очаква броят на милионерите от 173 000 през 2010-а да достигне 403 00 през 2015 г.

Индийските новобогаташи търсят кола, която да се различава от вече разпространените BMW и Mercedes” – казва Дипеш Ратхор, управляващ директор на аналитиците IHS Automotive в Индия. „Ръстът на върха на пирамидата е много по-бърз от този в основата й, така че предстои да видим много нови милионери в Индия.”

През март Bentley спонсорира традиционното забавление на махараджите от преди век – поло-турнирът „Indian Masters” – като част от усилието си да прелъсти елита на нацията. Марката с дилъри в Делхи и Мумбай търси развитие в посока Хидерабад и Ченай.

Махараджите поръчват

          Bentley Continental GT 2012 в традиционната охра
Rolls-Royce, който популяризира колите си на поло-турнира „Махараджата на Джодхпур”, твърди, че връзките им с индийските крале укрепват. За четирите десетилетия до обявяването на независимостта на бившата колония през 1947-а, Великите владетели представляват мнозинството притежатели на доставените 1000 Ролс-Ройса. Това я превръща в един от най-големите следвоенни клиенти - смята Херфрид Хасеноехрл, оглавяващ бизнес-развитието на марката за Индия, Шри Ланка и Бангладеш.
Според IHS Automotive, броят на продадените суперлуксозни автомобили, включващи Ferrari, Aston Martin, Lamborgini, Bentley и Rolls-Royce, ще нарастне от 180 през 2011-а на 800 през 2020. „Ултралуксозните автомобили са продукти на стремежа, тъй като носят социално признание” – казва Лалит Чудари, директор в Performance Cars - дистрибутор на Aston Martin в Индия.

Най-младият

          Ловът на тигри е забавление, достойно само за велики и благородни мъже
Според последния доклад за световното богатство на Merrill Lynch и Capgemini, групата на индийците, притежаващи над 1 млн. долара инвестиционни активи, е нарастнала най-бързо сред дузината страни с най-много милионери през 2010г. Между тях е и най-младият 24-годишен клиент на Rolls-Royce.

Rolls-Royce има необикновени отношения с Индия; в действителност ние гледаме на нея като на втори духовен дом” - продължава Хасеноехрл.

Марката от Гудууд, Западен Съсекс с дилърства в Делхи и Мумбай, планира тази година нови изложбени салони в Хидерабад и Чандигарх. А това, че 70% от всички произведени автомобили с емблемата „Духът на екстаза” са все още в движение, е само още една причина за очаквания успех.

Рекордите падат

Световните доставки на Rolls-Royce нарастнаха с 31% до 3 538 автомобила, чупейки рекорда от 1978-а със 191, а Китай стана най-големият им пазар 3 години предсрочно.

Bentley, които очакват това да им се случи през настоящата година, отбелязаха ръст от 37% през миналата, доставяки 7003 ултралуксозни возила.

          На субконтинента спортният имперски благородник Aston Martin е у дома си
По-обикновените” сред елита – Audi, BMW и Mercedes – също напредват. Goldman Sachs очакват ръст от 32% в доставките на автомобили от висок клас през следващата година. Така Индия ще изпревари Русия и Испания.

Бездната расте

Индийското благоденствие се дължи на шесткратен икономически растеж от 1993-а насам, поставящ страната на трето място в Азия след Китай и Япония, но тенденцията откроява и растяща бездна в доходите. Във финансовата година, приключила в навечерието на празника Рама Навами на 1 април, очакваният ръст на автомобилния пазар е между 0 и 2%, което е най-ниският резултат в последните девет години. Според Асоциацията на индийските автомобилни производители, в страна, която продава повече от 80% от автомобилите на кредит, най-високите от три години насам лихви топят търсенето.


Според IHS Automotive обаче, продажбите в суперлуксозния клас са имунизирани от промелнивата икономическа картина благодарение на една „нова” тенденция – суетата: „В миналото хората не искаха да се хвалят с богатството си, тъй като това привличаше вниманието. Днес нямат нищо против да го харчат и не се притесняват да го демострират” – завършва Дипеш Ратхор.

За разлика от сложните проблеми на европейските предприемачи, приказните принцове от страната на Буда са изправени пред простата дилема: Bentley или Rolls-Royce. Често решението е просто като дилемата – и двете.

*Криза? Каква криза? (англ.)


Сп. "Тема"

четвъртък, 12 април 2012 г.

Из чаршията


Накъде, Европа?

Определено надолу. За първите два месеца на годината резултатът в ЕС е -8,3%. Прогнозите за спад в края на миналата година варираха между 5 и 7% и вече са надхврълени. Разбира се, още е рано за изводи. Ще наблюдаваме.

За сега тримата медалисти в продажбите на континета изглеждат така: VW Golf, VW Polo, Ford Fiesta. Фолксвагените прекарват пети пореден месец на върха, а през февруари Focus е в тройката за втори път през последните 40 месеца.
Golf е специален случай и заслужава още едно изречение: през XXI век той е европейски годишен бестселър цели 7 пъти, последните четири от които поредни. През останалите пет Peugeot 206/207 води три пъти, а Opel  Astra - два.

Приветливата Panda е малкият пояс на Fiat.
Нататък десятката за 2012-а продължават Ford Focus, Renault Clio, Opel Corsa, VW Passat, Peugeot 207, Opel Astra и Fiat Panda. Сред десетте само Focus и Passat отбелязват ръст, като интересното при Focus е, че той се дължи основно на иначе стремително спадащата Франция. От петте най-големи само Германия е стабилна, докато Испания, Англия и особено Франция и Италия спадат.

Подиумът в Германия е монополизиран от VW за пети път през последната година с моделите Golf, Polo и Passat. В Испания води Seat Ibiza пред Nissan Qashqai и Peugeot 207, а в Обединеното кралство Ford е на първите две места с Fiesta и Focus; трети е Golf. Във Франция нещата изглеждат така: за девети пореден месец води Renault Clio, а предвид представеното на 29 март ново Peugeot 208, двеста и седмицата се радва на последните си дни, заемайки второто място; трети е Citroen C3. На Апенините за пети път през последната половин година триумфира новата Panda на Fiat; втори е Punto, а Lancia Ypsilon е трета. 

Компактният хибрид на Lexus – CT200h е в 
основата на впечатляващ ръст.
От марките в първата десeтка, ръст отбелязват само Audi и Mercedes, а сред всички се открояват Lexus с почти 115% ръст, както и супергрупата Bentley, Bugatti, Lamborgini, които през февруари показват изумителните почти 200%, а за двата месеца – 85.
Сред държавите най-впечатляващ е ръстът на Румъния – 54%; следват я Унгария с 31,8% и Естония (21,2%). Най-тежко падат Португалия, Гърция и Франция.

За съжаление, данните на Jato изключват България, което е поредният симптом на тежко боледуващия ни пазар.

Сп. "Тема"