четвъртък, 5 декември 2013 г.

GM приключват с Chevrolet в Европа

В края на 2015-а.

Всичко това обявено в духа на най-добрите традиции в Ринейсънс център първо да уведомяват медиите, а след това служителите си.

След като държавата ги извади от фалит с парите на данъкоплатците, представата за връзка между причина и следствие там изглежда безвъзвратно загубена.

Идеята за връщане на Chevrolet в Европа през 2005-а беше лоша от самото начало. 
Марката така и не си намери мястото, но създаде смъртни заплахи за Opel, където през цялото време се питаха къде е истинската конкуренция - в празните глави в Детройт, или на пазара.

Жалко за колегите, хвърлили добросъвестни усилия в едно обречено премеждие, което събитията след 2008-а само катализираха. Все пак има и нещо положително - нагласата на Дан Акерсън да си признава грешките.

Не съм сигурен, че в Opel трябва да се радват - лишени от вътрешна конкуренция, но и от международна експозиция. Само с единия голям и глупав родител.

Ако искате фланелка на Манчестър Юнайтед с лого на Chevrolet, побързайте, редовното време изтича.

сряда, 4 декември 2013 г.

Планът за електромобилна евродиректива – одобрен от Европейския парламент


Комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент одобри план за европейска директива, даваща мандат на страните-членки за инсталиране на минимален брой зарядни станции за електромобили към 2020 г. Докладът от 26 ноември въвежда идеята за безжично зареждане и подкрепя ролята на Европейската комисия по отношение на стандартите.


           Сийм Калас
Предложението цели да реши проблема за „кокошката или яйцето“: станциите за зареждане с алтернативни енергийни носители не се строят поради липсата на достатъчно такива автомобили, а потребителите не ги купуват заради липсата на станции.

За преодоляването му предложението предвижда въвеждане на минимални стандарти за покритие на електрическтата, водородната и газовата зарядна инфраструктура за пътен и морски транспорт и съответните им стандарти.

„Много съм доволен от положителния вот, подсилващ предложението ни, особено по отношение на минималното покритие на инфраструктурата, потребителската информация и иновативните аспекти. Убеден съм, че амбициозните мерки ще бъдат приложени скоро в полза на европейските граждани и индустрия“ – споделя след гласуването заместник-председателят на ЕК, отговарящ за транспорта, естонецът Сийм Калас. 

Безжично зареждане и общи стандарти 


          CHAdeMO конектор
С оглед на по-нататъшното разработване на стандарти за безжично зареждане и очакваното разширяване на бъдещата им употреба парламентарният доклад подкрепя включването на технически спецификации за безжично зареждане в директивата.
Парламентът подкрепя целта за единен стандарт, отбелязана в предложението на Комисията. За постояннотоковите точки за бързо зареждане се предвижда преходен период до 2018-а, когато т.нар. CHAdeMO“ конектори могат да се разгърнат преди Combo технологията да е в пълна готовност. В момента в Европа има 650 CHAdeMO зарядни станции, а още 1000 ще са готови до края на годината.

Национални политики и цели 

Транспортната комисия на Европейския парламент изисква от държавите-членки да въведат национални цели, съответстващи на минималните изискванията за брой електромобилни зарядни станции в държава, определени в предложението на Комисията от януари.

           Резултатът от снимките за спомен на президент със заряден хибрид,

...
Тези цели ще се включват в рамковата политика, която всяка отделна страна трябва да разработи. Плановете трябва да съдържат и други мерки за доставка на „зелен“ ток за електромобилите, както и мерки за намаляване на  градските задръствания и развитие на публичния електротранспорт. В съответствие с европейските цели за подкрепа на мултимодалния транспорт, навлизането на електромобилте трябва да бъде интегрирано в инфраструктурата на публичния и железопътния транспорт, както и с товарния и логистичните терминали навсякъде, където е възможно.

Членовете на Европейския парламент отбелязват, че част от финансирането на тези планове трябва да дойде от европейски програми като Хоризонт 2020, Фондът за регионално развитие и Кохезионния фонд. 

България 

Тази несъмнено положителна новина трябва да бъде осмислена в български контекст, а той е следният:

           ...на министър със зарядна станция,...
1. Извън бутафорията в белите книги България не разполага със собствена транспортна стратегия, която да поставя реално измерими национални цели в контекста на европейските за поне едно поколение напред. Четивата, които министерствата исторически предлагат, имат нулева стойност, защото, дори в изолираните случаи на оригинално експертно творчество, приложението им е в най-добрия случай в рамките на мандата на създалото ги правителство; ново правителство – нова бяла книга. С такъв манталитет стигнахме до унизителна самомаргинализация. Нуждаем се критично от мобилизиране на целия публичен капацитет за създаването на комплексна българска (в европейски контекст, естествено) транспортна стратегия поне до 2050 година с ясни, измерими цели;

2. Развитието на автомобилния транспорт в държавата е естествена част от тази стратегия. Тя трябва да съдържа десетина ясни задачи и детайлни планове за постигането им във времето. Модерният термин е „пътна карта“, но името няма значение; важно е съдържанието.

Че основната цел трябва да бъде модернизация и промяна на средновековната му структура е очевидно, но недостатъчно. Съществена част от нея трябва да бъде и темата за алтернативите, които днес се смятат за „зелени“ – ток, водород, видовете газ и т.н.

3. За създаването на подобна стратегия, а не за механичното й преписване, са нужни както сериозен потенциал, така и добра воля. В момента Индустриален клъстер „Електромобили“ и Министерство на енергетиката работят върху нещо, за което чувам, че има по-скоро характер на 15-годишен план, отколкото на стратегия и резултатът от работата им все още не е известен.

           ...както и на друг министър с електромобил, е 0 (нула)
Писането на „планове“, като двугодишния(!) на предишното правителство за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства (къде е отчетът за първата половина от периода на приложението му, впрочем?) прилича на ситуацията на сцената по време на първия коледен концерт в детската ясла: едни се оглеждат виновно, забравили стихотворението, други се опитват да си спомнят текста на песничката, трети плачат, четвърти се смеят, а пети направо не се качват на сцената от срам. Междувремено учителките се вълнуват. Това е мила гледка за всеки родител, но е уместна само в предучилищна възраст, а тук иде реч за сериозни неща и пелтеченето не се прощава.

При всички положения създаването на подобна - повтарям, стратегия, не план - е въпрос на манталитет: 25 години показваме, че не сме в състояние да мислим с дълъг хоризонт, а още по-малко – да проявяваме постоянство във формулирането и постигането на обща цел.

За съжаление, не вярвам и сега да ме опровергаят, но продължавам горещо да се надявам.

понеделник, 2 декември 2013 г.

Продукт на честта: Opel Cascada

Кабриолетът изглежда добре и се нуждае от последователност



           Както и да я гледате, Cascada изглежда много добре

Тази година Opel полагат голямо старание да ни убедят, че волният дух на германския инженеринг е пуснат от тясното, опушено американско стъкло. И наистина, Mokka и Adam практически овладяха свободното падане на блица. 

Днес обаче забравяме политиката и се концентрираме върху последното превъплъщение на рюселсхаймските амбиции за спечелване на вниманието ни – Opel Cascada. 

Откритият „Опел“ e продукт на наличните в момента технологии: шаси и табло от Astra, предно окачване от Insignia, двигатели и скоростни кутии от почти цялата гама. Както постъпват всички, когато правят дериват на основен модел, инженерите от провинция Хесен за инвентаризирали рафтовете,  добавяйки нова външност и мек покрив в нещо, което наричат пълноразмерен кабриолет. 

И имат право: с дължина от 4.70 и ширина 1.84 м тежащият 1.8 тона четириместен открит автомобил нито е малък, нито незабележим. Без нито един външен панел, зает от гамата, Cascada определено изглежда добре: стремителната външност е навред - от заострените линии в предницата до задната „палуба“; колата има силно скосено предно стъкло и е шик, както отворена, така и затворена. Огромните й арки поглъщат 19-цоловите колела без замисляне; дългите и тежки врати няма да улеснят привържениците на молизма при паркиране, но за сметка на това достъпът до задните седалки е приличен. 

През този век „Опел“ имат два предшестващи опита в класа на Astra - Cabrio и Twin Top - едната с мек, другата с твърд покрив но без особени постижения. Добре, че модата на твърдите покриви отмина, защото повечето имат изискаността на жълто паве, а откакто откритият Saab 9-3 ни напусна, нишата на амбициозните от народа остана свободна и Cascada охотно я заема.

Въпросът на часа е дали това е „премиум“. И как иначе, след като цялата автомобилна индустрия се е юрнала да се дегизира – това е модата на сезона. „Опел“ също не правят изключение, но отвъд розовите димки на маркетинга явно са реалисти: Audi A5 Cabriolet е сочен за основен съперник, но ценовите разлики са такива, че не бих го нарекъл пряк; по-скоро най-близка отправна точка. 

Не че в Cascada няма какво да харесате: табло с добавена елегантна тапицирана в кожа горна част, дълбоки удобни седалки с хващащи окото на естета цветове и материи, шумоизолиран трипластов (опция) мек покрив. 


           Интериорът също е приятен за гледане от разстояние, но от 
           шофьорската седалка се спъвате в централната конзола
Таблото от Astra обаче не е само добра новина: на централната конзола преброих точно 45 ситни бутона, в чиято компания видях миражи от  кокпита на DC3. Друга колеблива страна на наследения интериор са дисплеите: матричен между уредите и основен цветен с ниска разделителна способност. Надявам се през новата моделна година инженерите да погледнат към новостите от Astra и Insignia. Така вътрешността на кабриолета - предназначена както за употреба, така и за гледане - ще придобие равностойна на външния вид класа.

Потопих се в така описания автомобил и моментално установих, че шофьорската позиция е сравнително висока – нищо общо с ниското полягане в по-претенциозните представители на вида. Това обаче не е лошо, защото въпреки дебелите предни колони видимостта напред е нормална, а камерата за заден ход – задължителна.

Нямах нерви да чакам новото поколение 1.6-литрови бензини и с нетърпение поех премерения риск на добре познатия двулитров дизел със 165 коня и 6-степенен автоматик. 

Кола за лежерна употреба 

След като стегнете автоматично подадения колан и запалите, съживявате подминал средната възраст дизел с една турбина и въртящ момент в тесния диапазон между 1750 – 2500 оборота. Свързан с попрезрял автоматик и вграден в кола с естествено високо тегло (подсилената структура е част от всеки кабриолет) получавате лежерен нрав. Не че изпреварването е голям проблем, но ускорението е далеч от представите за динамика, което впрочем не е грях: кабриолетите са автомобили за удоволствие. Ако ще окупирате трафика със стиснат юмрук и решимост на ранобуден студент, изберете друго.

Че това не е спортна кола личи и от пътното поведение: въпреки наследеното омекотено предно окачване от Insignia OPC (с цел намаляване ефекта от въртящия момент на волана), смяната на посоката и спирането са свързани с усещането за тегло и обща инертност. За маскиране на проблема воланът е лек и безчувствен, а с 19 цолови колела окачването е малко скокливо из града, но гладко извън него. И така: Cascada е кола за спокойно каране и като такава може да превози четирима на умерени разстояния. Не че двама с ръст над 1.80 ще се ширят един зад друг, но няма и да мизерстват, въпреки, че под двуслойния покрив е възшумно на магистрала - поръчайте трислоен. Чета, че при отварянето му няма да можете да вкарате куфар в багажника. Така или иначе кабриолетите са всичко друго, но не и практични коли, но в това отношение Cascada се представи добре.

Със свален покрив нямате проблем със скорости до около 120 отпред, но не повече от 80 отзад, тъй като липсва система от автоматични ветробрани и отопление за врата. Въпреки това при кавалерско отношение от Cascada няма да слязат разгневени дами с фризури „Анна-Виола Хортензия“. 

Изпълнителна агенция по горите 

Колата, която карах имаше второ поколение система за следене на пътните знаци и, вервайте ми, в България това от високотехнологична джаджа се превръща в тежък кошмар на борда. Причината е в естествената склонност на Пътна полиция щедро да засажда пътищата със знаци. Усърдието им на амбициозни лесовъди се увенчава с гъста метална гора, благодарение на която шофьорският дисплей едва се справя с хилядите излишни пътни табели и тъй като е с приоритет, в движение не успявате да видите почти нищо друго от статистиката или вторичните настройки. Бедата е, че следенето им разсейва редовия, лишен от подобни улеснения, потребител на вехта подвижна ламарина и пряко увеличава риска от произшествия. МВР трябва да преосмислят на часа ползването на консултанти от Изпълнителна агенция по горите.
В невъзможно кратките паузи успях да видя разход от около 7.9, който е далеч от теоретичните 6.2 в брошурата. Въпреки това постижението е много добро предвид даденостите. 

Яхтата на „Опел“ обаче има нужда от нова моторизация и трансмисии и добрата новина е, че те вече дойдоха: под капака са наместени двата нови 1.6 литрови турбо бензина плюс огнедишащия дизел с две турбини. За гарнитура поднасят нови, гладки механични и автоматични скорости. Последното е много важно, тъй като характерът на Cascada предразполага към плавни движения, а този автоматик показа симптоми на плексит.

И така, Opel Cascada е красив кабриолет 2+2, но още мисля дали бих го препоръчал на приятелите си, тъй като добрият първоначален опит се нуждае от упорито и последователно рафиниране, за да може следващото поколение да почука без свян на вратата на клуба на избраните.

Това е продукт на честта, който би имал добра съдба при едно задължително условие - последователност.

Сп. "Тема"