понеделник, 4 февруари 2013 г.

Разумната емоция на Toyota Auris II


Японците въвеждат новия си компактен хечбек с разнообразие от задвижващи системи, трансмисии и здрав разум. Новост: емоция

           Второто поколение на Auris определено е крачка напред.


Емоция?

Много често, както в прессъобщенията си, така и през комуникационните кампании на производителите чуваме - къде с повече въображение, къде без  - колко е важно изборът на един автомобил да е емоционален. Точно така: маркетингът държи особено много на липсата на разум в решенията ви: купувайте, а какво точно и дали наистина имате нужда е въпрос, върху който е по-добре да не мислите. Казано иначе, никой не се вълнува особено от правилността на решенията, а от парите ви. Не звучи красиво, но е голата истина.

Не че „Тойота“ не може да прави емоционални автомобили: от 2000GT през Celica и чудесния GT86 до Land Cruiser, колосът от префектура Аичи е доказал, че може да прави машини, които носят адреналин. Цялата работа е в това, че за 78 години японците са продали над 200 милиона коли, а такива продажби не се правят с емоция, да ме прощава маркетингът: число с осем нули се постига само по един начин – с доверие. Не че удоволствието не е важно – тъкмо напротив, но в крайна сметка вярното служене надделява. 

Auris II

е пряк наследник на появилия се през 2007 г. модел, който тогава се поддаде на стилистичното влияние на „Пежо“ 307, въплътено в пазарно неуспешния VW Golf Plus. Toyota тогава „покриха“ конкуренцията, предлагайки еднообемен хечбек, който така и не грабна европейските сърца, към които беше насочен, въпреки че по същество беше механизиран аналог на вярното куче.
Второто поколение се появява на сцената с далеч по-стремителен вид и освежено излъчване. Като казах излъчване, масовата марка на японския моторен гигант винаги е съумявала да излъчва спокойна увереност: самоцелна агресия липсва, а формата непременно е подчинена на функцията. Някои биха нарекли това скука, а аз пък ги връщам към числото в началото…

Auris II се вписва в тази традиция, като същевременно добавя повече настроение и усещане за качество, доближаващи го до Lexus, съумявайки същевременно да се придържа изцяло към ценностите на марката, които изглежда са в състояние да устояват на всички пазарни, технологични, климатични и геополитически катаклизми, стоварили се на главата им в последните години. 

Та Auris е значително „заострен“: по-увлекателен, с по-стремителни линии, по-нисък и по-амбициозен от предшественика си, компактният хечбек е олицетворение на разумната и премерена японска самоувереност. От технологична гледна точка няма забележителни новости – просто всичко е преосмислено и доразвито, а всяка прилика с логиката на VW, която вече 7 поколения работи безотказно в голф, не е случайна. „Аурис“ е плод на технологичната и структурна оптимизация в европейските им операции, благодарение на която финансовите резултати са положителни, а това е равносилно на голям успех във времена на тежки регионални структурни неволи. В този дух е и решението за консолидация на производството, преместено изцяло в Обединеното кралство; изобщо от „Тойота“ лъха усещането, че знаят какво правят.

Друга характерна особеност на новия японски масов играч в С сегмент е реализмът: пазарната цел за годината в Европа е 100 000, а фокусът на продукта са флотските клиенти. Доказателство е както предстоящата поява на комби вариант, така и цялостната ревизия на разходите по притежанието през жизнения цикъл на модела. Което изобщо не изключва привлекателност за лична употреба - само я допълва.

Бягството от визуалната скука на предшественика продължава и вътре, където пространството е преосмислено изцяло, така че да предлага повече в по-малко. Същото е с технологията, която не казва нищо принципно ново, но внимание е отделено на всеки значим детайл: от преместването на батерията на хибрида под задната седалка с цел изравняване на обема на багажника му с конвенционалните версии до свалянето на скоростния лост от необичайно високото му място.

Драми няма и в моторизацията – петте агрегата не са нови, както и окачването, но комбинацията от четири скоростни кутии (механична, автоматизирана, CVT и планетарна за хибрида) и две задни окачвания (торсионна греда за по-ниските версии и двойни носачи при по-високите) носят необичайно разнообразие. Toyota много държи на разнообразието и в задвижващите системи, а по пътищата около Лисабон аурис показа облика си си:

Хибрид

           Линиите са динамично изострени и отзад.
Логично е да започна с него, тъй като японците са технологични пионери и имат амбициозното очакване за равен дял на трите вида задвижване в продажбите. Не, не и в България естествено, където данъчните изобщо не се впечатляват от ниските емисии на новия ви хибрид, поради което липсват финансовите стимули да го предпочетете. Вместо това самата марка предлага финансов бонус, който да свие разликата в стойността на притежанието между хибрида и по-малкия дизел.

Иначе разходът беше около 6.3 л. в извънградски режим, но на магистрала изпитах дискомфорта от непрекъснато ревящия 1.8-литров бензин на Аткинсън, който правеше всичко по силите си, за да бъде на нивото на скорост от 150. Всъщност, независимо от избора на машинарията под предния капак, аурис е кротък автомобил, от който можете да очаквате адекватност, но не и изключителност.

Дизел

Със 124-те си коня по-големият двулитров дизел с 6 механични скорости не е чудо на последната техника, но за разлика от хибрида набира с много повече ентусиазъм и е несравнимо по-тих. Продължавам да смятам, че от прагматична гледна точка това е правилният избор в нашата реалност. С този двигател и двойните носачи отзад завоите са много по-приятно упражнение – колата се води по-директно и по-уверено и благодарение на преработения, по-директен усилвател на волана. Окачването пък носи едновременно акустичен комфорт и осезаемо нараснала компетентност, а на дисплея видях разход от 7.3, без да проявявам милост.

Бензин

Той е гръбнакът на продажбите в България и няма причина да не продължи да бъде: не блести с характер, но е традиционно надежден.

           Напредъкът продължава и вътре, макар че централната част на таблото 
           не ме вдъхнови.
Както казах, пространството вътре е достатъчно, а функционалността навсякъде води пред самоцелните демонстрации. Светенето и мигането, присъщо повече на флиперите в лунапарка, е сведено до минимум, а материалите, с изключение на централната конзола, са прилични и без да впечатляват носят типичното за японците доверие в техниката. Седалките имат добре познатата приятна опора в раменете, която помага много на дълъг път.

Пластмасата в централната конзола, качеството на дисплея, скороста на навигацията и логиката на менютата обаче предизвикват мръщене: твърдата черна пластмаса, малкият дисплей с ниска разделителна способност и липсата на интуиция в менютата стоят като бодлива тел между водача и вярната във всяко друго отношение техника и дори отличният звук на затваряне на вратите не бе състояние да ме накара да ги пренебрегна.

           Липсата на централен тунел в пода разширява пространството отзад.
Ценности

Разказаното дотук ме кара да мисля, че новият аурис е добро допълнение в центъра на гамата: с нараснало самочувствие, но без арогантност този модел е крачка напред във всяко отношение, която ме връща към темата за емоцията: най-важното за тази кола е да ви пренесе от точка А до точка Б спокойно, сигурно и без напрежение. Да, Auris e преди всичко прагматично средство за придвижване - всичко друго е на втори план. Но вторият план на осезаемо по-ведрата и жизнерадостна увереност вече е много по-близо до първия.

Продажбите му в България през 2012-а (доколкото данните от ААП не стават за позоваване, но други няма) са сравними с прекия конкурент голф и под другия директен противник - Ford Focus. Дали ситуацията ще се промени през тази година ще видим: вярвам, че определяща ще е появата на комбито, което придава завършен вид на гамата, а това е ключов аргумент за решенията на големите клиенти, благодарение на които (да не пропусна незаслужено и реекспорта) пазарът на нови автомобили в България още не се е сгромолясал напълно. 

Каквото и да говорим едно е сигурно: Toyota отново представят продукт, олицетворяващ онова, в което са най-добри – да подчинят емоцията на разума. 

Този път обаче не гарантирам, че няма да ви увлече, ако му се доверите.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар