четвъртък, 5 юли 2012 г.

Ciao, Sergio!

На 85 почина Серджо Пининфарина - кръстникът на италианския автомобилен дизайн

„Една от основните функции на дизайна е да добави красота и естетична идентичност към обекта – идеал, преследван винаги от човека.”


Роденият през 1926 г. в индустриалния север на Италия Серджо Пининфарина е автор на едни от най-красивите автомобилни форми в историята.

Италия и автомобилното братство по света скърбят за един от творческите си гении, белязал повече от половин век висша индустриална естетика.

Марио Монти – Министър-председател на Италия: „Вроден талант, съчетал красотата и качеството на италианския дух.”

„Геният му освети историята на автомобила” – FIAT в Twitter.

Серджо Маркионе - Главен изпълнителен директор на FIAT и президент на Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA: „Без него Ferrari не биха били това, което са.”

          Ferrari 410 Super America - 1957
Маркиз Лука Кордеро ди Монтедземоло – президент на Ferrari: „Изключителна личност, неразривно свързана с нашата история и успех, Серджо беше един от най-важните застъпници на „Made in Italy” по света.”

„Италия загуби един от най-престижните си посланици, а Мазерати – един голям приятел.” – Харалд Вестер, изпълнителен директор на Maserati.

Пининфарина води компанията със здрава ръка, следвайки традицията на стил и елегантност, обновявана непрекъснато с най-високите стандарти на нововъведения и хармонична красота” – част от изявлението на компанията му.

          Ferrari 250GTE – 1960
Син на Джан Батиста Фарина – производител на файтони и основател на дизайнерското студио през 30-те години на миналия век, Серджо завършва инженерство в торинската Политехника и започва работа в семейната фирма - Carrozzeria Pinin Farina. Много бързо се включва във всички аспекти на бизнеса – от автомобилния дизайн, през инженеринга до производството. Решен да промени традиционната функционална представа за автомобилите, Серджо добива световна слава с прекрасно изваяните ферарита – от 410 Superamerica през Enzo до F12 Berlinetta.

Животът му в дати:

1926: На 8 септември в Торино, в семейството на Джан Батиста Фарина, се ражда Серджо. 

          Peugeot 404 - 1960
1950: Завършва торинската Политехника и се включва в семейния бизнес.

1961: Президентски декрет сменя фамилното име на Пининфарина – в знак на уважение и признателност към постиженията му и в духа на името на компанията. На пиемонтски диалект прякорът на баща му Джан Батиста - „Пинин” означава „малкият”.

1965: Убеждава Енцо Ферари да въведе концепцията на централно разположения двигател – зад шофьора, пред задната ос. Така се ражда Ferrari Dino Berlinette Speciale, представена на парижкия салон през октомври.

1966: След смъртта на баща си оглавява компанията.

1972: Открива първия аеродинамичен тунел в Италия.
          Ferrari Dino – 1965

1974-1977: Става професор по автомобилен дизайн в торинската Политехника.

1979: Пининфарина вече е холдинг.

1979 – 1988: Това е другото му лице - Серджо е член на Европейския парламент от Алианса на либералите и демократите. Като политик той води неуморна битка за силна и обединена Европа. 

1986: Пининфарина е на италианската фондова борса. Открит е нов завод край Торино.

          Cadillac Allante – 1987
1991: Създадена е “Pininfarina Deutschland GmbH”.

2003: Пининфарина и Volvo създават съвместно предприятие, което произвежда кабриолета С70.

2005: Произведен е за пожизнен сенатор на Италианската република – чест, с която са удостоявани само граждани с изключителен обществен принос.

2006: Заедно със сина си Андреа, Серджо е обявен за почетен прзидент на компанията.

2008: Андреа загива в мотоциклетна катастрофа.
          Ferrari Enzo - 2002

2009: В трудните икономически времена, банките-кредитори поемат реалния контрол върху Пининфарина в името на спасяването на компанията.

2012: На 3 юли Серджо Пининфарина почива в Торино.

          Mitsubishi Colt – 2006
За повече от пет десетилетия, автомобилният маестро е творил не само за Ferrari: марки като Alfa Romeo, Bentley, Cadillac, Chevrolet, Citroen, FIAT, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Lancia, Maserati, MG, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot,  Rolls-Royce, Tata и Volvo се наслаждават на сътрудничеството с този съвременен витрувиански човек. 

Но не са и само автомобилите: промишленият дизайн на студиото е родил неизброими проекти, сред които автобуси, влакове, яхти, продуктов дизайн, архитектура и интериори. Пининфарина работи и като консултант по проекти за устойчива мобилност.

През бляскавата си кариера Серджо Пининфарина е удостояван с десетки почетни награди, включително четири научни степени в изящните изкуства и индустриалния дизайн.

          Bolloré Bluecar Pininfarina – 2008
Трудните последни години от личния и публичния му живот бяха белязани от семейни трагедии и борба за оцеляването на бизнеса, който все още се притежава от семейството, но реалното управление е в ръцете на банки. 

Напоследък дори обяви очакванията си за добри финансови резултати през тази година, които така не дочака.

           Alfa Romeo 2uettottanta - 2010

Мечтателите умират, но мечтите им живеят: Серджо Пининфарина дочака сбъдването на дизайнерската си мечта - да създаде непреходна красота.

В навечерието на Олимпийските игри Италианският културен институт в Лондон организира изложба в чест на студиото Пининфарина - автор и на 12 150-те олимпийски факела за Торино 2006.

Ciao, Sergio!


Няма коментари:

Публикуване на коментар