На 85 почина Серджо Пининфарина - кръстникът на италианския автомобилен дизайн
„Една от основните функции на дизайна е да добави красота и естетична
идентичност към обекта – идеал, преследван винаги от човека.”
|
Роденият през 1926 г. в индустриалния север на Италия Серджо Пининфарина е автор на едни от най-красивите автомобилни форми в историята.
Италия и автомобилното братство по
света скърбят за един от творческите си гении, белязал повече от половин век висша
индустриална естетика.
Марио Монти – Министър-председател
на Италия: „Вроден талант, съчетал красотата и качеството на италианския дух.”
„Геният му освети историята на
автомобила” – FIAT в Twitter.
Серджо Маркионе - Главен изпълнителен
директор на FIAT и президент на Европейската асоциация на автомобилните
производители ACEA: „Без него Ferrari не биха били това, което са.”
Ferrari 410 Super America - 1957 |
„Италия загуби един от
най-престижните си посланици, а Мазерати – един голям приятел.” – Харалд Вестер,
изпълнителен директор на Maserati.
„Пининфарина води компанията със
здрава ръка, следвайки традицията на стил и елегантност, обновявана непрекъснато
с най-високите стандарти на нововъведения и хармонична красота” – част от
изявлението на компанията му.
Ferrari 250GTE – 1960
|
Син на Джан Батиста
Фарина – производител на файтони и основател на дизайнерското студио през 30-те
години на миналия век, Серджо завършва инженерство в торинската Политехника и
започва работа в семейната фирма - Carrozzeria Pinin Farina.
Много бързо се включва във всички аспекти на бизнеса – от автомобилния дизайн,
през инженеринга до производството. Решен да промени традиционната функционална
представа за автомобилите, Серджо добива световна слава с прекрасно изваяните
ферарита – от 410 Superamerica през
Enzo до F12
Berlinetta.
Животът му в дати:
1926: На 8 септември в
Торино, в семейството на Джан Батиста Фарина, се ражда Серджо.
Peugeot 404 - 1960
|
1950: Завършва
торинската Политехника и се включва в семейния бизнес.
1961: Президентски
декрет сменя фамилното име на Пининфарина – в знак на уважение и признателност
към постиженията му и в духа на името на компанията. На пиемонтски диалект прякорът
на баща му Джан Батиста - „Пинин” означава „малкият”.
1965: Убеждава Енцо
Ферари да въведе концепцията на централно разположения двигател – зад шофьора,
пред задната ос. Така се ражда Ferrari Dino Berlinette Speciale, представена на парижкия салон през
октомври.
1966: След смъртта на
баща си оглавява компанията.
1972: Открива първия
аеродинамичен тунел в Италия.
1974-1977: Става професор
по автомобилен дизайн в торинската Политехника.
1979: Пининфарина вече е холдинг.
1979: Пининфарина вече е холдинг.
1979 – 1988: Това е
другото му лице - Серджо е член на Европейския парламент от Алианса на либералите и демократите. Като
политик той води неуморна битка за силна и обединена Европа.
1986: Пининфарина
е на италианската фондова борса. Открит е нов завод край Торино.
2003: Пининфарина и
Volvo
създават съвместно предприятие, което произвежда кабриолета С70.
2005: Произведен е
за пожизнен сенатор на Италианската република – чест, с която са удостоявани само
граждани с изключителен обществен принос.
2006: Заедно със
сина си Андреа, Серджо е обявен за почетен прзидент на компанията.
2008: Андреа загива в мотоциклетна катастрофа.
2008: Андреа загива в мотоциклетна катастрофа.
2009: В трудните
икономически времена, банките-кредитори поемат реалния контрол върху Пининфарина
в името на спасяването на компанията.
2012: На 3 юли
Серджо Пининфарина почива в Торино.
Mitsubishi Colt – 2006
|
За повече от пет
десетилетия, автомобилният маестро е творил
не само за Ferrari: марки като Alfa Romeo, Bentley, Cadillac, Chevrolet, Citroen, FIAT, Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Lancia, Maserati, MG, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Nissan, Peugeot, Rolls-Royce, Tata и Volvo се наслаждават на сътрудничеството с този съвременен витрувиански
човек.
Но не са и само автомобилите: промишленият дизайн на студиото е родил неизброими проекти, сред които автобуси, влакове, яхти, продуктов дизайн, архитектура и интериори. Пининфарина работи и като консултант по проекти за устойчива мобилност.
През бляскавата си
кариера Серджо
Пининфарина е удостояван с десетки почетни награди, включително четири научни
степени в изящните изкуства и индустриалния дизайн.
Bolloré Bluecar Pininfarina – 2008
|
Трудните последни
години от личния и публичния му живот бяха белязани от семейни трагедии и борба
за оцеляването на бизнеса, който все още се притежава от семейството, но
реалното управление е в ръцете на банки.
Напоследък дори обяви
очакванията си за добри финансови резултати през тази година, които така не дочака.
Alfa Romeo 2uettottanta - 2010 |
Мечтателите
умират, но мечтите им живеят: Серджо Пининфарина дочака сбъдването на дизайнерската
си мечта - да създаде непреходна красота.
В навечерието на
Олимпийските игри Италианският културен институт в Лондон организира изложба в
чест на студиото Пининфарина - автор и на 12 150-те олимпийски факела за Торино
2006.
Ciao, Sergio!
Няма коментари:
Публикуване на коментар