вторник, 24 юли 2012 г.

TOYOTA HILUX: От яхта до революция


Hilux e пикап с авантюристичен характер, с който можете да доставите всичко – от яхта до революция, а за възможностите, които крие, външният му вид е доста цивилизован.


Вместо увод

Малко са колите с неразрушимата репутация на Toyota Hilux: вече 44 години това возило е подлагано на изобретателно и безмилостно малтретиране по целия свят, което само подсилва усещането за безсилие на човека пред машината. Ще го видите навсякъде – от Аржентина до Тайланд и от София до Северния полюс. От всички версии на Hilux са продадени вече над 13 милиона, което е числовото изражение за доверието.

Какво представлява?

По същество, това е пикап - компактен товарен автомобил с философия на камион. Независимо от вида на кабината (единична, удължена или двойна) и дали е с единично или двойно предаване, той е построен върху т.нар. TOP-платформа (от Toyota Outstanding Performance), която има две основни цели – здравина и простота.

Двойното предаване с класически допълнителен механичен лост за управление (понижаващите предавки и блокажа на диференциала) го превръща във всъдеход, който разбираемо се чувства недооценен на гладък асфалт.

Външният му вид е на опитомен малък механизиран динозавър (дълъг 5.26, висок 1.86 и тежащ малко под два тона) за индивидуална употреба, който ви обещава да стигнете навсякъде, където пожелаете. Вярвате или не, това не е никак плашещо; напротив, предизвиква любопитството да проверите.

Във вариант с двойна кабина, хромирани огледала и дръжки на вратите, прагове, покрит товарен отсек с тонирани стъкла и лети джанти с гуми 265/65/17, суровият пикап има доста цивилизован вид.

Двигател и трансмисия

Този, който имах честта да карам, беше 2.5-литров с обичайното за дизел common-rail директно впръскване, 4 клапана на цилиндър и 144 коня. Характерният за всеки уважаващ себе си пикап от старата школа вентилаторен звук, съчетан с 5-степенна скоростна кутия, двойно предаване с понижаващи предавки и механичен блокаж на диференциала, работят много плавно за кола с такава дуракоустойчивост. Да, ходът на скоростния лост е почти безкраен, както и дължината му, но предавките са добре оразмерени и предлагат много прилична за колесен динозавър динамика, а възможността да карате на пета с 1000 оборота, без да се налага да сваляте скорост, само затвърждава първоначалния респект от достойно работещата наоколо машинария. Да, шумът на стартера, който се чува така сякаш е в купето, е малко странен, но е част от колорита на многоцелевия малък камион с двойно предназначение.

Ако не казвам нищо за разхода на гориво и максималната скорост, то е защото за автомобили от този тип това е третостепенен параметър. Просто на повечето места по света, където го употребяват, това няма значение. За протокола ще кажа, че в основните режими постигнах между 9.4 и 11.1, а на магистрала поддържах без усилие вече разрешените 140. По път без асфалт пък стигате най-далече от всички, което е и най-важното, както и това, че максималният ъгъл на страничен наклон е 49о.

Управление и окачване

И двете са класика в жанра: воланът е с традиционен сервоусилвател, а окачването – независимо отпред и листово отзад. Не забравяйте, че говорим за лекотоварен автомобил с висока проходимост и това предназначение предопределя характера му – на волана се чувствате по-скоро като капитан на кораб, отколкото като водач на МПС - Hilux има нужда от известно време, за да реагира на желанията ви. 

Искате да завиете – няма проблем: индиректният волан е лек, но трябва да си дадете повече време за реакция; странична устойчивост в завой – прилична за автомобил с такова тегло и височина, но не я подлагайте на излишни тестове, защото рискувате да усетите немирния нрав на леката задница и намесата на системите за стабилност, контролиращи недозавиването и поднасянето. Окачването поема дори големите неравности със самочувствието на плавателен съд, а тихата му работа предизвиква уважение към техниката. Дори ускоряването и намаляването с круиз контрола стават с известно забавяне – сякаш невидим цензор проверява всичките ви намерения, за да прецени допустимостта на изпълнението им.

Да не говорим за дърпането на ръчната спирачка, което само по себе си е ритуал (заради характерния режещ звук и хода на лоста, достоен за локомотив), предизвикващ любопитството на планинските овчари.

В кабината

е широко и изобилства от твърда сива пластмаса, но всичко е сглобено надеждно - няма скърцане и дрънкане от вибрации. Седалките са с подходяща опора в раменете и няма да се изморите дори на няколкостотин километров път. Няма изобилие от интериорна сложнотия, защото практичността тържествува: обичайната японска функционалност на лостовете до волана е на мястото си, а регулировките са достатъчни, за да се настаните добре. Да, има и достатъчно ниши за капитанските ви фуражка и лула.

Веднъж седнал зад волана, имате странно усещане, за чието осмисляне се нуждаете от известно време: тировете вече не са онези агресивни нафтопиещи пътни чудовища, а леките автомобили изведнъж са станали още по-леки. Изобщо, действителността извън кабината е някак по-далечна и абстрактна.

За возило с прагматично предназначение, нивото на шум е приемливо. Само на магистрала осъзнавате истинските си размери и коефициент на въздушно съпротивление.

Видимостта е още една черта от характера на Hilux: напред и встрани всичко е наред – виждате достатъчно в почти всички пътни ситуации. Виж, видимостта назад е друга работа: надстройката е с много тъмно тонирани стъкла и липсва задна чистачка, което веднага ме подсеща какво се случва в по-мърлявите и мрачни сезони от годината. Задният ход е улеснен от камера, но тя е лишена от обичайните цветни векторни линии с деления, подпомагащи ориентацията при маневриране: просто на дисплея пускат нещо като директно предаване от далечната задна броня и толкова. Липсва само логото на телевизионния канал. Е, претенциите в работна кола не са на място, а и паркирането е лесно - ще осъзнаете размера на машината, само ако пропуснете да завиете навреме в някоя тясна централна софийска уличка с коли, паркирани и по покривите: там ще трябва да поманеврирате, но на по-схватливите няма да им се наложи да повтарят.

Заключение

Когато човек поживее с този виден представител на разред пикапи си дава сметка защо нарекоха конфликта между Либия и Чад през втората половина на 80-те „Войната на тойотите”. Сеща се неволно и за кадрите с либийските революционни хайлуксове, превърнати в самоходни оръдия, които свалиха Кадафи. 

Многофункционалността на този корав автомобил отива много далеч отвъд баналните съботно-неделни развлечения и ежедневния транспорт при тежки (извън) пътни условия: способен е не просто да ви откара до края на света, но и да надмогне природните стихии по пътя. А, да, забравих да кажа, че любителите на „направи си сам” могат да го поправят с подръчни материали като тел, отвертка и гаечен ключ, стига да ги носят.

Седем поколения Toyota Hilux вече пето десетилетие дават на света безропотен базов транспорт за екстремна употреба. Шапки долу.

Няма коментари:

Публикуване на коментар