понеделник, 21 октомври 2013 г.

Qoros: новакът в китайския квартал

Появата на първия китайски автомобил с петзвездна сигурност крие потенциал за обрат в представите за копринено тънката им ламарина


Големият удар 

На женевския автосалон през март китайците от Qoros направиха голям удар с присъствието си, а Франкфурт пропуснаха. Но който се е надявал, че са зарили огнището, събрали са палатките и с наведени глави са повели кервана обратно по пътя на коприната, ще остане крайно разочарован. 

Qoros може и да е новак в китайския квартал, но влезе в историята с модел 3 Sedan – първият техен продукт, получил 5 звезди за сигурност по европейската програма EuroNCAP, а това е вече бомба, тъй като стоманата им има традиционно слаба репутация. Историята помни унизителните провали на Jiangling Landwind през 2005г и Brilliance BS6 - 2007-а. В 2011-а Geely се представи по-прилично, но дамоклевият меч на съмнението виси все още над главите им, не на последно място заради липсата на смелост на Great Wall да тестват продукт в Европа, докато същевременно опитват пазара. 

На 6 септември марката отвори първия си европейски автосалон в Братислава. Китайско-израелският проект на Chery Automobile и най-големия израелски холдинг – Israel Corporation се венча с една от старите местни лисици – холандският мултибрандов дистрибутор AutoBinck. Дилърът от Хага с годишен оборот от над милиард евро през 40 компании в седем държави на Западна и Централна Европа започва през 1907-а с Mercedes, а днес се намира в двайсетицата на най-големите европейски автомобилни дистрибутори, продава 13 от най-големите марки и е новият им стратегически партньор.

На този фон петзвездният рейтинг на Qoros носи не само изненади, но и работи в полза на жизнеспособността на съвместния проект, стартиращ от Словакия с планове за развитие в Централна и Западна Европа.   

Началото

е с 1.6-литров бензин с принудително пълнене, 156 к.с. и най-високото ниво на оборудване – Elegance. Стартовата цена е 20 960 евро с данъци и ще падне доволно под 20 000 след пълното му навлизане. Всичко това е в контраст с очакваните от Женева доста повече - 28 000 евро в Германия. 

Тим Ъркет от IHS Automotive е впечатлен: „Въпреки, че няма съмнение в огромните предизвикателства пред оставянето на трайна следа и дял на европейския пазар, отличният краш тест показва, че ръководството има правилните приоритети, поставящи положителна основа на маркетингова кампания, подкрепяща навлизането им в Европа.“

Произвежданият в Китай седан с дълга база и къси надвеси ще залага на стойност, не на цена, ще предлага широк интериор и обещава добро пътно поведение.

Проектът на основания през 2007 и базиран в Чангшу, Източен Китай автомобилен производител стартира неслучайно от Словакия - тя е сред традиционните европейски пазари на седани. Диригентът на продажбите и маркетинга в Европа и Близкия Изток, Кристиано Карлути: „Периодът е много интересен за Qoros и въпреки, че обемите не са главната ни цел, Словакия е един от основните европейски пазари на седани. Наученото тук ще бъде използвано при разгръщането на европейското ни присъствие, както и при въвеждането на новите модели и генерации ефективни двигатели.“ 

Съюзът между производител с глобални партньорства и мощен европейски дистрибутор обещават голямо ведро вода в мелницата на следващото китайско колесно нашествие.

Поднебесната империя е известна с още неразвития си автомобилен вкус, но и с амбицията да се учи и Qoros предразполага към сериозен опит новото качество да се превърне в ново количество. 

Бъдещето 

не е лесно за предсказване, защото до момента всички опити за навлизане на китайски автомобилен продукт в Европа срещаха колосални трудности на негостоприемната й почва, причинени от слабата репутация и традициите на най-стария автомобилен континент. 

Въпреки това IHS Automotive очакват продажби от 25 000 през 2016 г и 30 000 през 2017-а. В Китай прогнозират 100 000 за 2017-а, а заводът им на родна земя има прогнозен капацитет от 150 000 с потенциал за утрояване. 

Освен всичко друго, появата на Qoros бележи нов етап от пазарната надпревара, в която досега китайците кротуваха скромно в тъмния и прашен ъгъл – кът за вредители с неясно потекло и ниска цена. Sedan 3 бележи качествен напредък в самочувствието им и ако последват правилните стъпки, след време жегата може да стане трудна за понасяне. 

Поуките 

Надявам се, че от самото начало в Litex Motors наблюдават отблизо и си водят подробни бележки, защото първите поуки започват да се очертават:

  • Скромният мащаб и символичното китайско участие не стигат за дългосрочно поддържане на жизнеспособен играч в бурния океан на автомобилната индустрия;
  • Без мощна дистрибуция и пробив в експорта успехи не се постигат. Изборът на Qoros не е случаен, тъй като AutoBinck са достатъчно големи, за да обезпечат регионален пазарен достъп и ресурс за задължителните първи инвестиционни години;
  • Дори България - най-бедният от бедните пазари в Европейския съюз държи на качеството, репутацията за сигурност и адекватния продукт (вижте Dacia);
  • Липсата на висок рейтинг за сигурност не би впечатлил никого в родината им, но в Стара Европа е незаобиколимо условие - празните приказки на тема безопасност се наказват;
  • „Заиграе ли мечката в двора на съседите, чакай я у вас“ е доказана класика в репертоара на народните мъдрости. 



Няма съмнение, че навлизането на продуктите на все още неукрепналия китайски автомобилен инженеринг по-скоро поставя въпроси, отколкото дава отговори, но Qoros прилича на смислено направена първа крачка по дългия път към обрата в представите за копринено тънката китайска ламарина, осеян с ръждивите останки на предшествениците.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар