сряда, 9 октомври 2013 г.

По волята на Германия ЕС отлага решението си за въглеродния праг

           Кратка лекция на Ангела Меркел по защита на националния интерес

Под натиска на Германия, лобираща в полза на производителите си, европейските правителства отложиха за трети път решението да сведат средния емисионен праг на новия автомобилен парк  в съюза до 95г/км. 

Според анонимни източници от комисията на среща на страните-членки в петък германският призив за отлагане на гласуването е бил подкрепен от Обединеното кралство, Чехия, Унгария, Полша и Словакия.

Правителството на Ангела Меркел се опитва да разводни споразумението от юни за сваляне на средните въглеродни емисии от новите леки автомобили до 95 г/км през 2020 година (в момента 130) - еквивалент на среден разход от 4л/100 км.

Същият източник е потвърдил, че европейските правителства се нуждаят от повече време за обмисляне на германското предложение за буферен период на въвеждане. Идеята в него е въглеродният праг да се прилага за 80% от произведените през 2020-а автомобили, а всяка следваща година да се повишава с 5, така че да бъде въведен изцяло през 2024.

В изявление Грег Арчър от неправителствената организация Transport&Environment казва, че опитът на Германия да промени споразумението възнамерява „да осигури конкурентно предимство на BMW и Daimler, чийто въглеродни цели в момента са много по-високи от тези на масовите производители.“

Ротационният председател на ЕС, Литва съобщи, че темата е отложена за обсъждане и вероятно гласуване на заседанието на Съвета на министрите на околната среда в Люксембург на 14 октомври.  

Договорени са ограниченията за микробусите

Добрата вест е, че в петък е била одобрена целта за сваляне на въглеродните емисии от микробусите до 147 г/км през 2020-а, което ще рече, че споразумението е готово за подпис и влизане в сила.

Асоциацията на европейските доставчици, CLEPA подкрепя въглеродните цели и за леките автомобили, и за микробусите: „Целите представляват най-добрия компромис между разходи и намаляване на въглеродните емисии и ще помогнат за засилване на конкурентното предимство на европейската автомобилна индустрия. Умните регулации ще доведат по-сигурни, по-зелени и по-свързани автомобили, което ще укрепи европейското технологично лидерство“ – отбеляза в изявлението си изпълнителният й директор, Жан-Марк Гал.

През септември от ЕК изтече информация, че Renault и PSA са се огънали под натиска на германските си колеги и вече подкрепят идеята за периода на въвеждане. Заради преобладаващите малки и нискоемисионни автомобили в моделния им микс те биха получили конкурентно предимство пред по-големите продукти на германските си колеги.

Причината за отстъплението не е трудна за отгатване: Renault и Daimler са индустриални партньори, както впрочем PSA и BMW. Германците им осигуряват достъп до технологии и икономии от мащаб, по-важни от самата регулация. Според дипломатически източници от ЕС френските производители са били подложени на силен и очевидно успешен натиск от партньорите си за уеднаквяване на позициите.

Този кратък епизод от голямата автомобилна шахматна партия би трябвало да влезе в учебните помагала на държавната ни администрация, по-конкретно в главата „Защита на националните интереси“, напоследък останала почти без съдържание.

Няма коментари:

Публикуване на коментар