На Renault им е рано
за обособена гама: Initiale Paris започва с
версии на съществуващи модели
|
В опит да обърнат загубите си в печалби напоследък Ford и Renault излъчиха недвусмислени послания, че предстои въвеждането на по-високо позиционирани субмарки – стратегия с много потенциални ползи и не по-малко рискове.
„Ако успеят, биха могли да генерират по-високи оперативни маржове, отколкото с типичния си масов продукт“ – констатира очевидното Иън Флечър от IHS Automotive.
Класическият премиум производител жъне двуцифрени оперативни печалби, докато моделите на масовите им колеги влизат в едноцифрената графа, но само при условие, че изобщо печелят, което след пазарния срив в Европа е рядкост. Проблемът е там, че високата ниша неизбежно ще се пренасели, а това предопределя наличието на губещи.
Ford и Renault едновременно атакуват висините с луксозно оборудвани версии на съществуващи модели: Ford - с Vignale, Renault – с Initiale Paris. Засега и в двата лагера не планират обособяване на модели по образец на DS гамата на Citroen.
Плащат повече
Двете стажант премиум марки твърдят, че ползите за клиентите са отвъд луксозния интериор и включват по-високо ниво на обслужване от дилърите: „Случващото се извън колата трябва да е поне на нивото на ставащото в нея“ – образeн e шефът на дизайна в Renault, Лорънс ван ден Акер. Нуждата от придвижване нагоре е катализирана от натиск, наричан от аналитиците „изцеденият център“ на европейския автомобилен пазар. Напрежението отгоре идва от BMW, Mercedes-Benz и Audi: с помощта на модели като A-клас и А1 висшите германски марки качиха пазарните си дялове тази година. Долу също кипи – Dacia, Hyundai и Kia напират.
На този фон Ford, Citroen, Peugeot и Renault са сред губещите, а Opel единствени удържат спадащия дотук общо с около 4% пазар. До момента първите осем масови марки са загубили общо над 120 000 продажби.
„Въпреки, че пазарът продължава да спада, очевидно потребителите са готови да плащат за премиум марки“, четохме да казва през септември Гарет Хъшън, вицепрезидент на аналитиците JATO Dynamics, които в данните си ни подминават заради компрометираната метрика и бутиковата цена на справката за регистрациите от КАТ. Това е причината, поради която днес няма да говорим за България, въпреки, че измъчените капки информация от Пътна полиция, продънената справка на ААП и устойчивата стагнация излъчват сходни сигнали, но в наномащаб.
Глобално ситуацията се влошава допълнително, тъй като премиум марките навлизат в хабитат, традиционно обитаван от масови производители като Ford. Питър Фас от Ernst & Young Франкфурт: „Луксозните производители навлязоха в малкия и компактния сегменти и мнозина клиенти са готови да платят малко повече за луксозна кола.“
Успехът DS
Citroen излъчват надежда за жизнеспособността на стратегиите за изкачване: стартиралата през 2009-а програма DS дава 19% от европейските и 10 от световните им продажби. „Ситроен“ приемат гамата за успех и в Китай вече я продават в обособени дилърства. Към Азия е ориентиран и големият им концептуален SUV, Wild Rubis, планиран за началото на 2015-а. Генералният директор, Фредерик Банзе от Франкфурт: „Очакваме делът на DS моделите да достигне една пета от глобалните ни продажби.“ Простата сметка показва, че с минимална инвестиция те се продават на цени с между 20 и 40% по-високи от еквивалентните ситроени. В Peugeot стратегията е да се „повдигат“ версии на съществуващи модели, като вариантите GTI и XY на 208. За качване на оборотите там се надяват и на флот кросоувъри - 2008, 3008 и 5008. Теч на информация от Сошо донесе, че две трети от продадените през първото полугодие 2008-ци са с високи нива на оборудване.
Междувременно в Opel твърдят, че не се придвижват нагоре, а по-скоро - по думите на управляващия дирeктор на Vauxhall, Дънкан Алдред - „разтягат“ марката, фокусирайки се върху качество и дизайн. Във Франкфурт той сподели, че запазват клиентската си база, но се целят и в потребителите на премиум и субпремиум марки. Последните им новости са крачка точно в тази посока.
Целта на хрома и кожените баклавички
в интериора на Vignale е със
символично усилие да бръкнат несимволично в сметката ви |
Рисковете
Придвижването нагоре изобщо не гарантира успех. Миналият месец агенция Fitch класира FIAT под инвестиционния рейтинг отчасти тъкмо заради този план, „криещ значителен риск, особено в настоящата крайно трудна конкурентна среда, в която и други компании поемат същия път.“
Импулсът да вдигнат категорията качва традиционните масови производители на тепиха срещу тевтонската доминация на BMW, Mercedes-Benz и Audi/Volkswagen, които според Флечър често са избор „по подразбиране“: „За много от тях остава трудно да се състезават с Volkswagen, който все повече се превръща в масов премиум играч.“
Шефовете във Ford осъзнават, че когато опитваш да откраднеш клиенти от големите високи марки залозите растат. Мениджърът по качеството, Гунар Херман: „Типичното възприятие е, че продукт с висока стойност и високо качество трябва да е безпроблемен. Бедата е, че колабира тежко, ако не се доближава до обещаното.“ Според него Ford полага големи усилия да избегне такъв сценарий и смята, че качеството им се е подобрило до степен, в която клиентското задоволство е надминало това от VW. И настоява че спусъкът на процеса е натиснат от самите клиенти: „Vignale е резултат от тенденция през последните 5-6 години. С над 50% дял в повечето моделни линии по-високото ниво на оборудване Titanium се превърна от изключение в норма за клиентите. Това създаде пространството да ги поведем още по-нагоре“ – заключава Херман.
Различни стратегии
Vignale е създаден за пазарите, които Lincoln пропуска и акцентът е по-скоро в лукса, отколкото скоростта. Според европейския дизайн директор, Крис Бърд вдъхновението за кожения интериор е извън автомобилната индустрия: „Стигнахме до идеята, посещавайки мебелните изложения и проверявайки интериорите на ресторантите и салоните - там бяха последните идеи на модния дизайн.“
В Renault целят постепенно да направят Initiale Paris глобално привлекателен. „Надявам се, че с времето ще имаме възможността за по-фундаментални промени и евентуално на две или три стъпки да се превърне в автентична марка“ – споделя ван ден Акер. „Но не подценяваме предизвикателствата: няма да направим за 5 години нещо, което отне на Audi 20”.
Решението има и друг аспект: развиването на нивата на оборудване носи по-малък риск от обособяването на отделен бранд. Със сигурност това е начин за извличане на още средства от изкушени в лукса лоялни клиенти, искащи да останат с марката. Друг е въпросът какъв е делът на тези клиенти.
Подобни задачи си поставя и мекият
покрив на Opel Cascada
|
В този дух са и крилатите думи на шефа на Mercedes-Benz в Обединеното кралство, Маркус Брайтшверт: „Дали Ford, Renault или Peugeot ще го направят? Казвам ви, ни-ко-га!“
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар