Остава много
важна въпреки моментното си състояние
Приличният
Март
За
първи път през март автомобилните
продажби в огромната държава се
стабилизират след два месеца на спад –
четем в доклада на базираната в Москва
Асоциация на европейския бизнес (AEB).
По данни на лобистката организация през
март са продадени 243 335 леки и лекотоварни
автомобила (244 225 преди
година). Общо продадените
през първото тримесечие 602 523 коли са
спад от 2%. Първенците
от „Лада“, както и вторите Renault
отбелязват 8-процентно свиване, а третият
– Nissan – 20% ръст.
Под
натиска на нестабилната икономика,
принуждаваща хората да отлагат по-големите
покупки, продажбите в Русия намаляваха
постоянно, а очакванията са за слаба
2014-а. 2013-а също беше слаба – -5.5%.
Независимо
от тези плахи знаци за подобрение съдбата
е различно щедра към големите производители
в Русия. Според
AEB обаче намаляващият
след февруари спад е знак, че обезценената
рубла започва да насърчава потреблението
и топенето на автомобилните продажби е към края си.
„През последните месеци
темпът на спад е по-слабо изразен, което
показва предстояща консолидация“ –
четем в бодрото изявление на председателя
на АЕВ Йорг Шрайбер. „Сред пазарните
участници преобладава разбирането, че
повишаването на пазарното търсене
напоследък се дължи на еднократни
фактори, вещаещи обратен ефект върху
потребителската активност през второ
тримесечие. Поръчките в този период
обаче ще допринесат за по-нататъшното
подобрение в предстоящите месец-два.“
Ford и
GM
Спадащото
търсене и опасенията от икономически
санкции удариха производители като
Ford и Opel
точно в началото на възстановяването
им от шест годишния пазарен срив в
Европа. Животът на чуждестранните
производители беше труден и преди
анексирането на Крим да закопае надеждите
за възстановяване на рублата.
Въпреки
съкращаването на производството и 950
работни места в два от трите си завода
в началото на месеца „Форд“ препотвърдиха
намерението да излязат на печалба в
Европа през 2015-а.
Решението
на General Motors пък да вкарат
руския пазар под шапката на GM Europe означава, че колебанието му
ще се отрази пряко на европейските им
резултати. В братска Русия, представляваща
третия им по големина европейски пазар, GM продават Opel, Chevrolet
и Cadillac, а делът
им през 2013-а бе 9.3%. За момента не са
споделяни намерения за производствени
съкращения. „Opel вярва на
руския пазар и по-нататъшния ръст на
автомобилния сектор. Наблюдаваме
политическата ситуация внимателно“ –
каза говорителят на Рюселсхайм пред
едно от специализираните автомобилни
издания.
Завод
имени Лихачёва (ЗиЛ) се
занимава предимно с реставрация
на вече произведените правителствени лимузини |
Chevrolet е
най-продаваната американска марка в
Русия, но резултатите им през 2013-а се
сринаха с 15% - тройно над пазарния спад.
В класацията по модели пък Ford Focus
беше на седмо място с
внушителните -27%.
От
гледна точка на масовите производители
основният руски проблем е загубата на
интерес към средните и компактни модели
в полза на най-евтиното или луксозните
джипове. „Проблемът на Русия е
поляризацията – коментира Филип Ошоа
от UBS. Има висок клас, нисък
клас и нищо по средата.“
Съблазнени
от митнически облекчения, мерки за
насърчаване на потреблението и автомобилизация далеч по-ниска от
европейската и под половината от
американската (която е
740 автомобила на 1000 души),
преди началото на украинската криза
мнозина прогнозираха, че Русия ще
изпревари Германия като континентален
пазар №1. Президентът на GM Europe,
Карл-Томас Нойман, октомври 2013-а:
„Прогнозите сочат, че през следващите
години Русия ще стане най-големият
европейски пазар.“
Но
мина време, пазарът попи политическото
напрежение, превърна го в несигурност и ерозия на потребителското доверие и
мнозина зарязаха бляскавия сценарий.
Поне за тази и следващата година. „Винаги
сме били малко по-песимистични относно
темпа на руския ръст“ – споделя шефът
на автомобилните прогностици в IHS,
Карлос да Силва. Заради Украйна те
промениха и прогнозите си за спад от 3
на 7%.
Парадният
ЗиЛ 41044
|
В
началото на април Ford казаха,
че все още очакват Русия да стане
най-голям пазар в Европа, но „в
по-дългосрочно бъдеще“. И как иначе,
като през слабата 2013 бяха продадени
2.78 млн. автомобила.
Не
всички бягат
Ситуацията не е еднакво лоша за всички. В началото на месеца Daimler споделиха, че заради 19-процентния си ръст миналата година обмислят производство в Русия. Въпреки това подчертаха, че не бързат – не са си поставили конкретни цели, не са набелязали местни партньори и не се чувстват притиснати от времето.
Fiat-Chrysler пък
продължават да търсят начин да се закачат
за огромната страна, чухме от Серджо
Маркионе в края на март. Откакто
съвместното им предприятие със Sollers
се разпадна през 2011-а заради
Ford, те търсят начин да
отвоюват територия и се надяват да
произвеждат Jeep.
Руският
смут създаде още насрещен вятър за и
без това затруднените масови производители,
но не всички страдат еднакво и не всички
отлагат сроковете си сериозно. Ошоа от
UBS го формулира най-добре:
„Ситуацията просто намалява пространството
за грешка – не стига да ги повлече, но
не им дава да бъркат другаде.“
Оптимизъм
в Renault-Nissan
На
руската премиера на седана on-DO
на съживения Datsun Карлос
Гон каза, че независимо от пазарното
забавяне и кризата с Украйна остава
оптимист. Според него геополитическата
ситуация е „неравна, но няма да продължи“.
„Нямаме колебания в руския потенциал.
Стратегията ни не се влияе от краткосрочни
колебания, а от дългосрочен потенциал
и тенденции.“ Според
него веригата на доставките им не е
повлияна от индивидуалните западни
санкции по повод присъединяването на
Крим.
Припомням,
че през 1981-а „Нисан“ пенсионираха
„Датсун“, но миналата година обявиха
връщането на марката с малки коли за
развиващи се пазари от типа на Индонезия,
Индия, Русия и Южна Африка. Идеята е част
от младите първи собственици на автомобил
да се откажат от вторичния пазар.
Предпоставките
в Русия са много изкушаващи: растяща
средна класа с разполагаем доход, стареещ
автомобилен парк и ниска автомобилна
плътност са все фактори, работещи в
полза на бъдещи продажби.
Въпреки
пазарните колебания и несигурност Гон
избира стратегическия подход: „Оптимист
съм. Разбирам, че пазарът спадна миналата
година и вероятно ще спадне и тази, но
когато инвестираме ние се ангажираме
не за тази година, а за 5, 10, 20 години
напред.“
При
Datsun ползите от слабата
рубла ще са най-силно изразени заради
местното снабдяване и производството
на „АвтоВАЗ“ в Толиати: „За местните
марки слабостта на валутата е предимство.
Чуждите марки внасят много коли, така
че когато рублата отслабне, всички с
високо евро и доларово съдържание са
ощетени.“ В средата на годината предстои
Renault-Nissan да придобият
контрол върху производителя на
най-популярната славянска марка –
„Лада“, с което целта за пазарен дял
се качва от досегашните 32 до 40%.
И
така, с огромния си пазарен потенциал
Русия привлича неудържимо автомобилната
индустрия, но не всички имат слуката на
Renault-Nissan, а и огромната
държава винаги е съдържала подобаваща
размера й доза непредсказуемост, която
изглежда само покачва инвеститорския
адреналин.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар