четвъртък, 19 юни 2014 г.

Главоболията на въглерода

Очуканите от европейския икономически спад производители са изправени пред още главоболия – планираното за 2017-а въвеждане на новия метод за измерване на автомобилните въглеродни емисии

          Въвеждането на новата методика за измерване на енергийната и емисионна ефективност би могло
          да извади от летаргията модели като Nissan Leaf и Renault ZOE

Европейският съюз е в процес на замяна на т.нар. New European Driving Cycle (NEDC) с по-точния, разработен под егидата на ООН, World Light Vehicle Test Procedure (WLTP).

Промяната има много прост ефект – производителите ще трябва да увеличат инвестициите си в решения за подобряване на енергийната ефективност на колите, а електромобилите биха получили тлъст бонус. В инвестиционната компания Exane BNP Paribas смятат, че въвеждането на стандарта WLTP ще добави около 1000 евро към цената на автомобилите – тежък удар за масовите производители, чийто единствен начин да раздвижат метала от автосалоните и насърчат обрулените си от рецесията клиенти са тежките отстъпки.

На представянето на финансовите резултати на групата през март шефът на BMW Норберт Райтхофер каза, че производителите искат отлагане до 2020-а. Според генералния секретар на ACEA Ерик Йонерт европейската цел за 2017-а е „невероятно амбициозна“ и ще прехвърли бремето на разходите върху потребителите. Самият размер на допълнителните разходи варира в зависимост от индивидуалните технологични възможности, процеси и моделна гама.

Тестът WLTP е по-адекватен в отразяването на съвременните условия за каране от въведената през 70-те процедура  NEDC, чието първоначално предназначение е да измерва предизвикващите смога емисии на азотен окис, докато меренето на разхода на гориво и въглеродните емии са пришити по-късно. Допусканията в тестовия модел за поведението на техниката и шофьора са остарели и разликите между получените резултати и реалността достигат 30%, което тук често коментираме. Според базираните в Брюксел зелени лобисти от Transport & Environment независимите тестове показват средно с 23% по-високи стойности от официално обявените от производителите. Това впрочем е по-малко от резултатите в моите независими тестове, които понякога дават отклонения над 40%.

Имайте предвид, че всички марки, продаващи коли в Европа, вече са изправени пред бездруго голямото предизвикателство до 2021-а да намалят средните емисионни нива до 95 г/км, а паралелната смяна на методиката би утежнила още задачата им.

С цената на милиардни инвестиции в технологии, двигатели, стоп-старт, и електромобили за сега производителите се движат по план към целта според NEDC, но ако резултатите се измерват по WLTP, летвата се вдига по-високо. Според анализа на Exane BNP Paribas при някои производители WLTP практически ще удвои изискването за намаляване на въглеродните емисии, което ще струва нови милиарди: „Ако съгласно новия тест емисиите са окажат с да кажем 20% по-високи и допуснем, че технологичната цена за свалянето на 1 грам CO2 е 30 евро, то еднократните разходи в европейската автомобилна индустрия ще бъдат около 11 милиарда“ (предположението е базирано на продажби от 14.3 млн. през 2020-а) – пишеше в априлския им доклад, който докато прочета, стана юни. Според автора му Сюарт Питърсън това прави около 800 евро на кола, което е „огромна сума за всеки производител, но най-вече за масовите марки, които в добра година правят едва 500 на кола.“

Според Питърсън марки като Renault, Peugeot-Citroen и Fiat със средни маржове доста под очакваните разходи за съответствие ще бъдат засегнати по-тежко от германците.

Както винаги, ще има и печеливши – доставчици на компоненти, подобряващи ефективността на колите, като Continental, Plastic Omnium и Faurecia ще спечелят нов бизнес. Очевидният печеливш от всичко това могат да бъдат електромобилите и зарядните хибриди, докато дизелите, чийто азотни емисии също растат според новия цикъл, са най-вероятният губещ.

Няма коментари:

Публикуване на коментар