Името
Произходът на думата Insignia
води към предметните отличителни
белези на личната императорска власт в Римската империя, както и
принадлежността към дадена общност или организация в днешно време, т.е. герб.
Амбициозно за име на масова кола, ще кажете и ще сте прави. Но всичко има
предистория...
Проблемът с имиджа на Opel
като марката на германския
пролетариат не е от вчера: няколко поколения модели от различни класове работиха
неуморно в тази посока и когато шефовете в компанията осъзнаха, че така обричат
емблемата на гибел, за малко да бъде късно. Най-силно сякаш този синдром се
проявяваше при феномена Vectra, три последователни поколения от която не биха
могли да изглеждат по-различно и въпреки това работеха задружно в посока на
служебния облик на блица. В автомобилната индустрия на тези продажби се гледа с
лошо око, защото рушат репутации и развалят финансови резултати.
При дебюта на модела през 2008-а многобройните привърженици
на Рюселсхайм мигом се съвзеха – колата понесе новите си емблеми, късайки
драматично с анонимния вид на предшественика Vectra C. Една от целите, които дизайнерският екип на Марк
Адамс си беше поставил, бе чрез скулптурна обработка на обемите външността на
колата да понесе инсигниите на стремителността и желанието. И се получи – Insignia стана кола на
годината в Европа и шест години по-късно са продадени близо 600 000. Нови
100 000 са поръчани заради добре дозираното освежаване на модела във втората
половина от живота му, за което ще говорим днес.
Новото
Няма да преразказвам прессъобщенията за външните
новости по една кола, която по начало няма проблеми с вида си. Само ще обобщя,
че всички те водят в предварително зададената посока и добавянето на нови
визуални акценти всъщност е една сравнително малка част от промените, които по
инерция все още наричаме фейслифт. За отбелязване е аеродинамичната оптимизация
при дизелите с активни жалузи в долната част на предната решетка,
предотвратяващи завихрянето на входящия въздушен поток. Благодарение на мерки
като тази обтекаемостта на хечбека е стигнала 0.25 – най-ниският показател в
класа. Хареса ми и по-изострената, присвита диодна светлинна графика.
Колкото и да са промените по външния вид,
истинската нужда от тях беше вътре. Добрата новина е, че са направени: auf
Wiedersehen на нискокачествените дисплеи и ситните като грахови зърна копчета с
неясни функции! Радикално опростената централна конзола вече е елегантна –
отдъхнах. Приятна изненада е воланът, чийто дизайн също е актуализиран. Съчетан
с подобрените материали и хибридния инструментален панел с голям
многофункционален дисплей, интериорът на Insignia вече говори друг език. Всичко това поставя
контакта между човека и машината на модерна основа, а вариантите за табло са
станали цели три и зависят от нивото на оборудване.
В
движение
Веднъж седнал в постоянно подобряващите в
последните години опелски седалки се запознавате с още новости: 1.6-литров
турбо бензин, настроен на 170 к.с., закачен за нова нискофрикционна автоматична
скоростна кутия (най-после!). Управлението е с актуализирани настройки на усилването и също така
ревизирано и олекотено окачване.
Новият двигател работи меко и благодарение на
ниските обороти на въртящия си момент тегли гладко и с ентусиазъм тежащата
около 1700 кг. Insignia (до 100 за 9.9 секунди). Добавката
на конвенционалния автоматик в това време е малко над половин секунда и въпреки
осезаемия напредък продължавам да предпочитам също така новата механична
скоростна кутия - напредъкът е съществен, но недостатъчен.
По отношение на пътното поведение повечето чавки
са поставени в правилните квадратчета (извинете електоралната ми терминология): общото усещане е за
по-уверена управляемост и, без да е шампион в дисциплината, значително повече
радост от карането. Тя е в пряка зависимост и от размера на гумите, а
18-цоловите се очертават като
оптимални. Колкото и да я хокам, скоростната кутия вече помага, вместо да пречи
на движението, а воланът е една идея по-тежък и вдъхващ доверие при смяна на
посоката. Значително преосмисленото окачване дава своя дан с повече композираност
по надупчените като eментал български пътища, а подобрената му странична стабилност допринася за
по-точно завиване, което дава нови шансове за оцеляване в суровите пътни нрави
из отечеството. Така пътуването на средни разстояния е практически неусетно. За
разлика от екзотичната идея към чувствителния на допир дисплей и управлението
от волана да добавят между седалките една доста фриволна интерпретация на тема
компютърна мишка. Не знам какво толкова революционно вижда маркетингът в нея,
но ви стига да знаете, че няма да сбъркате, ако я пропуснете. За разлика от
т.нар. инфотейнмънт (св. св. Кирил и Методий да ме прощават), който е направен грамотно и реагира точно така,
както се очаква от него. Новостите тук са във възможностите за индивидуализация
и съхранение на данни и настройки, изравнявайки средния седан на Opel с пряката
конкуренция.
От друга страна, пасивните и активни системи за
подпомагане на шофьора, комбинирани с автоматик, и тук предлагат предпазливо
активни елементи на автономното управление, като възможността за ефективно
поддържане на дистанция до пълно спиране.
Вместо
заключение
Че значително освеженият Insignia
e направил съществена крачка в
правилната посока няма съмнение:
всички промени добавят реално технологично съдържание към красивата форма и
най-големият Opel е станал сериозен и - това е
приятната новост - изтънчен играч в бавно топящия се вид на седаните от среден
клас. Това подсказва, че вече можем да смятаме проблема с имиджа за преодолян,
което вероятно помага за затвърждаването на второто място в сегмента през
първото тримесечие на 2014-а в Европа (с ръст от над 30%), скъсявайки значително дистанцията до чакащия
наследника си VW Passat. В България ситуацията е
по-различна: доколкото неточната информация от ААП изобщо подлежи на анализ, за
момента Insignia се представя на нивото на два от ключовите си конкуренти – Skoda Superb и Ford Mondeo, но изостава
от други три – VW Passt, Toyota Avensis и Mazda 6.
В решаването на пазарната задача ще помагат още две
новости: първата е, че „Опел“ най-после се престрашиха и гаранцията им вече е 5
години/150 000 км. И ако това само ги изравнява с нормите в сектора, то другата
е по-интересна: България е сред първите европейски страни, включени в проекта
клиентски комуникационен портал myOpel. Идеята е регистрираните собственици на марката
да получават следпродажбени услуги и информация, а въвеждането му току-що
започна. Тук вече германците са едни гърди напред с реална новост, чиито ефект
и развитие тепърва ще следим.
За малко да забравя: комбинацията зелено/бежово е
много яка.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар