неделя, 26 октомври 2014 г.

CADILLAC: GM СИ ВЯРВАТ

Ново ръководство, нови модели, нов манталитет




Обсебените от идеята за повече място за краката отзад китайци ще получат дълга версия на ATS


Въпреки, че извън Северна Америка са хронични неудачници, Cadillac не бива да бъдат подценявани: напоследък в General Motors са се заели сериозно  със своя кандидат глобален премиум производител.
В годините след смъртта и възкресението си в GM подеха кампания за инвестиции в подновяването на гамата и нови модели, но допреди лятото много малка част от тях бяха предвидени за региони извън Северноамериканската асоциация за свободна търговия NAFTA. Уникалният за Китай ATS-L – дълга версия на най-малкия модел на марката, стартира продажбите си, но по същество той само маркира опит за компенсиране на изоставането от тройната германска хегемония на Audi, BMW и Mercedes-Benz.
За постигането на реален резултат „Кадилак“ имат нужда не просто от нови модели, но и от глобален маркетинг. В Lexus и Infiniti вече разбраха: истинските луксозни марки трябва да бъдат в резонанс с потребителите както в Северна Америка, така и в Европа, Русия и Китай, а след време – и в Индия. Във Volvo вече работят върху задачата за присъединяването си към управлявания от германците тесен кръг на премиум производителите, но ще им отнеме много време и усилия. Accura също пробват да се наместят в някои държави, но също като Cadillac и Lincoln боледуват от хроничен наследствен американоцентризъм.
Редно е да признаем усилието в Детройт: в глобалното им присъствие е инвестирано немалко, но упражнението никак няма да е евтино. Ще бъдат ли върнати някога разходите? Много е рано още да се каже, най-вече защото за сега продажбите им са много под тези на германците и Lexus.
Беглият преглед върху проблемите им подсказва, че спадът в Северна Америка съвсем не се дължи изцяло на продуктите: седаните ATS и XTS бяха представени през 2012-а, а CTS и купето ELR – миналата година. ATS и новият Escalade – това лято.
Електрическата версия с удължен пробег ELR не се представя на нивото на очакванията: високата цена, ниската обща мощност (209 к.с.) и ограниченият пробег в режим на ток изглежда са изпратили мнозина потенциални собственицити в автосалоните на конкуренцията. В Щатите тя включва и Tesla, които по ирония на съдбата не предлагат бордови генератор за борба с тревогата от електромобилния пробег.

Cadillac CTS
Могат ли GM да направят нещо? Без да имам претенции за задълбочен поглед, сигналите изглеждат обещаващо. Провали като купе и комби версиите на CTS няма да бъдат повтаряни; ATS изглежда добре: с подходящ за сегмента размер и възможност за двойно предаване той предлага смислена алтернатива на третата серия на BMW в Щатите. Новото купе е добре дошло, а очакваният догодина кабриолет ще даде още едно рамо в борбата за пазарен дял.

Американците по традиция не тачат комбитата твърде, но този тип коли са фундаментални за Европа. В Мичиган изглежда проявяват търпението да изчакат новото поколение дизели от Opel преди следващия опит за континентално въвеждане. Модел, който би работил на много пазари, е нещо като CLA на Mercedes и GM вече излъчиха сигнали, че работят. Малкият американски седан ще бъде със задно и двойно предаване, така че също като ATS и CTS да пасне на архитектурата Alpha.
Друг техен модел, нуждаещ се от заместник, е кросоувърът SRX, пред който има интересни възможности, предвид очакванията наследникът на Lexus RX да бъде само актуализиран, без да е изцяло нов модел.
SRX обаче няма да е единственият кросоувър в американската премиум гама: с временното име ARX друг модел ще застане срещу новите Lexus NX и Audi Q5. Намиращ се на три години от въвеждането си в производство, за него знаем само че ще споделя архитектурата на следващото поколение Opel Antara.
Още по-нагоре в гамата е XTS – един от проблемните модели на „Кадилак“. Създаден да се бори с Audi A6/L, с размери, близки до тези на А8 той се оказа прекалено голям и тромав за сегмента. Това е ехо от проблемните за GM времена на разработката му, когато с платформата на Saab 9-5 в Детройт се надяваха с един куршум да ударят зайците и в Щатите, и в Китай. В крайна сметка моделът се оказа еднакво неподходящ, заради това следващото поколение ще се скъси, отваряйки пространство за нов флагмански седан, временно наричан LTS.
На автомобилния ринг LTS ще се изправи срущу Mercedes-Benz S и Lexus LS. Напредналият стадий на въвеждането му бе потвърден неотдавна от шеф инженера Дейв Леоне, а началото на производството му се очаква през последната четвърт на 2015 г. Шансовете на LTS? Хм, като се сетя, че само преди десетилетие изглеждаше сякаш Mercedes-Benz, BMW и Lexus са бетонирали оградата на сегмента... После в него влязоха Audi A8, Maserati Quattroporte, а накрая и Porsche Panamera, което с впечатляващи продажби от 20 000 на година доказа, че под слънцето на лимузините има място дори за 5-метров хечбек.
Така към 2017-а гамата на „Кадилак“ ще съдържа четири седана, два кросоувъра, голяма лимузина, както и чаровният като Бабина-Видина кула динозавър Escalade.


С размерите и чара на Баба Вида: Cadillac Escalade Platinum

Като марка Cadillac има огромно глобално домашно за писане: задачата пред новия й шеф Йохан де Нишен, особено в региони като Европа, е много сериозна. Очевидно е, че в най-големия европейски пазар – Германия си имат цели 4 луксозни марки, които нямат преборване у дома. Също така е очевидно, че в някои държави, като Обединеното кралство и Скандинавия, марки от типа на Jaguar, Volvo, Lexus и дори Tesla имат шанс да се преборят за приличен пазарен хабитат.
Дали всичко това ще проработи все още е трудно да се предскаже. Първата и основна задача пред новото ръководство ще бъде да вкара в главите и ценностната система на потребителите по света идеята, че марката Cadillac е смислена алтернатива на германо-японския автомобилен истаблишмънт.
А дали ще успеят ще разберем около 2018-а. Сигурното за сега е, че си вярват.
Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар