четвъртък, 23 октомври 2014 г.

В преследване на Volkswagen

Как върви борбата за второто място в Европа


          Ето как изглеждат пазарните им дялове през годините
Отдавна не съм ви занимавал с европейския автомобилен пазар. Грешка, крайно време е.

През септември групата Volkswagen има четвърт от него главно благодарение на ръстовете в Skoda и Seat и в по-малка степен заради по-малките обеми на Porsche. Самите VW продължават мора по конкуренцията: марката последователно трупа пазарен дял и както виждате от графиката, води от години, а след 2008 – напълно еднолично.
Феноменът си струва няколко думи. През последното десетилетие европейският автомобилен пазар се свлече от над 16 милиона през 2004 г. до рекордно скромните 12.27 през 2013-а. Това произведе минимален ефект върху числата във Волфсбург: през миналата година продажбите им бяха със символичните 9 000 по-малко от 2004, докато пазарният им дял подхвръкна от 9.6 до 12.6%. Всичко това има просто обобщение: „Фолксваген“ е безапелационен пазарен доминатор, а с по няколко процентни пункта надолу Ford, Opel и Renault се борят за среброто.
Картината контрастира драстично с годините 1997 - 2001-а, когато трите най-силни марки имаха дялове от над 10%, а преднината на VW не надхвърляше половин процент.
На този фон целите във Ford, Opel и Renault все се въртят около достигането или запазването на второто място, но дори не мечтаят за първото – „Фолксваген“ е твърде силен. Работата е там, че парите, изкарвани от доходния китайски пазар, където също доминират, им дават възможност да правят отстъпки в Европа – стратегия, която Серджо Маркионе заклейми като „кървава баня“ за марките, разчитащи прекалено много на Европа.
С едно кратко изключение през 2010 г. Ford са абонирани за второто място от 2008-а, докато от 1997 насам Opel/Vauxhall пропиляха почти половината от пазарния си дял в устойчив спад. Най-тежко в Renault беше между 2004 и 2007, когато французите се стовариха от първо на четвърто място, където са и в момента.
Те се възстановяват
          Бягство от сегмента: Renault Espace
Въпреки незавидното си положение Renault все пак изглеждат най-предразположени към изпреварване на конкуренцията: с изключение на Clio, Captur и появилото се напоследък Twingo, гамата им е една от най-старите на пазара, а предстоящата подмяна на основни модели в нея ще ускори наваксването на загубените обеми.
Дебютът на Espace в Париж и дизайнът му са голяма крачка встрани от вида на традиционния миниван, който в опита си да избяга от спадащия сегмент на големите многофункционални пътническо-багажни превозвачи съвсем е заприличал на кросоувър. Очевидно по-голям ще е тласъкът от по-малките Megane и Scenic, чийто наследници ще видим към края на 2015 или в началото на 2016 година.
Renault планират подмяна и на едва дишащия и произвеждан от Samsung Koleos, който се очаква да стъпи върху платформата на добрия братовчед Nissan Qashqai. Тук главната надежда е французите да се наместят по-удобно срещу VW Tiguan, Ford Kuga и стареещия Opel Antara. Ако този модел успее да направи половината от годишните 200 000 на „Нисан“, това ще придвижи марката на една ръка разстояние от Ford, пред Opel.
На продуктовия хоризонт е и подмяна на вехтата Laguna, чието второ поколение се радваше на голям (250 000 годишно), но кратък успех в периода 2001 - 2002 г. С времето лошата репутация на модела свали продажбите му до тези на VW CC (под 18 000 през 2013-а).
Къде е фокусът във Ford
В това време от декември подновеният средноразмерен седан на Ford ще трябва да се бори със спад от над 300 000 в края на 90-те до едва 50 000 през миналата година – какво да се прави, клиентското внимание е изцяло в премиум марките. Заради преместването на производството от Белгия в Испания обаче подмяната на Mondeo (както и тази на Galaxy и S-Max) се забави повече от планираното, а в това време „новият“ дизайн се продава от 2012-а като Ford Fusion в Щатите, а от миналата година - и в Китай. По този повод съвсем не е гарантирано, че европотребителите ще погледнат на модела като на толкова нов, че да надхвърлят сто хиляди на година.
          Нов само в Европа: Ford Mondeo
Сред останалите в гамата Fiesta и Focus си получиха фейслифтовете, докато Kuga все още е свеж в сегмента си, а C-Max е наред догодина. Продажбите на навършилия две години B-Max вече се забавят, а малката Ка ще живее само до края на моделния си цикъл. Докато във „Форд“ мислят дали да разпространяват микроколата из Южна Америка от Бразилия, наскоро представеният компактен кросоувър Ecosport, разработен за развиващите се пазари, е поредното доказателство, че европейската потребителска култура е доста по-взискателна към дизайна и интериора. Тъкмо в липсата на силен играч в растящия сегмент на малките кросоувъри е и най-слабото място на американската гама. Докато Mokka и Captur свършват като топъл хляб, Ecosport върви в порядък 1/10 от обемите им. Всичко това без Volkswagen дори да са в сегмента - малкият Taigun е на ред чак през 2016-а.
Борбата в Opel
Европейската част от GM продължава да страда от липсата на инвестиции в нови модели, причинена от фалита в Щатите. Opel и близнакът Vauxhall страдат солидарно от продуктова суша, опитваки се да догонят енергийната ефективност на конкуренцията – един от ключовите фактори за вземане на решение в Европа, където за разлика от България правителствата насърчават покупката на енергийно ефективни нови возила.
Другата част от проблема е, че излизането на Chevrolet от Европа така и не подкара автоматично клиентите към „Опел“, както шефовете наивно са се надявали. Подобен потенциал впрочем има при малкия Karl, които би могъл най-после да зъдържи част от собствениците на Spark и Aveo.
Ситуацията при ключовата Astra също не е розова: беше време през 2007-а, когато предходният модел надпродаваше Golf V, а днес обемите са спаднали до под половината (съотношението в момента е почти 1:3). Така Mokka е орисана да носи товара и в двата сегмента още две години до появата на новия модел.
          По стъпките на Chevrolet: Vauxhall Viva/Opel Karl
Да спорим колко нова е новата Corsa няма смисъл. Opel искат да мислите, че това е изцяло ново поколение, но борбата с Fiesta, Clio и Polo ще е много тежка - концепцията на тази платформа е вече на десет години. Всичко това се дължи на ограничения бюджет за изследвания и развитие, който  не подлежи на произволно разтягане. Заради това GM Europe заложиха на симпатичния Adam. За сега той може и да постига продажбените си цели, но обемите му дори не се приближават до тези на фундаментално важната за пазарния дял на марката Corsa. Положението впрочем е подобно и по отношение на един от преките конкуренти – Renault Twingo.
От останалите модели в гамата им - Insignia, Meriva и Zafira си получиха освежаването в последните две години, а красивата, но пазарно символична Cascada е едва във втората си година.
Така очертаната ситуация в Opel не вещае бърза положителна развръзка; не и със скоростта в „Рено“.
Volkswagen пазят короната
Независимо от неочакваните технологични проблеми с въвеждането на универсалната MQB архитектура, спъващи капацитета не само във Фолфсбург, и предстоящата поколенческа смяна във върховното ръководство, „Фолксваген“ продължава силното си представяне в ключови сегменти: с модели като новия Passat, Touran и Tiguan, а после Taigun, както и електрическите подкрепления на e-Golf и e-Up! (за разлика от България, в някои европейски държави не се преструват, а действително насърчават алтернативното задвижване) изглежда ще крепят пазарния дял стабилно в порядък 12%.
Така сред тримата претенденти за второто място Renault са най-предразположени за пръв път от десет години да достигнат прага от 10%, докато Ford и Opel са в по-трудна изходна ситуация за среброто.

Няма коментари:

Публикуване на коментар