Подлагаме на разпит другата версия на колата на годината
На какво се надяват?
След като в последните години дори в управителния съвет се убедиха, че така
повече не може, „Пежо“ запретнаха ръкави. Лютият галски инат (вече подправен солидно
със соевия сос на Dongfeng Motor) сработи и в последните две години ни дари с
модели, чиято ключова задача е да удържат критичната ситуация и с много
търпение да сложат веднъж за винаги край на продаването на отстъпки.
Въпреки миграцията на потребителския интерес към света на квази кросоувърите (многоцелеви возила, намекващи за повишена проходимост, без да я притежават) „Пежо“ имат големи надежди за новото си комби: след като предшественикът му се класира предпоследен в топ 10 на сегмента през миналата година французите вярват, че наследникът може повече.
Какво е новото?
Всъщност няма нищо от старото.
Въпреки миграцията на потребителския интерес към света на квази кросоувърите (многоцелеви возила, намекващи за повишена проходимост, без да я притежават) „Пежо“ имат големи надежди за новото си комби: след като предшественикът му се класира предпоследен в топ 10 на сегмента през миналата година французите вярват, че наследникът може повече.
Какво е новото?
Всъщност няма нищо от старото.
Още на представянето през пролетта стана ясно, че в Сошо са направили
обратен завой: колата е по-дълга, по-ниска и с по-голямо междуосие от предишната.
Така общото впечатление е от една страна по-зряло, а от друга – по-самоуверено.
Всичко това им трябва, защото са пресметнали, че около 10% от европейския
компактен сегмент се пада на комбитата, чийто купувачи са предимно мъже -
по-млади и с по-динамичен начин на живот от собствениците на хечбек. Това може
и да е вярно в Стара Европа, но заради съвпадението на куп неприятни фактори, с
които днес няма да си разваляме настроението, у нас комбитата са предимно
корпоративни продажби – търсенето за лични нужди е много скромно.
Основната новост в 308 SW е значително опростения и хармоничен външен вид -
усилията за намаляване на сложните линии и чупки в панелите са очевидни, а
ефектът положителен – в сравнение с предшественика новото комби на „Пежо“
изглежда по-леко и по-изискано. И не само изглежда: дългото 4.59, широко 1.80 и
високо 1.47 возило е с до 140 кг. по-леко от предшественика си, което дължи на
новата платформа EMP2.
Новост е и липсата на трети ред седалки, който през първото десетилетие на
века се беше превърнал в самоцелна мода. Да, тя ползваше данъчен кредит не само
в България, но там така и никой не седеше: пространството ставаше главно за
изолация на палави дечурлига, не и за повече. И слава богу, новият SW е запокитил последните
седалки в името на голям багажник; наистина голям: ако трябва да вземете багаж
от най-вътрешната му част, ще трябва да се разтегнете максимално – с 610-те си
литра основен обем и нисък праг тази кола може да товари много.
Вътре цари позната от хечбека радикална раздяла с миналото: изчистен интериор с добре дозирани странности, като разположението на основните уреди, височината и диаметъра на волана и централната конзола. Веднъж преживял шока от 208 и осъзнал ползите в 2008 и 308, тук без усилие запазих самообладание. Нещо повече – успях да се почувствам добре. Принос в това имат страхотните седалки с необичайно високи облегалки за главите, които правят така, че разстояния от порядък 4-500 км се взимат на един дъх.
Вътре цари позната от хечбека радикална раздяла с миналото: изчистен интериор с добре дозирани странности, като разположението на основните уреди, височината и диаметъра на волана и централната конзола. Веднъж преживял шока от 208 и осъзнал ползите в 2008 и 308, тук без усилие запазих самообладание. Нещо повече – успях да се почувствам добре. Принос в това имат страхотните седалки с необичайно високи облегалки за главите, които правят така, че разстояния от порядък 4-500 км се взимат на един дъх.
Другата причина е пространството: ако при хечбека то не прави кой знае
какво впечатление, при комбито се чудите дали не сте в кола от горния сегмент:
мястото и отзад е предостатъчно, а стъкленият покрив както винаги подсилва
усещането за простор.
Ключовата отговорност за лекотата обаче се пада на новия трицилиндров, 1.2-литров
турбо бензин, който – като всички представители на новото поколение агрегати –
дава усещане за тишина, гладкост, сила и еластична отзивчивост. Последните две
са още по-силно изразени при натискане на бутона „Sport“, придаващ острота на газта и тегло на волана.
Така леката само 1190 кг. френска стомана придава на 130-те коня под капака
субективното усещане за повече, което се дължи и на ранната поява на въртящия
момент, добавяща спонтанност при междинно ускорение.
Като казах волана се сещам, че той заедно със скоростната кутия са малко
смътни: механичната обратна връзка се
губи заради електрическото усилване на управлението, а дългият ход на скоростния
лост постига същия ефект при иначе добре оразмерените предавки.
В движение комбито е тихо и отзивчиво. Само не прекалявайте с газта по
завоите, защото това не е кола за спортно каране: под напрежение нещата омекват
и стават неуверени. За сметка на това в повечето останали ситуации възмекото
возене ще хареса на мнозина и само потропването из пътните потайности на
отечеството издава, че търкаляте ниски 18-цолови колела.
Закачките с разхода на гориво няма да ви се разминат и днес: в мои ръце несъмнено приятният двигател се отчете със среден разход от 9, което е на една светлинна година разстояние от стендовите 4.7, но с оглед на показаното са едно напълно задоволително постижение.
Закачките с разхода на гориво няма да ви се разминат и днес: в мои ръце несъмнено приятният двигател се отчете със среден разход от 9, което е на една светлинна година разстояние от стендовите 4.7, но с оглед на показаното са едно напълно задоволително постижение.
Като питате за новости, да ви кажа, че ново е и усещането за зрялост: комби
самоличността на колата на годината изглежда доста по-уверена и с много
по-оправдани претенции. По-завършена от хечбека? Май да.
Ще го бъде ли?
Хм, лесен въпрос с не толкова лесен отговор. Карткият е: има всички
предпоставки, защото 308 SW е
очевиден напредък във всяко отношение; за разлика от много модели на VW, например, при които
човек се чуди какво е новото, тук всичко е ясно.
Проблемът произтича от това, че французите са си поставили стратегическата задача да повишат средната цена на транзакция при продажбите – упражнение, в което германците са експерти.
Проблемът произтича от това, че французите са си поставили стратегическата задача да повишат средната цена на транзакция при продажбите – упражнение, в което германците са експерти.
И наистина, с чисти форми, диодни светлини, нова технология и ново качество
308 SW прави
големи крачки в посока на убедителността на добре обмисления и завършен
продукт, особено в най-високото ниво на оборудване Allure, чиято основна задача е да ви убеди без пазарене да
се разделите с около 50 000 лв.
Проблемът е, че в този сегмент подобни претенции имат още десетина продукта, някои от които (Skoda Octavia) през 2013-а надпродаваха Peugeot в съотношение 5:1. Сега остава да потърпим, за да видим разгръщането на стратегията им: по данни на ААП (които гледам само поради липсата на други) С сегмент е вторият най-голям – приблизително 1/5 от българския пазар. В него Peugeot имат малко под 7%, а SW прави около 1/3 от продажбите на модела. 124 за девет месеца не звучат много, но с оглед новите цели и състоянието на пазара резултатът е приличен.
В такъв контекст пред лекия 308SW стои изключително тежката задача да се бори с
конкуренция от калибъра и на VW Golf Variant и Ford Focus комби. Добрата вест е, че този път – повече от
когато и да било преди – Peugeot дават смислен отговор на повечето от важните въпроси.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар