понеделник, 20 октомври 2014 г.

Въпроси: Peugeot 308 SW

Подлагаме на разпит другата версия на колата на годината



          И най-лютият франкофоб няма да отрече: 308SW изглежда добре

На какво се надяват? 

След като в последните години дори в управителния съвет се убедиха, че така повече не може, „Пежо“ запретнаха ръкави. Лютият галски инат (вече подправен солидно със соевия сос на Dongfeng Motor) сработи и в последните две години ни дари с модели, чиято ключова задача е да удържат критичната ситуация и с много търпение да сложат веднъж за винаги край на продаването на отстъпки.

Въпреки миграцията на потребителския интерес към света на квази кросоувърите (многоцелеви возила, намекващи за повишена проходимост, без да я притежават) „Пежо“ имат големи надежди за новото си комби: след като предшественикът му се класира предпоследен в топ 10 на сегмента през миналата година французите вярват, че наследникът може повече. 

Какво е новото? 

Всъщност няма нищо от старото.

Още на представянето през пролетта стана ясно, че в Сошо са направили обратен завой: колата е по-дълга, по-ниска и с по-голямо междуосие от предишната. Така общото впечатление е от една страна по-зряло, а от друга – по-самоуверено. Всичко това им трябва, защото са пресметнали, че около 10% от европейския компактен сегмент се пада на комбитата, чийто купувачи са предимно мъже - по-млади и с по-динамичен начин на живот от собствениците на хечбек. Това може и да е вярно в Стара Европа, но заради съвпадението на куп неприятни фактори, с които днес няма да си разваляме настроението, у нас комбитата са предимно корпоративни продажби – търсенето за лични нужди е много скромно.


Основната новост в 308 SW е значително опростения и хармоничен външен вид - усилията за намаляване на сложните линии и чупки в панелите са очевидни, а ефектът положителен – в сравнение с предшественика новото комби на „Пежо“ изглежда по-леко и по-изискано. И не само изглежда: дългото 4.59, широко 1.80 и високо 1.47 возило е с до 140 кг. по-леко от предшественика си, което дължи на новата платформа EMP2.

Новост е и липсата на трети ред седалки, който през първото десетилетие на века се беше превърнал в самоцелна мода. Да, тя ползваше данъчен кредит не само в България, но там така и никой не седеше: пространството ставаше главно за изолация на палави дечурлига, не и за повече. И слава богу, новият SW е запокитил последните седалки в името на голям багажник; наистина голям: ако трябва да вземете багаж от най-вътрешната му част, ще трябва да се разтегнете максимално – с 610-те си литра основен обем и нисък праг тази кола може да товари много.

Вътре цари позната от хечбека радикална раздяла с миналото: изчистен интериор с добре дозирани странности, като разположението на основните уреди, височината и диаметъра на волана и централната конзола. Веднъж преживял шока от 208 и осъзнал ползите в 2008 и 308, тук без усилие запазих самообладание. Нещо повече – успях да се почувствам добре. Принос в това имат страхотните седалки с необичайно високи облегалки за главите, които правят така, че разстояния от порядък 4-500 км се взимат на един дъх.

Другата причина е пространството: ако при хечбека то не прави кой знае какво впечатление, при комбито се чудите дали не сте в кола от горния сегмент: мястото и отзад е предостатъчно, а стъкленият покрив както винаги подсилва усещането за простор.

Ключовата отговорност за лекотата обаче се пада на новия трицилиндров, 1.2-литров турбо бензин, който – като всички представители на новото поколение агрегати – дава усещане за тишина, гладкост, сила и еластична отзивчивост. Последните две са още по-силно изразени при натискане на бутона „Sport“, придаващ острота на газта и тегло на волана. Така леката само 1190 кг. френска стомана придава на 130-те коня под капака субективното усещане за повече, което се дължи и на ранната поява на въртящия момент, добавяща спонтанност при междинно ускорение. 

Като казах волана се сещам, че той заедно със скоростната кутия са малко смътни:  механичната обратна връзка се губи заради електрическото усилване на управлението, а дългият ход на скоростния лост постига същия ефект при иначе добре оразмерените предавки.

В движение комбито е тихо и отзивчиво. Само не прекалявайте с газта по завоите, защото това не е кола за спортно каране: под напрежение нещата омекват и стават неуверени. За сметка на това в повечето останали ситуации възмекото возене ще хареса на мнозина и само потропването из пътните потайности на отечеството издава, че търкаляте ниски 18-цолови колела.

Закачките с разхода на гориво няма да ви се разминат и днес: в мои ръце несъмнено приятният двигател се отчете със среден разход от 9, което е на една светлинна година разстояние от стендовите 4.7, но с оглед на показаното са едно напълно задоволително постижение.

Като питате за новости, да ви кажа, че ново е и усещането за зрялост: комби самоличността на колата на годината изглежда доста по-уверена и с много по-оправдани претенции. По-завършена от хечбека? Май да.

Ще го бъде ли?

Хм, лесен въпрос с не толкова лесен отговор. Карткият е: има всички предпоставки, защото 308 SW е очевиден напредък във всяко отношение; за разлика от много модели на VW, например, при които човек се чуди какво е новото, тук всичко е ясно. 
Проблемът произтича от това, че французите са си поставили стратегическата задача да повишат средната цена на транзакция при продажбите – упражнение, в което германците са експерти.

И наистина, с чисти форми, диодни светлини, нова технология и ново качество 308 SW прави големи крачки в посока на убедителността на добре обмисления и завършен продукт, особено в най-високото ниво на оборудване Allure, чиято основна задача е да ви убеди без пазарене да се разделите с около 50 000 лв.

Проблемът е, че в този сегмент подобни претенции имат още десетина продукта, някои от които (Skoda Octavia) през 2013-а надпродаваха Peugeot в съотношение 5:1. Сега остава да потърпим, за да видим разгръщането на стратегията им: по данни на ААП (които гледам само поради липсата на други) С сегмент е вторият най-голям – приблизително 1/5 от българския пазар. В него Peugeot имат малко под 7%, а SW прави около 1/3 от продажбите на модела. 124 за девет месеца не звучат много, но с оглед новите цели и състоянието на пазара резултатът е приличен.

 

В такъв контекст пред лекия 308SW стои изключително тежката задача да се бори с конкуренция от калибъра и на VW Golf Variant и Ford Focus комби. Добрата вест е, че този път – повече от когато и да било преди – Peugeot дават смислен отговор на повечето от важните въпроси.

Сп. "Тема"

Няма коментари:

Публикуване на коментар