За българския автомобилен пазар винаги говоря с трепет. Не от патриотичен или професионален сантимент към колите, а заради умората от застоя. Позабравеното понятие от 80-те години на ХХ век е най-подходящият етикет за състоянието на автомобилизацията в България. Ако приемем, че тя е не просто в статистиката за броя автомобили на 1000 души, а процес на добре обмислена обществена интеграция на четириколесните возила, то такава всъщност не съществува.
Делът на новите автомобили в структурата на парка
се срутва за сметка
на най-старите. Това е свободно падане, причинено от системно институционално бездействие |
Повече от двайсет години гледам упорития отказ на правителствата да формулират национална политика към колите. Всъщност, преднамереното бездействие също е вид национална политика - антиполитика. Прекият резултат е напълно либерализиран внос на употребявани автомобили, данъчна система, насърчаваща застаряването на парка и обща неадекватност по автомобилните теми.
Оскъдната информация от КАТ за по-важните марки
сочи умерен ръст;
Great Wall
се борят за живота си
|
Днес обаче няма да прекаляваме с приказките, а ще оставим да говорят данните. Има всички предпоставки за силна тревога:
Информацията от ААП съдържа реекспорт, поради
което е много
приблизителна, но доминацията на Dacia е факт |
2. С едно кратко изключение миналата година Пътна полиция регистрира почти 100-процентова историческа успеваемост в намирането предлози за отказ от ритмичното публично споделяне на информация за регистрациите.
Абсурдната такса от 50 лв. на позиция по Тарифа №4 за таксите, които се събират в системата на Министерство на вътрешните работи прави данните непублични и недостъпни, освен за малцината, които са в състояние да си позволят огромните, лишени от логика разходи, но дори те нямат цялата информация. Време е да се обърнем настоятелно към поредния министър: г-жо Бъчварова, моля съдействайте за трайното решаване на проблема с публичността и безплатния достъп до основната част от данните за автомобилните регистрации в страната. А задълбочената аналитичност би могла да има разумна цена през достъп в единна информационна система.
По усреднени автомобилни емисии сме в тройката на
последните в ЕС – още
един тревожен знак |
В този контекст пазарът на нови автомобили през първото тримесечие (доколкото разполагам с част от информацията за регистрациите в КАТ) расте в порядък 7%, което се дължи предимно на спадналите лихви по кредитите. Те тласкат някои от по-големите флотски клиенти към обновяване на стареещия си парк, а на малък пазар като нашия цикличността на подмяната в рамките на кратък период предизвиква осезаеми отклонения, поради което не можем да говорим за възстановяване. Липсата на аналитични пазарни данни не дава възможност да се проследи ефектът върху частното търсене, но в България то е традиционно слабо предвид ниската покупателна сила. Липсват фундаментални фактори за устойчив растеж: общото ни обществено-икономическо състояние предразполага към стагнация.
Неотложно се нуждаем от обединяване на оскъдните си ресурси в дългосрочно и последователно усилие за формулирането на устойчива национална политика и стратегия за модернизация на автомобилния парк – задача за две поколения. А докато го отлагаме, България ще продължи да ускорява по траекторията на свободното падане.
Сп. "Тема"
Няма коментари:
Публикуване на коментар