Намаляващият спад се дължи и на по-слабия юни 2019 |
Въпреки, че от немай-къде в последните месеци станах още по-внимателен към
избора на източници, нямам и както е тръгнало няма и да проимам претенциите на
дигитален всичколог. Едно обаче се набива на очи: пандемичната психоза ускори
значително процесите в оголването на обществено-икономическите напрежения, с което
– покрай колосалната бъркотия, която неизбежно предизвиква с последствията си –
създава потенциал за също така ускореното им осъзнаване и намиране
на нова равновесна точка. Дали звучи като идеализъм или обикновена глупост е въпрос на индивидуална преценка, но в това време неусетно преполовихме годината и е
време за обичайния анализ на българското автомобилно полугодие, доколкото
въпросните източници позволяват.
Отлично знаем къде сме по БВП в Европа; пак там сме и по брутен разполагаем доход |
По света
Добрата новина е, че постепенното либерализиране на мерките за социална
изолация започва да снижава червените проценти на годишните спадове: през май
глобалният световен продажбен темп достигна 61.5 млн. на годишна база, докато
месец по-рано беше паднал до 49. Основният сценарий в момента – при положение, че
не ни сполети голяма втора вълна – е за достигане на показател от 80 млн. в
края на годината.
При това съотношение на доходи и разходи за автомобилно потребление обновяването на автомобилния ни парк е немислимо без национална политика и субсидии |
Така изглеждат брутните регистрации |
В Южна Америка картината изглежда най-сурова: големият регионален пазар
Бразилия е тежко засегнат от пандемията и последвалата икономическа контракция
– очакваният срив е 42%.
Независимо от вече предложените схеми за насърчаване на автомобилното
потребление в някои от големите държави,
европейският хоризонт също изглежда слаб: прогнозният общ годишен спад ще
е в порядък 25%. Причината е в селективния и колеблив характер на мерките,
които на този етап акцентират предимно върху електрифицираните автомобили, а
това автоматично стеснява ефекта им. До този момент единствено италианската
бонусна схема е приложима върху по-широк кръг автомобили и е с не така
категоричен фокус върху електромобилите.
И така, глобалното световно производство през 2020-а се очаква да спадне до около 71 милиона и въпреки прогнозираното значително компенсиране догодина, кумулативните загуби ще останат много високи – в порядък 37 милиона автомобила за периода 2020-2022 г.
И така, глобалното световно производство през 2020-а се очаква да спадне до около 71 милиона и въпреки прогнозираното значително компенсиране догодина, кумулативните загуби ще останат много високи – в порядък 37 милиона автомобила за периода 2020-2022 г.
А така – картината на вътрешното търсене |
У нас
Юнският български пазарен спад е наполовина по-нисък от майския, с което общата
автомобилна пазарна контракция за полугодието ни е 44%. И въпреки, че тя е с
два процентни пункта по-малка от миналия месец, слабите ни базови показатели не
сочат нищо по-различно от общата автомобилна европейска рамка, от която ние сме
напълно зависими поради незначителността си.
В същото време спадът на регистрациите на употребявани автомобили е в порядък „само“ 27%, което е просто поредната илюстрация на феномена, че в държавата България за национална политика по качеството на моторизацията вероятно някои отделно взети глави може и да мислят, ала за сериозен обществен разговор – не дай боже организирани системни колективни действия – и дума няма как да стане.
В същото време спадът на регистрациите на употребявани автомобили е в порядък „само“ 27%, което е просто поредната илюстрация на феномена, че в държавата България за национална политика по качеството на моторизацията вероятно някои отделно взети глави може и да мислят, ала за сериозен обществен разговор – не дай боже организирани системни колективни действия – и дума няма как да стане.
Наблюдавайки съвпадението на глобални и вътрешни процеси, освен ако не се
случи чудо някакво и не се размърдаме с невиждана по тия земи организационна,
интелектуална и волева решителност, ще продължаваме да си стоим където сме. На кой
му се занимава с автомобилни абстракции при тоя цветист провинциален сеир с елементи на национална трагикомедия на
сцената…
Водим
европейската класация и за най-ниска плътност на
електрическата си зарядна инфраструктура
|
И у нас с либерализирането на социалната изолация из автосалоните сякаш
започнаха да се забелязват хора, но и без това слабото ни вътрешно търсене ще
се възстановява бавно, защото основните продажби тук са флотски, а секторите
каскадно отлагат разходите, без които могат. Пазарният срив е на път да ускори вътрешната
ни автомобилна тектоника, така щото преструктурирането в сектора тепърва
предстои, както и намирането на новата му равновесна точка. Не ми е дадено да знам
какъв ще е размахът му, но обосновано предполагам, че консолидацията ще се
задълбочи, а броят на пазарните играчи ще спадне за сметка на размера им.
В подобен контекст явлението „озеленяване“ на българския автомобилен пейзаж
просто не съществува: делът на електромобилите не е и символичен, с което
впрочем за пореден път доказваме, че бедността, липсата на национална стратегия
и субсидирано насърчаване на електромобилното потребление като елемент от нея са
реални врагове на електрификацията. Както и липсващата мисъл зад стихийното
развиващата се зарядна „инфраструктура“, естествено, благодарие на чието
отсъствие водим една по-малко известна европейска класация – тази за брой
електромобили, падащи се на единица публична зарядна станция. Това, за съжаление, подсказва хроничен (дано поне е обратим) дефицит на качества и амбиции за нещо по-добро,
което обезкуражава повече от цялата ни отблъскваща реалност на контейнер за
автомобилен боклук на Европейския съюз и най-вече Италия, откъдето произхожда
най-жалкият скрап, кретащ по така наречените ни пътища.
С което естествено се докосваме до темата за възрастта на парка, която в
условия на ентусиазирано бездействие няма как да бъде друго, освен това, което ще
видите на графиката. Същото и с необуздано препускащата му дизелизация, която просто придава завършен облик на една работа, която
така и отказахме да подхванем: създаването на истинска национална политика за модернизирането
на българската моторизация и вкарването й в XXI век.
Електрифицираните задвижващи системи растат единствено заради разширяващото се предлагане |
Необузданата му дизелизация продължава... |
Както и друг път е ставало дума, пренасяйки между 3/4 и 4/5 от товарния и
пътническия ни поток, автомобилите буквално транспортират на колелата си
обществените ни отношения и в това им качество щем-нещем са гръбначен прешлен на транспортната система и елемент от националната сигурност.
Цели 30 години, което е повече от едно поколение време, неуморно я караме така. Крайно време е да ни омръзне.
P.S.
Вече шеста година качеството и аналитичността на данните от МВР продължават да крепят устойчиво ниското си равнище, подсказвайки капацитета на стоящата зад тях администрация. Не знам още колко десетилетия трябва да минат, за да създадем и поддържаме сериозна база данни, която да помогне на истинския структурен, регионален и сегментен анализ, без който можем само да скалъпим поредната си бяла книга, чийто кръпки няма да оставят и ред в историята на българския държавно-административен фолклор.
P.S.
Вече шеста година качеството и аналитичността на данните от МВР продължават да крепят устойчиво ниското си равнище, подсказвайки капацитета на стоящата зад тях администрация. Не знам още колко десетилетия трябва да минат, за да създадем и поддържаме сериозна база данни, която да помогне на истинския структурен, регионален и сегментен анализ, без който можем само да скалъпим поредната си бяла книга, чийто кръпки няма да оставят и ред в историята на българския държавно-административен фолклор.
...а съчетанието с тази „еволюция" в средната възраст на автомобилния ни парк и „контрола" на техническото му състояние го превръщат в заплаха за сигурността |
Няма коментари:
Публикуване на коментар