Родено в смутни времена, бъдещето на поколение 8 се очертава по-предизвикателно от всякога
Снимки: Volkswagen AG |
По-трудно не би могло да бъде
По-рано тази година вече направихме въведението към темата Volkswagen Golf, ала периодът след това, белязан от
глобалната пандемична паника и ранните последствия на първата й вълна, се
погрижи да не се измъкна с обикновен линк към вече написаното.
Към контекста на новия модел се добавиха нови, форсмажорни обстоятелства,
като склонността на европолитиците да пренебрегват колите с конвенционални
задвижващи системи от бонусите за насърчаване на потреблението и обмяната на
парка, например. Или трудностите в производствения процес, заради които Renault
даже съумяха да ги изместят от върха
за кратко с Clio. Не стига това, ами осмото поколение на Golf се оказа в сандвич между истерията по, да ги
наречем най-общо, кросоувърите и електромобилите в лицето на ID.3.
Цялата тази работа в контекста на люта конвенционална конкуренция на семейния,
вътрешногрупов тепих, глобален пазарен спад и несигурност по всички азимути. Казано
с две думи, по-трудно време за един от най-важните модели в историята на Volkswagen едва ли би могло да има.
Golf 8
Историята на Golf е предъвквана толкова много, че днес избирам да се уповавам на свежата ви памет. Тя просто ме подсеща, че когато всичко започва през 1974-а, малцина вероятно са допускали мащаба на успеха, който практичният хечбек предстои да жъне. 45 години по-късно и над 35 милиона продадени повече – Golf здраво се утвърди като най-продаваната кола в света.
Историята на Golf е предъвквана толкова много, че днес избирам да се уповавам на свежата ви памет. Тя просто ме подсеща, че когато всичко започва през 1974-а, малцина вероятно са допускали мащаба на успеха, който практичният хечбек предстои да жъне. 45 години по-късно и над 35 милиона продадени повече – Golf здраво се утвърди като най-продаваната кола в света.
При това положение няма да е трудно да си представим сериозността, с която Volkswagen
се отнасят към разработката на всеки
следващ Голф, стремейки се към внимателен баланс между опазване заветите на
миналото и неизбежното отпадане на всичко остаряващо с течение на времето.
В резултат на този еволюционен подход Волфсбург съхраниха уместната му конкурентост в несъмнено най-тежкия европейски пазарен сегмент, при това без
да прибягват към резки и самоцелни движения; при това в продължение на седем
пълни моделни цикъла – постижение, с което никой от конкуренцията не е достоен
да се мери. Някой уместно беше казал, че голямата мистерия зад неостаряването
на Голф всъщност е пределно проста: не е модерен.
И тъй, от инженерна гледна точка новият модел представлява по-скоро ревизия,
отколкото промяна: осмият Golf запазва същата, макар и актуализирана за повече структурна твърдост, платформа MQB с предно предаване като предшественика си; шасито
се опира здраво на автомобила, който наследява, без съществени геометрични и
хардуерни промени.
При цялата си преданост към наследството на предците, VW Golf 8 има по-индивидуализирана външност от 7: ефектният дизайн на ниско разположените предни диодни светлинни групи е особено нетипичен за най-продавания „Фолксваген“ и несъмнено е най-дискусионният му дизайнерски елемент. Гледам го умислен, облегнал брадичка на юмрука, и си мисля с каква планина от регулаторни ограничения (безопасността при удар с различни препятствия и участници в движението, както и аеродинамичната оптимизация са само видимата част на колосална по сложност задача) трябва да се съобразят дизайнерите преди да стигнат до реалния си творчески процес и просто затварям темата отчаян. После правя крачка към трите четвърти и отчитам по-добре дефинираната щампована линия, водеща от предния ръб на вратите до задните диодни светлини, както и вечната му характерна С колона.
При цялата си преданост към наследството на предците, VW Golf 8 има по-индивидуализирана външност от 7: ефектният дизайн на ниско разположените предни диодни светлинни групи е особено нетипичен за най-продавания „Фолксваген“ и несъмнено е най-дискусионният му дизайнерски елемент. Гледам го умислен, облегнал брадичка на юмрука, и си мисля с каква планина от регулаторни ограничения (безопасността при удар с различни препятствия и участници в движението, както и аеродинамичната оптимизация са само видимата част на колосална по сложност задача) трябва да се съобразят дизайнерите преди да стигнат до реалния си творчески процес и просто затварям темата отчаян. После правя крачка към трите четвърти и отчитам по-добре дефинираната щампована линия, водеща от предния ръб на вратите до задните диодни светлини, както и вечната му характерна С колона.
„Мдам – продължавам да умувам, докато обикалям – това е лесно разпознаваем Golf; дори и през изострения си поглед от пакета IQ Light, съдържащ матрични
диодни фарове и динамични, анимирани мигачи от пакета 1st
Edition.“
Запазвайки колесната си база, новият Golf е незначително по-дълъг, по-широк и символично по-висок
от преди, ала „Фолксваген“ все пак са успели да подобрят аеродинамичната му ефективност
– коефициентът на въздушно съпротивление е спаднал от 0,30 до 0,27.
Както много други коли в сегмента, той ще се предлага само с 5 врати – една
мярка с очевиден принос в рационализацията на гамата и сваляне на
производствените разходи. В сходна посока впрочем работят и „дреболии“ като
отпадането на амортисьорите от предния капак и черното му вътрешно оцветяване, независимо
от цвета на купето – все действия в посока внимателно изглаждане и опростяване
на производствения процес.
В България през сходна рационализация е минала и моделната гама: два и половина бензина (половинката е за меката хибридна версия 1.5 e-TSI, която карах) и два дизела въртят предните колела в две нива на оборудване през две трансмисии (6-степенна механична и 7-степенен DSG автоматик с два съединителя); базовото много правилно не е пренесено от Европа. Нататък предстои разнообразяване на предлагането с още двигатели, версии и двойно предаване, ала в началото и тук всичко е пределно опростено.
В България през сходна рационализация е минала и моделната гама: два и половина бензина (половинката е за меката хибридна версия 1.5 e-TSI, която карах) и два дизела въртят предните колела в две нива на оборудване през две трансмисии (6-степенна механична и 7-степенен DSG автоматик с два съединителя); базовото много правилно не е пренесено от Европа. Нататък предстои разнообразяване на предлагането с още двигатели, версии и двойно предаване, ала в началото и тук всичко е пределно опростено.
Вътре
Volkswagen разполагаха с достатъчно историческо време за
усъвършенстване на Golf и
всеки следващ модел претърпява все по-интензивен сблъсък с трудната задача да
подобри версията, която унаследява. И тъй като въпросът дали са се справили и
този път има сравнително еднозначен външен отговор, се налага да поумуваме отвътре.
В традиционно образцовия с практичността и ергономията си интериор са настъпили най-радикалните промени, правени някога в модела, които (поне така се надяват авторите му) ще го направят привлекателен за младите от поколение Z: обликът на така наречения Innovision Cockpit е доминиран от 10.25-инчовия цифров инструментален панел, придружаван като опция от 10-инчов чувствителен на допир дисплей за управление на вторичните настройки и инфоразвлечението. Идеята зад пълната дигитализация и поход на инфотейнмънта из арматурното табло е очевидна: разширяване консервативната привлекателност на отдавна утвърден модел към нуждите на идващата генерация. Заедно с новия си многофункционален волан, то формира значително променена среда за каране от тази във всички предишни поколения; среда, предизвикваща първичното ми детинско любопитство да я поразчопля.
В традиционно образцовия с практичността и ергономията си интериор са настъпили най-радикалните промени, правени някога в модела, които (поне така се надяват авторите му) ще го направят привлекателен за младите от поколение Z: обликът на така наречения Innovision Cockpit е доминиран от 10.25-инчовия цифров инструментален панел, придружаван като опция от 10-инчов чувствителен на допир дисплей за управление на вторичните настройки и инфоразвлечението. Идеята зад пълната дигитализация и поход на инфотейнмънта из арматурното табло е очевидна: разширяване консервативната привлекателност на отдавна утвърден модел към нуждите на идващата генерация. Заедно с новия си многофункционален волан, то формира значително променена среда за каране от тази във всички предишни поколения; среда, предизвикваща първичното ми детинско любопитство да я поразчопля.
Всичко донякъде напомня новия им електрически ID.3, с контроли, разположени някак по-високо и
по-близко до волана от преди, придавайки на таблото функционална концентрация в
горната му част. Централната конзола е станала по-широка и в моделите с DSG в нея е освободено допълнително
пространство от необичайно малкия и къс кабелен трансмисионен превключвател.
Да, това е окончателният край на физическите бутони в колата: целят основен
контрол, фаровете, управлението на вентилацията и звука включително; на мястото
на механиката е дошъл капацитивният „плъзгач“, чието очевидно предназначение е
да имитира функционалности от смартфона. Първата версия на такова решение определено
предполага свикване, а и успеваемостта му не е категорична, но за сметка на
това на помощ идва алтернатива с гласов контрол тип „Hey, Volkswagen!
Tell me what’s the meaning of life“.
Една от вечно силните страни на Golf винаги е била във възприятието за качество на материалите. Въпреки, че и тук инженери и дизайнери видимо са рационализирали подбора, нивото е все така високо. Някой ще измрънка, че твърдата и лишена от контрастни акценти пластмаса е навред (1st Edition, който карах предлагаше свръхизобилие от сиво и никакви контрасти – вън и вътре), но ако бях на мястото на търговците му, бих акцентирал върху внимателната прецизност на сглобките и общото качество на избраните материали, отбягвайки подлите отпечатъци от пръсти върху течния кристал и заобикалящия черен лак. Качествената графика на дисплеите и бързата им реакция са допълнителен плюс; за разлика от функционалността, която е се е простила с част от традиционната си праволинейност. Акцентите на модерността продължават с цветните ленти на заобикалящото осветление в таблото и вратите, допълвайки други нови функции като отличната графика на head-up дисплея, който горещо препоръчвам.
Една от вечно силните страни на Golf винаги е била във възприятието за качество на материалите. Въпреки, че и тук инженери и дизайнери видимо са рационализирали подбора, нивото е все така високо. Някой ще измрънка, че твърдата и лишена от контрастни акценти пластмаса е навред (1st Edition, който карах предлагаше свръхизобилие от сиво и никакви контрасти – вън и вътре), но ако бях на мястото на търговците му, бих акцентирал върху внимателната прецизност на сглобките и общото качество на избраните материали, отбягвайки подлите отпечатъци от пръсти върху течния кристал и заобикалящия черен лак. Качествената графика на дисплеите и бързата им реакция са допълнителен плюс; за разлика от функционалността, която е се е простила с част от традиционната си праволинейност. Акцентите на модерността продължават с цветните ленти на заобикалящото осветление в таблото и вратите, допълвайки други нови функции като отличната графика на head-up дисплея, който горещо препоръчвам.
Поколение 8 на Golf с
последна версия на модулната си инфоразвлекателна матрица MIB3 е постоянно свързано с интернет
посредством мобилна eSIM
карта, позволяваща стрийминг на музика, трафик информация и други онлайн
функции. С така наречения мобилен ключ са модернизирани безконтактните принципи
за достъп до колата, а подпомагащите системи са развити с възможността за вдигане
на ръце от волана при определени условия и скорости до 210 км/ч.
Важно: новият Golf е
първата кола на Volkswagen,
разполагаща с технологията Car2X (car-to-everything), базирана на хармонизиран ЕС стандарт, използващ
информация от други превозни средства и пътната инфраструктура с цел
обезпечаването на предупреждения, имащи отношение към безопасността на пътя.
Това е действителен технологичен пробив, но курсът към употребата на пълния му
потенциал е дълъг и неравен, и има отношение към много по-широката
технологична, инфраструктурна и чисто психофизиологична проблематика на автомобилната автономия. Пътят към реалното приложение на технологията у
нас пък предполага да свършим планини от занемарена работа по автомобилния си
парк и пътната инфраструктура, които най-после да ни вкарат в някъде около третото
десетилетие на XXI век –
задача, по която съм изпълнен със задгробен оптимизъм. Бележка под линия: това
е версия на оптимизма, според която вярващият е абсолютно убеден в добрия изход
от дадена сурова ситуация, както и в това, че просто няма да го доживее.
И ако арматурното табло представлява драстично отклонение от традицията, то както шофьорската позиция, така и общия интериорен пакет пространство/разположение/капацитет е добре познат: без да блестят с нищо видимо, предните седалки осигуряват добра странична опора, а амплитудата на настройката им, както и тази на волана, е широка. Ситуацията отзад е точно както преди, каквото най-общо е положението и с багажното пространство.
И ако арматурното табло представлява драстично отклонение от традицията, то както шофьорската позиция, така и общия интериорен пакет пространство/разположение/капацитет е добре познат: без да блестят с нищо видимо, предните седалки осигуряват добра странична опора, а амплитудата на настройката им, както и тази на волана, е широка. Ситуацията отзад е точно както преди, каквото най-общо е положението и с багажното пространство.
Да вървим
Най-мощният от меките 48-волтови хибриди на този етап е 1.5-литровият eTSI, осигуряващ мощност от 150 коня и въртящ
момент от 250 нютона в диапазон 1500-3500 оборота. Отличаващ се с присъщата на
този тип бензини енергийна ефективност, която е предназначена да спечели и
традиционните „дизелисти“, четрицилиндровият агрегат с интегриран стартер-генератор
обяснимо не пращи от сила.
Тази си специфика той обаче компенсира с плавност и охота за развъртане до червената отметка в оборотомера, дарявайки осмия Golf с умерен атлетизъм, при условие разбира се, че изберете спортния му режим. После ще разберете, че изобщо не ви трябва при ежедневно градско придвижване: причината е в ранната поява на въртящия момент, който сервира добра порция ускорителен ентусиазъм тъкмо в средния диапазон.
Тази си специфика той обаче компенсира с плавност и охота за развъртане до червената отметка в оборотомера, дарявайки осмия Golf с умерен атлетизъм, при условие разбира се, че изберете спортния му режим. После ще разберете, че изобщо не ви трябва при ежедневно градско придвижване: причината е в ранната поява на въртящия момент, който сервира добра порция ускорителен ентусиазъм тъкмо в средния диапазон.
7-степенното DSG може да
се похвали с доразвито качество и скорост на превключване, благодарение на
което ускорението до 100 става за 8.5 секунди, а максималната скорост на тежкия
малко под тон и четиристотин Голф е 224 – постижения все подобрени.
Микрохибридът носи и допълнителна функционалност, включително възстановяване на
спирачната енергия, движение по инерция с изключен двигател и още по-спонтанна
старт-стоп функционалност.
Върху пътя всичко това се въплъщава в усещане за прогресивен баланс,
гарниран с точност; осмият е осезаемо по-директен в реакциите си –
обстоятелство, което нищо чудно и да изненада мигрантите от спокойните води на седмия.
За всички останали, ентусиастите най-вече, това прави колата най-общо
по-увлекателна за каране и напълно потентна да се мери с най-доброто от
конкуренцията.
В Долна Саксония няма да имат нищо против да повярвате, че шасито отдолу е съвсем ново, ала то не е: всичко е пренесено от съществуващата платформа, т.е. преден макферсън и многоточково отзад. Допълнително се предлага адаптивно DDC окачване с четири режима и прогресивен волан, който се отличи с предвидима и добре претеглена прецизност. Новият Golf е по-чувствителен комуникатор и може да се похвали с по-бързи реакции, особено при първите градуси на отклонение от правата линия.
В Долна Саксония няма да имат нищо против да повярвате, че шасито отдолу е съвсем ново, ала то не е: всичко е пренесено от съществуващата платформа, т.е. преден макферсън и многоточково отзад. Допълнително се предлага адаптивно DDC окачване с четири режима и прогресивен волан, който се отличи с предвидима и добре претеглена прецизност. Новият Golf е по-чувствителен комуникатор и може да се похвали с по-бързи реакции, особено при първите градуси на отклонение от правата линия.
От обратната му връзка може да очаква повече, но за сметка на това е точна
и надеждна, което позволява много уверено позициониране в началото на всяка
крива. Отпускате газта и откривате отлична управляемост с предсказуема
отзивчивост на странични сили, позволяваща смело придържане към
предварително зададената траектория. На правилния асфалт това е нищо по-малко
от забавно. DDC-то блести и с контрола над пътните неравности:
бързата му реакция и отличните абсорбционни свойства се превръщат в спокойна
амплитуда и вертикален контрол, който си върши работата по превенция срещу
наслагването на вторични вибрации из продължителните демонстрационни отсечки на
Пътната агенция. Начинът, по който окачването преглъща неравности се отличава с
вродена еластична отстъпчивост, особено в режим Comfort.
Шофьорският ми дневник се притече на помощ в освежаването на спомените, че
в Sport колата е станала
по-твърда (добре дошло), което я прави по-непосредствена, но не и
по-рязка. Контактът между натовареното колело и остър ръб в средата на завоя
води до неизбежен удар, но това ни най-малко не маскира добавената му
пъргавина: няма дума, че балансът там е тънко уловен, което превръща новия Golf в радващ уред за каране.
Част от тия добродетели се дължат и на отличната линейна стабилност, с която се поддържа посоката на движение. В резултат по магистралния асфалт, където го има в действителност, разбира се, той плува като у дома си, дори с високо темпо, а дългите предавки и подобрената аеродинамика го правят осезаемо по-тих. И малко по-икономичен: въглеродно интензивният ми десен крак така и не успя да изстиска разход извън диапазона 7,4 – 8,2.
Част от тия добродетели се дължат и на отличната линейна стабилност, с която се поддържа посоката на движение. В резултат по магистралния асфалт, където го има в действителност, разбира се, той плува като у дома си, дори с високо темпо, а дългите предавки и подобрената аеродинамика го правят осезаемо по-тих. И малко по-икономичен: въглеродно интензивният ми десен крак така и не успя да изстиска разход извън диапазона 7,4 – 8,2.
Новото аудио днес ще пропуснем: това е тема, резервирана за GTI.
Азимутите на Golf
Времената се менят и превъзходството му над глутницата кръвожадни
конкуренти в масовия компактен хечбек сегмент сякаш вече не се отличаваше с добре
познатото, нетърпящо възражения, повелително превъзходство. С осмото си
поколение обаче „Фолксваген“ вдигат летвата и ластикът отново се разтяга.
Напредъкът спрямо предшественика му е несъмнен:
ключовите области на развитие са очевидни, каквито са и осезаемите генерационни новости, впрочем: към добре познатата гама от качества се присъединяват
свежа нова живост и технологии от дигиталното ни
настояще с поглед и към по-далечното бъдеще.
Вниманието към инженерния детайл в тая кола придава на осмия Golf незабавното усещане за дълбоко вкоренена
цялост – още от първия изминат километър. Допълнителната производителност на
електрифицираната му задвижваща система работи в комбинация с присъщата
технологична зрялост и компетентност на шасито, преобразявайки го в приятна за
каране кола по почти всеки път и във всякаква среда.
Ако отново можем да вярваме на VW и в това, енергийната му и емисионна ефективност е по-добра от всякога, без значение какъв модел ще изберете.
Ако отново можем да вярваме на VW и в това, енергийната му и емисионна ефективност е по-добра от всякога, без значение какъв модел ще изберете.
„А интериорът?“, питате нетърпеливо. „Хм, при цялата му съвременна
напредничавост и ергономична революция, имам подозрението, че мнозина
потенциални потребители ще го намерят кривнал твърде далеч по дигиталния път,
отговарям.“ Истината обаче, както винаги е по-сложна: без съмнение по-младите
ще го харесат, но джаджите и техният дизайн вероятно ще се спречкат с традиционната
представа за образцова, ясна подреденост в главите на средното поколение? Подлежи
на преценка само с течение на времето.
–
Да, да, моментът на раждането на Volkswagen Golf 8 действително е много труден – по много и най-разнообразни
причини, които нищим постоянно. По ирония на съдбата голяма
част от тях вече откриваме и във вътрешногруповата конкуренция от Skoda и Seat, чийто последни модели някак братоубийствено скъсяват
технологичната и функционална дистанция до Golf. При това в гръб. А какво да кажем за дълбоката синя сянка на ID.3, който ще видим за първи път в България довечера? А за неотменимо следващия го ID.4?
Повтарям: никога не съм бил по-любопитен за азимутите на бъдещето пред Volkswagen
Golf от днес.
Както винаги, подробностите за него ще откриете в сайта им.
Няма коментари:
Публикуване на коментар