Ето, че до преполовяването на годината остана неусетно само месец – време, в което
наблюдаваме възстановяване из европейските автомобилни пазари. Възстановяване,
изглеждащо много добре спрямо затихналата в мерки за социална изолация миналогодишна Европа,
но все така далеч от 2019-а.
Три примера:
Май във Франция е с 46% по-силен от 2020, но с 27% под 2019-а; италианският
майски ръст също изглежда добре от пръв поглед (+43%), но е с почти минус 28% по мерките на 2019; впечатляващите плюс почти 178% в
Испания са всъщност -24%, сравнени с преди две години. На сходна ситуация ще се
нагледаме из Европа през цялата година: ръст и натрупано отложено търсене да,
поводи за извънредна радост – не.
Чуйте внимателно думите на глобалния анализатор на JATO Dynamics Фелипе Муньос: „Тези резултати
показват, че възстановяването ще бъде по-бавно, отколкото мнозина може би са
очаквали, и в краткосрочен план не обещават голямо насърчение за производителите,
вече заети да се справят с предизвикателствата на емисионното съответствие."
И продължава: „Въпреки че мерките за социална изолация и пандемичното
въздействие може да изглеждат като корен на проблема, миграцията към
електромобилите също има каскадни последствия. Тъй като тези коли са по-скъпи,
виждаме по-малък брой продажби в сравнение с традиционните модели с вътрешно
горене.“
|
Реекспортът се топи, което свежда пазарната картина до реализъм |
Последното е особено важно и ще се наложи да го помним много добре, защото
поривът към автомобилна електрификация в Европа неусетно започва да се преобразява в
догма, чийто последствия тепърва ще следим с голямо любопитство – те също
обещават каскаден ефект.
Китайската пък ситуация е друга: здравото им пазарно възстановяване през
първите четири месеца забави ход; майският ръст е едва 0.5%, дължащ се основно
на спада в товарните автомобили. По данните на Китайската асоциация на
автомобилните производители общият им ръст обаче е 38% – 4.5 над същия период
на 2019.
|
Отливът на червеното мастило продължава, ала не е повсеместен
|
Сходно положение с Европа естествено и у нас: от пръв поглед ръстът в празничния май (едва 17 работни дни) изглежда уж добре (+79.13%), но мерени с аршина на 2019-а числата за
петте месеца никак не са розови – спадът надхвърля 30-те процента (31.22
по-конкретно).
|
Dacia – логичният дългосрочен абонат за първото място |
Още по-забавно става, когато сравним темпото на новия с
вторичния пазар, в което последният изпреварва убедително. Картината нормално е
съвсем логична: логика, която има историческия шанс да влезе в режим на трансформация
след предстоящите юлски избори. Дали акълът ни ще стигне да се възползваме от
него е отделна друга тема, но разполагаме с извънредната възможност да
опитаме. След масовото автомобилно разочарование, което партиите поднесоха с нищото в програмите
си сега имат шанс за поправителен. Ако ме питате дали реалистично се надявам,
ще кимна по-скоро отрицателно: просто им липсва експертиза, за да бъдат
по-членоразделни по тази очевидно непонятна за тях тема, с която просто не знаят как да се справят.
Тук вече е ролята на нас – автомобилните хора не просто настойчиво да им
напомним, че близо 4-те милиона автомобила пренасят обществените отношения и са гръбнака на транспортната система (разбирай националната сигурност), а и да им помогнем да вмъкнат поне по един смислен параграф като
начало. Толкова ли утопично звучи? На мен – като хронична липса на амбиция и самоуважение.
|
За електромобилите в България или добро, или нищо: напук на цялата глобална гюрултия тук е нищо |
Добро впечатление прави топенето на регистрирания реекспорт на нови
автомобили – практика, благодарение на която числата ни постепенно се
приближават до реалистичната картина на вътрешното търсене.
|
Тенденциите в структурата на автомобилния ни парк
също са устойчиви: доминират вехт дизел и незнайно как газифицирани бензини
|
Този месец ще спестя обичайните си оцветени в тъмно сиво заключения, защото ми се ще да съхраня най-приятната им част за прегледа на полугодието. Днес ще оставим числата да говорят сами на тези, които ги разбират, а за онези, които не ги (каквото е останало от имплодиралата държавна администрация включително) очевидно ще се наложат по-специфични, базови форми на въвеждащо професионално обучение, по простата причина, че и на родния ни моторизационен хоризонт по неизбежност се оформят трансформации, за които най-добре не просто да сме готови, а сами да предизвикаме. Преди да се е отворил поредният непреодолим регионален разлом богатство/бедност по линия на очертаващия се процес на средносрочно ускорен автомобилен електроцентризъм, в който за пореден път сме се усамотили гордо на срамното последно място.
|
Възрастовата ни структура – феноменално лоша:
искам да знам чия ръка да стисна за епохалния провал
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар