Уплътняването продължава
Снимки: Toyota Motor Europe |
Въведение
Ако съдбата ви поднесе рядката възможност да говорите с някой от безсмъртните,
отдавна надхвърлили 90-те, старейшини от ранното следвоенно производство на „Тойота“ в Япония, много вероятно ще чуете стара история от времето на корейската война за поръчката от
американското правителство на сто джипа от спецификацията на Willys през 1950-а. Прототипът Toyota “Jeep“ BJ се появява през следващия януари, а през
юли тест пилотът Ихиро Таира демонстрира възможностите на втория прототип,
изкачвайки се до шеста станция на пътеката Йошидагучи към планината Фуджи-сан и
така става първото превозно средство, стигнало толкова далеч по пътя към върха.
Тестовото изкачване било наблюдавано от служители на Националната полицейска
агенция, които останали толкова слисани от постижението на прототипа, че поръчали
веднага 289 джипа, по-късно станали официалните им патрулни коли.
Toyota Highlander
Повече от две десетилетия четири поколения Highlander са част от гамата на Toyota в Япония, Австралия и Щатите, а напоследък вече го виждаме и по пътищата на Европа като част от стремежа за максимално уплътняване на предложенията във всички възможни SUV сегментни ниши. В пълноразмерния си вариант този тип возила действително са популярни, а маржовете им – от най-високите, но континенталният вариант на това пространство е доминиран от премиум емблеми.
С внушителните размери от 4,97/1,93/1,76, колесна база 2,85 и тегло над два тона Toyota Highlander е значително по-голям от RAV4, с който делят една платформа – версията GA-K на архитектурата TNGA.
На вид изглежда достатъчно добре и въпреки, че има малко скучновато
излъчване от по-радикално настроените си съвременници, голямата част от
визуалния респект към него изглежда идва от размера, а не от някакъв конкретен
дизайнерски акцент.
Шаманите от маркетинга няма да пропуснат да ви прошепнат, че притежава
елегантния и изискан стил на първокласен градски SUV, проповядващ мощността, здравината и
издръжливостта на здрав и гъвкав модел със задвижване на всички колела. В другото
ви ухо ще продължат, че в профила му има силно чувство за динамика, произтичащо
от здрава, сочеща напред долна част и наклонена назад, стесняваща се кабина със
затъмнени носещи колони. Ще довършат внушението си, че мощният външен вид е
допълнително акцентиран от разширяващите се арки на задните колела, завършващи
с тънки задни светлини и дълъг надвес.
Тежестта на Highlander в микса на Toyota логично не е висока, но ще сбъркате фундаментално, ако не ги гледате в комплект с Land Cruiser |
Макар и не за дълго, тя дава възможност за движение на електричество със
скорости до 125 км/ч, а задвижването включва по-малка и лека трансмисия,
разположена в общ корпус с диференциала и водещия мост – подход, прилаган при
автомобили, в които двигател и задвижващи колела са в един същи край. Решението
всъщност е доста кокетно и дава възможност за електрическо придвижване
по-дълго, отколкото си представяте – един подход, който частично смекчава
чувството за емисионна вина от голям и тежък SUV, доколкото такъв феномен изобщо съществува по
нашите ширини.
Разпределението на въртящия момент между двата моста е в широкия диапазон
от 100:0 до 20:80 в зависимост от пътните условия и се визуализира на
шофьорския дисплей, когато включите режима AWD-i.
Просторният интериор на Highlander, пълен като пещера с повече и по-малко лесни за отриване ниши и места за
съхранение, ще е добре познат на всички потребители на Toyota. Добре оборудван е и единственото, което му
липсваше в най-високото ниво на оборудване Luxury Premium бе малко повече двуцветна ведрина, която светлосивата кожа и материалното разнообразие със сигурност придават.
Сегментното разположение на Higlander предполага да се сравнява с много разнообразна
фауна – от амбициозния KIA Sorento до голяма и претенциозна премиум група,
предвождана от Mercedes-Benz GLE, в сравнение с който определено му липсва бляскавият последен пласт на
шика, а в Toyota Motor Europe се надяват да откраднат дял и от тях, че и от BMW, и Audi, и Volvo.
Не знам доколко ще успеят, но прагматизмът вътре никак не е неприятен:
единствената по-открояваща се особеност е доминиращият центъра 12,3-инчов
дисплей, чийто блок с контролния панел на климатика визуално и функционално акцентира линията на
таблото. Пред мен е 7-инчовият хибриден TFT бинокъл, съчетаващ аналоговите два кръга с екран
помежду им, както и графично обогатеният 10.1-инчов Head-Up. Всички те са пакетирани в табло, изпълнено
с механични превключватели и основни органи за управление, намиращи се в обсега
на каращия – един сравнително приличен, от консервативната страна, микс от
дигитално-аналогов информационен поток (цифровото огледало за обратно виждане включително), който инстинктивно се опитвам да минимизирам.
Навсякъде е пълно с USB и
куп други портове за включване и зареждане, а аудиосистемата от JBL с 1 200-те си вата мощност и общо
11 говорителя в режим 5.1 успя приятно да ме изненада с чист, реалистичен и
некомпресиран звук.
Капацитетът на багажника варира в много широки граници: от 268 до над 1 900
литра, „мазето“ в пода му включително, а вътрешният блясък е жертван в името на
безкрайните му възможни конфигурации.
В движение
Едва ли ще сте изненадани да научите, че с 248-те си конски сили системна
мощност и 239 нютонметъра въртящ момент в тесен и висок оборотен диапазон
Toyota Higlander не е последна дума
в динамиката: това е голяма и тежка кола, която не спира да ми го напомня във
всеки режим. През немалка част от времето в града и с ниска скорост ще се
движите на ток (това добре), но двигателят с вътрешно горене ще се присъединява
бързо след това (това не чак).
Нещо подобно можем да кажем за окачването (макферсън/двойни носачи), създаващо
първичното усещане за гладкост и комфорт, ако приемете карането от по-повърхностната
му страна и наблягате на гладкия асфалт и по-изтеглените криви, но воалът на
изтънчеността всъщност е деликатно тънък.
Контрол на каросерията има, както има и достатъчно точност във волана,
както и спирачна ефективност, и обща липса на клатене и силен крен, ала малко
истинска спонтанна радост от доставката им.
Не остана незабелязано и че килограмите за теглене (2 000) никак не са много: 3 500 са масово
постижение в сегмента, така че тук тойотата е в дъното на класацията.
До шеста станция – да обобщим
Ключова задача на Toyota Highlander в Европа е да се позиционира подобаващо на огромното разнообразие от
конкуренти, сред които е поставен, а големият риск е да го „хапят“ както
отгоре, така и отдолу. Като един типичен масов продукт, проектиран за друг
регион, той не е имунизиран и срещу т.нар. кръстосано пазаруване извън
сегмента, причина за което е цената му, защото – нека бъдем честни – 100К+ е
много прилична сума, с която ви изкушават мнозина – от Audi през Kia и Land Rover, до Volvo и Volkswagen, да не говорим за вътрешната конкуренция
от по-скъпия, но вездесъщ Land Cruiser.
Ако Highlander има някакъв недостатък, то той е излишъкът от обикновена умереност и липсата на това, което в шоурума и на горния етаж наричат уникално търговско предложение, за което да се хванеш, оправдавайки избора си.
–
Дали всичко добро в Toyota Highlander е достатъчно добро не съм напълно сигурен,
най-малкото защото нищо от качествата му не обещава впечатляващо изкачване до
шеста станция, както преди 70 години.
По-скоро говорим за още една внимателно остойностена, добре премерена продуктова
стъпка в уплътняване на SUV гамата
им – особено присъствието в такъв критично важен за финансите сегмент с високи
маржове, – към която напоследък се присъедини Cross версията на Yaris, а скоро идва и Corolla.
Всичко пропуснато ще наваксате в сайта им.