На път сме да изпратим поредната изгубена година. Дано да е последната
Ето го и едното от нямащите чет доказателства – катастрофалната ни възрастова структура |
Ето, че неусетно наближихме края на още една автомобилна година. Динамиката на
последните 11 месеца е толкова разнопосочна, че изявлението на главния изпълнителен
директор на Stellantis Карлос
Таварес на виртуалната конференция Reuters
Next от миналата седмица е
изненада само за току-що кацащите на земята от някоя друга планета:
„Решено беше да се наложи на автомобилната индустрия електрификация, която
носи 50% допълнителни разходи срещу едно конвенционално превозно средство. Няма
как да прехвърлим 50% от допълнителните разходи върху крайния потребител,
защото по-голямата част от средната класа няма да може да плати.“ И добавя, че автомобилните производители
имат нужда от време, за да бъдат сигурни, че новата технология ще работи.
Натискът за ускоряване на процеса „ще бъде контрапродуктивен. Ще доведе
проблеми с качеството; ще доведе всякакви проблеми.“
Източник: Jato Dynamics |
Откровеността на Карлос Таварес не е новост: той е един от най-трезвите
автомобилни гласове, изразители на опасенията, че брюкселската
склонност към екстремно „зелен“ преход просто рискува да убие последната си дойна крава – индустриалната отраслова екосистема около автомобилите. Както историческият
опит трайно ни подсказва, тепърва предстои да се насладим да истинските догматични крайности, до които една загубила връзка с реалността бюрокрация би могла да стигне, но здравият секторен и аналитичен разум отдавна
са наясно, че цената на електрическия автомобилен преход – такъв,
какъвто са ни го опаковали понастоящем – не е по силите на заможните общества, а
какво да кажем за последните на опашката, които с недомислените си проекти за пореден път доказахме, че не сме в състояние
да схванем моторизационната си национална катастрофа в целия й импозантен
блясък.
Като стана дума за Stellantis, да не пропусна, че докато Таварес обръщаше внимание на историческите
предизвикателства, с които автомобилната индустрия се е справяла, ще се справи
и сега, подопечните му съумяха да изпреварят Volkswagen Group от първото място – нещо, което им се
случва едва за втори път през този век. Причината, разбира се, е в реалокирането
на дефицитните полупроводникови компоненти към модели, които носят печалба,
като електромобилите и кросоувърите от всички разновидности, което просто няма
как да не е за сметка на жертви пред олтара на пазарния дял. В случая на Volkswagen
това е и за сметка на масовите им емблеми, които трябваше да отстъпят крачка в името на финансовите
резултати в премиум братовчедите си.
Провинциална България е далеч от тези проблеми: освен с пълно неразбиране
как да се справим с щетите от ПТП-то, за което носим пряка отговорност, ние тук изглеждаме лишени от талант да се възползваме дори от масовия електромобилен ентусиазъм –
тема, по която изглежда първи крачки ще се правят едва през 2022-а.
Така или иначе ноември бе първият реален ръстов месец от последните три, но
това, освен едни съвсем нелоши финансови резултати за някои, не обещава нищо
особено за цялата година: резултат в порядък 31 000+ е постижение, връщащо ни с
пет години назад и с което просто няма как да се похвалим. Съотношението в
продажбите между новите и употребяваните автомобили се е наместило, където винаги
е било, а 30-те процента ръст, който бяхме образували през първо полугодие, се е
стопил наполовина.
Същото е сполетяло разликата с 2019-а, която се е отворила с близо процентен
пункт – още едно обстоятелство, подсказващо бездействие (простете ми, че се повтарям, но последствията му са
навсякъде).
Ситуацията с новите регистрации се стабилизира в този си вид и единствената
разлика с миналата година е отпадането на една от двете премиум марки от топ
10, което се дължи на комбинация от фактори, включващи структурна стабилизация и
положителен моделен цикъл при някои от марките/вносителите и невъзможността на други да
доставят.
Реекспортът е все така исторически нисък, а търсенето на възможности за преразпределение
остава без промяна – при липсата на достатъчно вътрешно търсене това си остава
един напълно легитимен метод за поддържане на дилърската жизнеспособност.
Нищо ново и специално за отбелязване и в петдесетте най-продавани, най-добре представящият се
сред които премиум модел е чак на 46-то място. Заради края на моделния цикъл на
Dokker догодина ще осъмнем с друг водач, но това едва ли е най-важното – профилът му няма да се промени.
Електромобилният пейзаж продължава да се характеризира с ръст на символичното
си, но заредено с потенциал присъствие, което все пак мина първата десета от процента –
обстоятелство, което олицетворява справедливо резултатите от поредните 12 загубени
месеца.
По-осезаем е напредъкът при зарядните хибриди, но той се дължи единствено и
само на навлизането им все по-дълбоко в портфейлите на производителите. Да не
забравяме и също, че българското индивидуално потребление е много слабо, което
позволява на мерките за т. нар. корпоративна социална отговорност при избора на
задвижваща система да се открояват.
Отдавна не би следвало да има изненадани и от факта, че в предпочитанията за задвижване на
масовото българско потребление продължава напредъкът на дизелите и незнайно как
газифицираните бензини, които вече се подгонили 10-те процента дял.
Те и възрастовата му структура подсказват само
едно: изпращаме поредната изгубена година. Дано да е последната – вече имаме и политическите предпоставки.
Няма коментари:
Публикуване на коментар